Du kære, kære pige

Sikke meget tålmodighed du udviser overfor din døve læge. Havde han bare været kun halv så tålmodig til at lytte til dig, som du har lyttet til ham - havde du nok ikke behøvet skrive dit indlæg. Du har jo en læge i familien. Bed ham om at finde ud af, hvor findes en læge uden hørelsesproblemer, og uden en blind tilbedelse af TSH-tallet - og skift læge. Min personlig mening er, at denne læge du nu har allerede har kostet dig mere end rimeligt. Alle har lov til at begå fejl. Det er gennem fejl at man lærer, men en læge skal helst ikke begå flere fejl, end "begynder-fejl" i forhold til en sygdom selv læger skal fortsat lære om. Denne læge du beretter om - han bliver ved og ved med at begå samme fejl, så ud med ham. Han fortjener ikke loyale patienter.

Tilstanden du beskriver passer fint med definitionen på subklinisk hypothyreose. En velkendi og veldifineret stofskiftesygdom, TSH-lægepræsterne ikke kan finde ud af at enes om. "Når behandlingen med T4 normaliserer niveauet af TSH hos mange patienter, efterlades de i en tilstand kaldet for subklinisk hypothyreose. Disse patienter forbliver syge, med symptomer, trods deres normale TSH-tal."

Du finder masser indlæg og tråde herinde om netop den subkliniske hypothyreose (brug søgning) og når du har læst nok af dem igennem, kan du forhåbentlig samle kræfter nok til at gennemføre et lægeskift. Din svoger har så ret, så ret, når han kommenterer dit forløb.

Der kommer sikkert andre forbi, der har bedre kendskab til detajler og blodprøver end min. Jeg regner derfor at nok får mere præcise svar senere og jeg selv ville bare skynde mig og fortælle, at efter min mening - er din egen fornemmelse om din tilstand - den helt rigtige. Hold fast i den.