Viser søkeresultater 1 til 10 av 140

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Standard Sv: Sonjas gamle forum 2002

Date: 09/9/02 04:50:03 AM

Name: nora

Subject: Re: Armour

1 grain Armour= 38µg T4+9µg T3=totalt 72 µg T4.

Mange tar Armour+Thyroxin men det kommer du fram til etter blodprøver og prøving og feiling. TSH blir lav ved Armour så den MÅ man se bort ifra.
    Ta Armour for all del fordelt utover dagen 4- max 5 timer fra hverandre.

Løses helt opp under tungen. Larrian Gillespie som har flere legemiddelpatenter sier det, men legen din vil si HÆ. Fordeleen er at du kan spise rett etterpå.
    Jeg tar ikke Armour selv, men har lest masse.

Hvor i huleste har dere funnet konversjonstabellen, 1200µg delt på 7 slik du tar nå er 171,4µg per dag og 1,5 grain Armour er 108µg. Du trenger nesten 1 grain til for at det skal tilsvare 171µg som du tar nå.Den vanlige dosen er 2- 3 grain så det kan nok stemme. Fordel det for all del på 3-4 ganger. Jeg vil egentlig råde deg til å ta 1,5 grain + resten thyroxin , 3/4 til 1/2 tablett av dem du har, for at du ikke skal få for mye T3. De fleste gjør det slik.

For mye T3 er en uting og man kan få addisonkrise hvis man begynner plutselig og binyrene er slitne fra før.

hilsen
    nora
    Sist endret av Sonja Midtlien; 31-03-09 kl 03:22 Begrunnelse: fjernet fullt navn
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Date: 09/10/02 10:19:02 AM

Name: merete

Subject: Re: Re: Armour

1 grain Armour=60 µg, hvert grain forsyner deg med 38µg T4 og 9µg T3. T4 i Armour omdannes til tre typer T3, det kan aldri bli mer T4 enn 38µg i tablett og heller ikke i blodet. Kroppen er avhengig av en skjoldkjertelfunksjon for å lage dette(T4)Det er liksom derfor man tilfører T4...kjertelen er uten egen produksjon.

For mye T3 er en uting????? Ja, muligens,men det må være at det skjer på syntetiske preparater....ved inntak av Armour lages reversert T3(bremsen til T3) og også serum T3. Alle disse er med på å regulere forholdet i blodet. Grunnen til at binyrer skal sjekkes FØR oppstart av Armour er det metabolske effekten Armour har siden det omdannes reversert T3, serum T3 og alle tre typer T2, T1 og T0,dette gjør at utslitte binyrer ikke klarer å holde følge.

Hva bruken av Armour angår, så er det vanskelig å si hvilken dose som er "den rette", dette er individuelt fra person til person. Det samme er tilfelle når det blir snakk omå eventuelt tilsette syntetisk T4. Dosen bestemmes ut i fra hvordan man føler seg og på hvilket nivå symptomer blir borte. Ved kontakt med Forrest Pharmaseuticals(produsent av Armour) angående oppløsning av Armour under tunge, så er dette ikke bevist bedre enn å svelge den. Det blir mer hva man foretrekker.

Uansett så kan du spise rett etter å ha tatt Armour. De samme regler gjelder for Armour som for Thyroxin-Na., man drikker ikke kaffe eller inntar kalsium før det har gått 1 time etter man har tatt pilla si. Hvor mange ganger i løpet av en dag man må ta Armour er også individuelt, noen må ta 4 ggr., og andre klarer seg med 2 ggr. Dette er noe som må føles på hos den enkelte.

Beklager om dette oppfattes som korreks, men jeg spiser selv Armour og har lett binyresvikt(tar kortisoltilskudd)så min og andres erfaring på dette er noe anderledes enn det som ble beskrevet her.

Mvh
    Merete
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Date: 10/13/02 02:43:52 AM

Subject: Re: Re: Re: Armour

Ja det er lurt å begynne med lite Armour og øker til man føler seg bra.
    En annen måte er å hoppe rett over til omregnet mengde Armour.1 grain Armour veier 60 mg, ikke 60 µg.

