Spørsmålet er vel om det er mulig å redusere vekten med trening.
Mange - alt for mange - har dette som et mantra som man bare har lært ut fra ren matematisk logikk.
Trenere syns jeg bør evne å tenke litt videre.
I praksis ser man svært individuelle resultater av en slik modelltenkning.
Det er for mange andre faktorer som også spiller inn.

Man bruker matematikkbasert fastlåst tekning omkring problemet, så kanskje litt enkel matematikk kan illustre hva man står opp imot ?
100g fett er 900cal energi som man forbrenner 70-80 av pr. kilometer - enten man går eller løper.
Altså en 12-15km vil forbrenne 100gram fett, men kroppen er laget slik at den bruker ikke fett - den bruker sukker (glykose) og den har et stort muskelnært lager av sukker som først må brukes - FØR fett kan omdannes til sukker.
Det tar en time å bruke opp det, så da kan man jo begynne på de 12-15kilometerene.......
Alt dette for å bruke 100gram av lageret man vil redusere - det synes ikke på vekta engang.
Når kroppens sukkerdepoter er oppbrukt og den må over på fettforbrenning (som det for enkelhet skyld kalles) oppstår et fenomen som heter "å møte veggen".
Den som ikke har opplevd dette bør tvinges til det hvis denne tror at det det bare er å trene så går man ned i vekt.
Alt blir blytungt, og man "hater" intenst hele greia.
Det skal sies at veltrente ikke merker dette så godt, men man er jo ikke veltrent når problemet er vektreduksjon.
Og det som skjer når en kommer hjem, er at blodsukkeret er på følingsgrensa og det klarer man ikke stå imot.

Så virker det ikke ?
Joda - litt så, etter noen ÅR.
Hvis du klarer å holde motet oppe og drive på jevnt og trutt og legge ned time etter time.
Kampen står mellom moitivasjon, om du har ork, og om du har tid.....

Jeg gjorde et forsøk etter noen år på Levaxin. Vekta hadde begynt å øke mer enn jeg likte, og ville ikke av i mitt vanlige liv.
Jeg sykklet landevei og trente jevnt og trutt 3-4 timer på sykkelen nesten hver dag.
Så jeg dro på hytta - alene - for å løpe i fjellet.
Etter noen dager trengte jeg mer "forsyninger", og oppdaget at det sto kaloriinnhold på alt - untagen brød.
På den måten klarte jeg å regne ut kaloriinntaket til under 1000 pr. dag.
Det var mindre enn det jeg brukte på daglige treningsturer.
Vekta viste nøyaktig det samme da jeg kom hjem.......
Alle forklarer dette med at jeg har regnet feil, men jeg kan å regne da, man kan ikke tenke seg noe annet, men det finnes flere mulige forklaringer.
Bla. lavt stoffskifte........