Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
Threaded View
-
21-03-09, 19:09 #13
Sv: høyt blodtrykk og hypothyreose..
Hei igjen Maika
Skjønner veldig godt at du er fortvilet og sinna!
Når det gjelder Armour (laget av tørket svineskjoldbruskkjertel), så kan jeg ikke si så veldig mye, har gått på den siden 7.mars. Og det er jo ikke så veldig lenge.
Hvorfor byttet jeg til Armour?
Jeg fikk diagnosen hypotyreose ca 3-4 år etter fødsel (har en attenåring, så det er en stund siden). Men jeg hadde gått med hypotyreose i hvertfall siden fødselen. Kanskje lengre.
Da jeg begynte med syntestisk tyroksin, ble jeg mye bedre!
Men det varte bare en stund.
All informasjon jeg fikk var, spis pillen og alt blir som før.
Så jeg satte meg ikke inn i noe, ingenting.
Jeg har i flere år vært "pudding" og "potetsekk" hver ettermiddag.
Orket ingenting, lengtet etter å sove. Det jeg orket var å drikke et stort glass vin og se film. "Depresjon", vet du! Alt var depresjon: Tiltaksløshet, menstruasjonsforstyrrelser, tretthet, glemsomhet, ukonsentrert osv.
I desember, for noen måneder siden begynte jeg å lese. Om meg, om oss, om det som ikke er i balanse inne i oss.
Så begynte jeg å ane at grunnen til at jeg ikke fungerte optimalt sannsynligvis ikke var depresjon (brukt antidepressiva i 11 år....).
Hva var det da?
Når jeg leste om T4 (som vi får i pillene med syntetisk tyroxin) og T3 (som kroppen min skulle være flink og produsere fra T4 som den fikk som tilskudd), tenkte jeg at kanskje kroppen min ikke klarte den prosessen?
Legen min var vilt uenig! Alle kropper lagde T3! og det gjorde min kropp også! Han ville ikke gi meg syntetisk T3 eller Armour, som inneholder både T3+T4.
Jeg skaffet Armour selv.
Etter noen dager var det nesten helt slutt med unormal frossenhet, som har plaget meg i årevis.
Og nå er jeg ikke trett om kvelden!
Jeg har sluttet med det glasset med rødvin. Jeg kjenner veldig godt at det var et slags forsøk på å dempe denne smerten over sløvheten som kom hver kveld, for da var det ikke så tydelig, jeg satt jo og "koste" meg etter en hard arbeidsdag. Når jeg altså "koser" meg nesten hver kveld, og ikke orker å gjøre noe med alt som flyter, da burde det kanskje ringe en bjelle?
men, alt var jo psykisk. Og jeg hadde ikke så myem ork til bjelleklang.
Akkurat nå kjenner jeg nesten like mye energi hele dagen. Det er helt vanvittig fint
Jeg forstår utfra det veteranene sier, at det er slett ikke sikkert at jeg vil være her, i paradis for bestandig. Det vil gå opp og ned. Men akkurat nå har jeg det bra.
Og i forrige uke var jeg hos endokrinolog for første gang, anbefales, og han forsto godt at jeg føler meg bedre. Det er mange som ikke klarer på produsere nok T3 når de har operert skjoldbruskkjertelen, sa han. Jippi! Tenkte jeg! Han liker ikke Armour, vil helst ha meg over på T3+T4 i syntetisk form. men jeg velger selv. Min kropp mitt liv.
En annen ting er at jeg har begynt nedtrapping av antidepressiva. jeg tror og håper at den ikke trengs. Og det kjennes helt bra. Faktisk så utrolig mye bedre enn da jeg gikk på full dose (må trappe langsomt ned).
Og grunnen til det er nok at jeg får T3. Og da sier alle cellene, Ah endelig
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Kan man få høyt blodtrykk av å begynne på Levaxin???
Av jojo75 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 3Siste melding: 27-03-08, 11:01 -
Høyt blodtrykk???
Av Hsn i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 8Siste melding: 13-06-07, 08:42 -
høyt blodtrykk, ujevn puls
Av sivcath i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 0Siste melding: 24-04-07, 10:55 -
hypo og høyt blodtrykk, kan det ha noen sammenheng?
Av Lissa i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 7Siste melding: 24-03-07, 20:05

Svar med sitat
Bokmerker