De tallene jeg oppga for 38µg T4 + 9 µg T3 = 72µg T4 er ved omregning direkte fra thyroxindose til tilsvarende bioaktiv mengde Dessicated thyroid, altså til å sammenligne, spesielt hvis man hopper direkte over til Armour.

Produsenten sier at 1 grain tilsvarer 100 µg T4 fordi albuminbundet T4+de andre t-ene opptas bedre enn syntetisk thyroxin, men det er hvis syntetisk T4 tas med maten. Da opptas den ca 15-20% dårligere. Hvis begge tas minst 1 time før mat, er 1 grain lik 72µg T4.

Så man må ta alle disse saker likt hver dag eller hver uke og ikke med jern eller kalcium, alså enten med mat og høyere dose eller uten mat og lavere dose (+blodprøve) 10 µg T3(i Armour eller Liothyronin) er som kjent lik 37-38mg T4 i bioaktivitet dosemessig. I felleskatalogen sår det ca. 4 ganger. Men jeg prøver bare å si at det går an å regne det om ganske nøyaktig.

Mange leger regner 10µg T3=50µg T4 og der er feil, pasienten blir sliten av for lite T4. Men det er det som er vanlig praksis her i landet. Jeg tror at inkurien har oppstått fordi i Amerika fins 25 µg Cytomel tabletter og en halv en tilsvarer ca 50mg T4 og det r det som står i fagtidsskriftene og det har man direkte overført til norske forhold uten å omrege på nytt. Det gjelder omregning ved å erstatte noe av pasientens T4 dose med noe T3.

Forsvar for Armour+thyroxin-teorien: Ettr å ha lest i 2 år på news:alt.support.thyroid kan jeg hevde at de fleste der tar medisinen sin slik. Men et mindretall tar bare Armour. Det må man rett og slett prøve seg fram til.
    Jeg tar thyroxin + 10µg T3, har prøvd diverse doser og endt opp på 10µg. Det betyr at hvis jeg får tak i Armour så kan jeg hoppe rett over på 1 grain Armour fordelt over to doser 4-5 timer fra hverandre pluss resten thyroxin.

Akkurat nå øker jeg dosen T4 litt pga.kulda og skolegang-trenger mere da.
    Det er faktisk en som tar Armour + Liothyronin på thyroid.about.com forumet.
    Den vanligste dosen T3 er 10 µg, kilde Professor Ridha Arem(jeg så forresten at Tanum har inne boka, i hylla som heter stoffskifte. Anbefales) Ingrid Norheim sier det samme.

Og pasientene på alt.support.thyroid sier at de alle sammen etterpå har måttet øke dosen selv etter korrekt omregning fra T3 til T4 med 3.8 fordi T3 senker TSH og da trenger man mere medisin i praksis fordi egenproduksjonen da opphører. Så de 50 µg som pasientene må gå ned her i landet for hver 10 µg Liothyronin er alt for mye. De på alt. support.thyroid sier at de alle sammen er gått tilbake på opprinnelig dose T4 PLUSS den nye dosen T3. Mange pasienter i Norge har rapportert om at e følte seg dårligere på T3-tilskudd og jeg lurer på hvor mange som fikk for lite T4....

Det samme vil skje hvis man betrakter 1 grain Armour som 100 µg T4, pasienten vil få for lav dose. Til og med 72 er for lavt fordi T3 vil senke TSH.
    Kan noen please poste navnet til en lege i Norge som sjekker binyrene? Kjenner tre pasienter som skulle ha fått gjort det.

Feilen ligger tror jeg i at legetidsskiftet ikke har nevnt noe om de nye anti-21-hydroxylase-testene som viser binyresvikt i flere år i forveien, noe som de benektet i alle år når pasientene kom og sa de hadde "weak adrenals".
    En annen ting er forbigående slitne binyrer pga. langvarig hypothyreose, og som kan komme seg igjen ved adekvat behandling av hypothyreosen.

