Date: 06/24/02 12:27:22 AM

Name: Monika

Subject: Re: hypothyerose

Hei Merete!
Jeg fikk diagnose "hypothyreose" i 1988 og ble med en gang satt på thyroxin. Rett etter fikk jeg også cyster på eggestokker og skulle opereres. Men cystene forsvant dagen før operasjon!!

Legen min behandlet meg da hver måned med progesteron i ca 2 år og cystene har ikke dukket opp siden.

Jeg har aldri følt meg bra på sysntetisk thyroxin, men det var så lite info om sykdommen da og jeg trodde rett og slett at feilen var inni meg ,inntil jeg fikk alvorlige problema med mine hverdaga for 5 år siden.

Da begynte jeg å bry meg om. Siden da har jeg fått masse kunskap om denne lidelsen enten gjennom andre, bøkene(kun fra USA) eller gjennom internet.
Jeg er kommet nå så langt at jeg allerede nå går på Armour(noe jeg forlangte av legen min!!) og jeg kan si deg en ting..jeg har aldri hatt det så bra som jeg har det nå...selv jeg enda ikke er helt ferdig med justeringen av dosen min!!

De fleste pasienta med hypothyreosen sliter i tillegg med for svak produksjon av kortisol. Kortisol prøver å beskytte kroppen mot stres.....noe som ubehandlet eller dårlig behandlet stoffskifte gir . Det er derfor LIVSVIKTIG at legen behandler kortisol(binyrebarsken)FØRST, før han gir deg thyroxin. Eller kan du risikere at du blir dårligere av thyroxin behandling.

I mitt tilfelle så var , UTROLIG NOK ETTER ALLE DE ÅRA, produksjonen av kortisol for høyt....noe som ga meg mentale plaga, kviser, litt ekstra behåring der og der......og noe som også forårsaket cyster + fertilitet.

Jeg kunne ikke være gravid i alle de åra ....det var ikke noe galt med meg sa gynekologen.......men jeg vet nå at det var hele mitt hormonsystemet som var i stykker på grunn av dårlig behandlet stoffskifte.

Så det blir morsomt å prøve nå....med Armour..om det blir en baby også på meg

Jeg bruker nå 2 leger. Den ene ga meg Armour og vet litt om stoffskifte og den andre, som vet resten, gir meg kortisol.(selv om du har for høy produksjon av kortisol så får du kortisol fra legen din ..p.g.a. at da tror binyrebarsken din at kroppen din har nok med den og da stopper den å produsere for mye)

Ser også linken:

http://www.fatigue1.homestead.com/adrenal.html

Er veldig nysjerrig på hvem på Aker ga deg (uten skrik???) Armour?????????????????

Så ser ikke bort fra at det blir en baby på deg også. Gir bare kroppen tid. Den vil helbredes (ENDELIG!!!!!!!!!!) med Armour fordi Armour er god...Armour ga meg livet tilbake!!!

lev vel med hypothyreose

hilsen MONIKA