Hej allesammen!

Først vil jeg lige sige tak for et rigtigt godt forum. Det er en sand guldgrube af informationer om stofskifteproblemer, og jeg lærer noget, hver gang jeg følger en tråd herinde.

Jeg er selv 35 år, mor til en 3 årig, og forsker på et universitet, hvilket ikke harmonerer særlig godt med for lavt stofskifte! Ikke at der er noget, der gør det

Min historie:

I december fik jeg endelig taget mig sammen til at gå til læge. Jeg var lidt flov ved det og følte mig som en større hypokonder over den liste af 'småting', jeg skulle huske at spørge lægen om. Det var jo ikke noget spektakulært som et brækket ben eller noget andet synligt! På min liste var bl.a. stærk træthed, frygtelig ondt i mine hænder (jeg troede egentligt, at det var gigt), konstant forstoppelse, svimmelhed, fryser altid (men det er jo også vinter), ofte forkølet, og et par andre småting.

Min læge forsøgte at angribe tingene for sig selv uden dog at kunne forklare noget, og kørte en række 'standard-trætheds-blodprøver'. Efter et par dage ringede jeg ind og fik at vide, at TSH var forhøjet (TSH 10.1 (0.30-4.0) og frit T4 12 (10-22)), så 'du har måske for lavt stofskifte'. Jeg fik at vide, at jeg skulle komme igen og få nye blodprøver efter 3 mdr, så vi kunne se, om stofskiftet måske blev værre.

Stor forvirring for mig. Lavt stofskifte har for mig svagt betydet noget i retning af kraftig overvægt, og det var så det. "Jamen er det det, der gør mig så træt?" "Ja"." Kan jeg selv gøre noget??!" "Nej". Jeg lagde telefonen på igen, og efter julen gik jeg så igang med at finde informationer om lavt stofskifte.

Wow. Jeg havde stort set alle symptomer (pånær overvægt og struma). Og jeg fandt ud af, at min moster lige havde fået konstateret for lavt stofskifte. I januar ringede jeg så ind igen til lægehuset og fik nu snakket med en anden læge, der baseret på, at jeg har hypothyroidisme i familien, foreslog, at jeg begyndte med 25 mkg Eltroxin om dagen. Efter 6 uger var TSH 5.8 og frit T4 14. Dosis blev sat op til 3x50 mkg og 4x25 mkg om ugen.

Efter yderligere 4 uger fik jeg nye blodprøver, hvor det lykkedes mig at få indført, at vi også målte anti-TPO (baseret på den viden, jeg har fået gennem dette forum. Tusind tak!). Tallene var nu: TSH 3.6, frit T4 14 OG anti-TPO 106 (max 60). Så jeg har altså Hashimoto's. Aha. Min læge sagde også glædestrålende, at mit stofskifte nu er normalt. Jamen ... jeg føler mig ikke frisk? Jeg fik at vide, at det nok kommer om en 6-12 måneder. Øv!

Det lykkedes mig dog at se passende stædig ud, da jeg foreslog, at det måske var bedre for mig, at komme lidt længere ned end den magiske grænse på 4,0 i TSH, så min dosis er nu 5x50 mkg + 2x25 mkg om ugen. Det burde give en TSH på ca. 2, fik jeg at vide. Så det er jeg da også meget taknemmelig over. Jeg håber bare, at jeg får lidt mere energi tilbage snart. Og initiativ. Og evnen til at tænke uden at føle, at jeg skal trække det ud af min knold .

Det blev en lidt længere smøre. Men det var godt at få lidt styr på tingene selv

Mange hilsener, Katrine