Angående under-tungen-medisinen-diskusjonen som jeg startet: Kilden min er som sagt Larrian Gillespie som er professor og har noen patenter på medisiner og har studert legemiddelabsorpsjon. Vitsen er at T4+alle de andre t-ene kommer direkte i blodet utenom enzymene i magen. De store B-12-tablettene kan tas slik også, de som erstatter B-12-sprøyter pga. intrinsic-factor-mangel i magen.
    Når man er 50 og eldre må man forresten ta B-12 tilskudd man kan ikke oppta B-12 lenger fra mat. Kilde: et medisinsk tidsskrift men jeg husker ikke hvilket.

Tilbake til diskusjonen her: Fint forum og fint å diskutere her.
    Ikke ta det ille opp hvis jeg kommenterer hva dere skriver, vær så snill.

hilsen
    nora
    http://home.no.net/ngrondal/thyroidpage.html
    Sist endret av Sonja Midtlien; 31-03-09 kl 03:23 Begrunnelse: fjernet fullt navn

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Date: 10/13/02 03:47:10 AM

Name: merete

Subject: Re: Re: Re: Re: Armour

Hei!

Hvis jeg var deg Nora, ville jeg absolutt IKKE startet på direkte omregnet dose......Armour er så aktivt metabolsk at kroppen din vil trenge en langsom tilvenning til medikamentet. Forest Pharm. har også dette trykket på pakningsvedlegget til Armour.....dosen skal startes lavt....1/2 grain delt i to til å begynne med, med økning hver 10- 14 dager, forutsatt at man har en rimelig binyrefunksjon.

Man kan ikke beregne Armour direkte ut fra tyroxin nettopp pga. metabolsk aktivitet. Tyroxin gjør ikke en sjit hva stoffskifte angår....hvis dette hadde vært tilfelle så hadde man ikke hatt forhøyet kolesterol, 20 kg. overvekt osv. Lipider trenger en viss temperatur for å forbrennes.....og tyroxin-behandlete pasienter har for det meste lav kroppstemp.+lav puls....hvilket kun forteller at tyroxin ikke behandler stoffskiftet, men er et middel for å få riktig verdi på 2 blodprøver, TSH + FT4...Takker de høyere makter for at jeg har en lege som ønsker meg frisk og av den grunn gir meg Armour.

Alle leger kan sjekke binyrefunksjonen. Her er blodprøvene de tar da : Kortisol 08.00 og 20.00, ACTH 08.00 og 20.00, DHEA-sulfat. Har du høy døgnurin(over 1,5 l) vil du gjerne ha testet Aldosteron og ADH(antidiuretisk hormon)Binyrehormoner alle sammen.

Hilsen fra Merete

(som nå har 37,02 i gjennomsnittstemp. og 68 hvilepuls.....omsider)

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Date: 10/19/02 04:30:21 AM

Subject: Re: Re: Re: Re: Re: Armour

Jeg tror jeg kunne hoppet nærmest direkte over siden jeg tar 10µg Liothyronin pluss 112 µg thyroxin og har tenkt å ta 1 grain Armour (9 µg T3)pluss 50 thyroxin.
    Jeg har det egentlig rimelig bra.

De som bytter over tvert fra bare thyroxin MÅ starte lavt. Det er fordi T3 er det aktive stoffet og det har de jo ikke fått før. Og så er det jo alle de andre T'ene..
    Kilde: news:alt.support.thyroid

Jeg har bedt min lege om disse prøvene du nevner. De står listet opp på baksiden av rekvisisjons-skjemaet til hormonlabben, Aker sykehus. ACTH, Kortisol morgen, Aldosteron og binyrebark antistoff. På et møte i Juni mener jeg hun sa kortisol kveld også, er ikke sikker. De kjører automatisk anti-21-hydroxylase prøve når binyrebark antistoff er rekvirert.

Men legen sier han kan ikke ta dem. MÅ sende meg til endokrinolog. Jeg tror det er fordi jeg aldri hadde forhøyet TSH og derfor ennå ingen offisiell diagnose. Han har nå sendt min sak til AHUS og der er det mere enn 3 mnd. venteliste.
    Det skjedde etter at han nå for første gang tok blodtrykk og puls og pulsen var høy og blodtrykket var 130, pulsen pleier å være 72 og BT 110. Jeg forklarte at jeg skvetter hele dagen og det kommer av at når det ikke er mere cortisol igjen så sender kroppen ut det nestbeste, som er adrenalin. Jeg ga ham og så noe om den nye anti-21- hydroxylase-testen og han begynte å tro litt på meg. Før har han alltid gått ut ifra hypothesen at jeg har angst/ depresjon. Da er forresten cortisol høyt. Jeg har hevdet at min cortisol derimot er lavt. Har en lav prøve fra februar, som han har sett bort ifra siden jeg jo var deprimert i hans øyne (jeg har ikke merket noe til den påståtte depresjonen) og da har man jo høyt cortisol....
    Jeg har eksem også og jef føler den har med lite cortisol å gjøre. Legen sier den har med depresjon å gjøre, det ser han stadigvekk...

Jeg kan overveie å bruke Balder-klinikken men er redd for prisen.
    Forresten har jeg noe om hvordan Dessicated Thyroid ordnes i Australia: Et apotek (www.stenlake.com) importerer thyriodinum dessicatum som har garantert styrke i kilosbokser og lager så medisin av det. (På http://www.home.no.net/ngrondal/thyroidpage.html )

En idè for norge? De pleide jo å gjøre sånn i 80 År før alle gikk over til syntetisk.

Hilsen
    Nora
    Sist endret av Sonja Midtlien; 31-03-09 kl 03:23 Begrunnelse: fjernet fullt navn

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Date: 09/10/02 06:49:14 AM

Name: Monika

Subject: Mine erfaringer

Hei!

Jeg startet på Armour i februar 2002. Før så gikk jeg på 0,15 mg thyroxin natrium og hadde det ikke bra.

Jeg kuttet helt ut thyroxin og startet direkte på Armour. Men jeg stratet med en lav dose. 1/5 grain og økte (sakte!) med 1/2 grain hver 14 daga. (for å ikke stresse binyrene mine).Før jeg begynte på Armour så fikk jeg en lege å sjekke binyrene mine. De fleste med hypothyreose har slitne binyrene noe som gjør at kroppen etter hvert klarer ikke å produsere nok med cortisol.

Men mine var for stresset(for mye cortisol) og jeg ble satt på cortisol for å få roe binyrene ned.

Jeg valgte å bruke på økning med Armour god tid. Så det var først nå i august at jeg var kommet på toppen (4 grain)...og følte at det var for mye.
    Jeg er nå tilbake på 3 grain(fordi det var der jeg følte meg best) og skal vente i 2 måna før jeg tar blodprøva. Etterpå har jeg planer(ut fra blodprøva) om å tilføre litt thyroxin natrium til Armour for å få også de siste symptomene vekk.
    Jeg tar Armour 3 ganger daglig og tar den enten med eller uten mat. Dette har funket for meg. Jeg sveller Armour direkte og ikke har den under tunga.

Det er veldig individuelt hvor mye Armour du vil trenger til slutt. Kon.tabellen er nyttig KUN!! fra starten, men ikke ta den alt for alvor. Lytt bedre til kroppen din!
    Hvis jeg skulle tro på det så ville jeg gått nå kun på 1,5 grain med Armour..........denne dosen passer ikke meg. Da får jeg enda verre symptoma enn jeg hadde før jeg startet på Armour.

Jeg ville ha også ikke blanda Armour/Thyroxin med en gang. Da blir det etter min mening veldig vanskelig for deg å finne en riktig dose.
    Håper det hjalp litt

Ikke vær redd for å spørre mer

Lykke til med Armour

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Date: 12/10/02 10:40:28 PM

Name: Anonymous

Subject: Mine erfaringer

Jeg er ny her, og lurer på en del ting.

Armour: Hvorfor bruker dere et forum som dette til å diskutere hvor mye et grain er når styrken også står oppgitt i mg på boksen? Jeg har nettopp fått Armour, og ble rett og slett engstelig da jeg begynte å lese her. Jeg tenkte at her må man minst være ingeniør eller tilsvarende for å dosere medisinen sin...

Doktor Lars Omdal ved Balder- klinikken skrev doseringstabell til meg, og selv om han er lege, uttrykker han seg veldig forståelig. Han snakker rett og slett om antall tabletter! Jeg skal ta 1+1 i 10 dager, så 2+1 i 14 dager, før jeg øker til 2+2.

Er det noen her som vet hvorfor vi blir anbefalt å dele opp dagsdosen? I vedlegget til Armour- tablettene står det at dagsdosen skal tas under ett?

Jeg ser her og ellers på nettet at enkelte reklamerer veldig for Armour , og nærmest fraråder folk å fortsette med Thyroxin- Natrium. Dette blir gjerne begrunnet slik: Jeg har prøvd begge deler, og Armour funker mye bedre!

Selv om en person har prøvd to ting, gir vel ikke det sterkt nok grunnlag for kategorisk å fastslå at det ene er mye bedre enn det andre? Dette varierer faktisk, enkelte har vel så god effekt av den kjemiske Thyroxin- Natrium, eventuelt i kombinasjon med Liothyronin.

Jeg nevner ikke dette for å angripe noen! Absolutt ikke! Men jeg har, som de fleste her, opplevd at leger ikke vet noe særlig om denne sykdommen. Og mange har sikkert gjort som meg; Skaffet meg kunnskap via internett.

Man finner mye nyttig, men jammen en del direkte misvisende "informasjon" også. Noe av det verste fant jeg på websiden til et tidsskrift som profilerer seg som et "sunt" magasin. De omtalte lavt stoffskifte i forbindelse med slanking, og ga råd om hvordan man øker stoffskiftet nærmest som et slanketips. Det verste var at de frarådet sine lesere å prøve å øke stoffskiftet ved hjelp av piller!

Jeg tok kontakt med dette magasinet, og det var tydelig at de ikke visste at lavt stoffskifte er en sykdom... De visste definitivt ikke at ubehandlet lavt stoffskifte/ hypothyreose kan være dødelig.

Det jeg ønsker å få fram, er at selv om vi kjenner vår egen hypothyreose, vet vi lite om andres. Derfor mener jeg at når man sier at A funker myyyye bedre enn B, er det viktig å tilføye "- For meg."

Vi har ikke tilstrekkelig kompetanse til å råde/veilede andre til å slutte med sine faste medisiner. Vi er tross alt pasienter, ikke spesialister. Dette er kanskje ekstra viktig når vi uttaler oss om en sykdom legene ikke kan noe om.

Mange her har sikkert mye mer kunnskaper enn legen sin når det gjelder stoffskiftet. Man får ofte det etter hvert som man skjønner hvor lite legen vet. Men det vil alltid være noen nye på nettet, som verken "kan" sitt stoffskifte eller vurdere kilder på internett. De bør først og fremst bestille time hos lege...

Ellers vil jeg gjerne takke for alt dere har lært meg, og en spesiell takk til de som har laget gode websider med nyttige linker om hypothyreose! Da jeg fikk diagnosen var det svært lite å finne på nettet.

Og jeg vil gjerne gjenta at jeg ønsker ikke på noen måte å kritisere dem som prøver å hjelpe andre med samme sykdom! Jeg ville bare minne om at vi bør trå varsomt...

Anny Nymo

Lignende tråder

1. Unikt arkiv over alternativ behandling
    Av Sonja Midtlien i forumet Alternativ behandling
    Svar: 0
    Siste melding: 23-04-10, 20:16
  2. Jeg har haft Hashimoto's siden 2002
    Av Louise i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 50
    Siste melding: 21-06-07, 23:34
  3. Fikk diagnose på lavt stoffskifte i 2002
    Av nosy i forumet Presentasjoner
    Svar: 0
    Siste melding: 24-05-06, 22:47

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine