Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 31
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    19

Standard Sv: Heisann ny her :) er jeg overdosert???

Kan jeg spørre om hva amour er for en slags medisin? jeg får kun levaxin .

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det kan du gevega.
    Det er "din bestemors thyroxin", for å si det slik.
    Når man fant ut at noen mennesker trengte stoffskiftehormoner for å fungere, så spiste man biter av skjoldkjertler fra dyr.
    Stoffskiftehormoner er ikke artspesifike, og vi kan i praksis bruke fra alle pattedyr.
    Man valgte etterhvert grisen, for den har ingen kjenet sykdommer som kan smitte mennesket (Zoonoser)

Etterhvert ble dette apotekerproduksjon, og denne utviklet seg jo til det Armour er idag.
    Hormonene trekkes ut av svinekjertler i en frysetørringsprosess som fjerner alt vevet og man sitter igjen med hormonene.
    Armour inneholder derfor alt en kjertel gjør. (T4, T3, T2, T1 og calsitonin)

Levaxin inneholder det hormonet som kjertelen produserer mest av. Ca 75% av kjertelproduksjonen er T4. Dette er et prehormon for vårt stoffsiftehormom som er T3. Kroppen bruker T4 som en lagervare slik at den har noe å lage T3 av.
    De 25% som er noe annet en T4 får man ikke når man spiser Levaxin, og dagens behandlingsregime hevder de er unødvendige.
    Altså at kjertelen produserer unødvendige hormoner.....

Hva er best Levaxin eller Amour ?
    Behandlermiljøet sier i klartekst at de kunstige hormonene er å foretrekke.
    Men de har ikke offentliggjort studier mot feks. Armour som kan støtte dem i påstanden.

Dessuten er det meeeget sjelden at en studie får et så ensidig resultat som behandlermiljøet trenger for å forsvare deres gjeldende behandlingsregime.
    I en studie er det alltid noen som foretrekker det ene, og noen det andre.
    Så hva om DU var den som foretrakk Armour, men ble satt på Levaxin ?

Da ville du kanskje endt opp som meg......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2009
    Alder
    48
    Meldinger
    21

Oiiiiiiii jeg lærer så mye jeg nå .....
    Hva skjedde med deg om jeg kan spørre da du gikk på Levaxin???
    jeg har alle symptomer på lavt stoffskifte men får fortsatt beskjed om å senke dosen min :( før hun ba meg senke den ved juletider hadde jeg det for første gang på lenge helt ok..... men nå er det tilbake til alle dumme plager .... som ingen rundt skjønner seg noe av... :(

Blir helt oppgitt over at innkompetente fastleger som kun lærer litt av alt for de er allmennlege skal styre noe så viktig som stoffskifte til folk, som gjør dem ute av stand til å fungere.... ååååååå
    tror sykemld. hadde gått drastisk ned om alle med stoffskifte problem hadde fått hjelp av fag folk ....
    jeg har også den auto immune sykdommen og, men det har vel dessverre de fleste med stoffskifte sykdom....

off hva gjør jeg???
    håper endokrinologen fra riksen ringer i morgen, ringte der og gav prøvesvaret og bad dem få en endokr. til å ringe meg.....

tuuuuuuuusen takk for svar utrolig snillt av deg

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Hei lillevenn!
    Det er liksom opplest og vedtatt at TSH bør ligge rundt 1, og kommer den lavere så blir mange leger bekymret for jegvetikkehva. Det er nok antagelig derfor legen din har bedt deg senke dosen. Lav eller ikke målbar TSH skal visst øke faren for benskjørhet, men ellers kan jeg ikke huske å ha lest eller hørt gode grunner for å holde TSH på 1. (TSH= thyriodea stimulerende hormon, "budbringeren" fra hypofysen til skjoldkjertelen om at den må produsere mer). Men går man på Levaxin gjør den jo ikke samme nytten, mange har ikke egenproduksjon av stoffskiftehormon, enten fordi kjertelen er død, eller fordi selve bruken av Levaxin/Armour undertrykker den.

(Bare rett på meg om jeg husker feil folkens, eventuelt bekreft at jeg har rett, er en stund siden jeg var ordentlig godt inne i disse tingene).

For å komme til poenget. Jeg kan dele følgende med deg:
    Min lege bryr seg ikke om usynlig TSH hos meg, den har vi faktisk sett lite til i noen år. Hun er derimot opptatt av at FT4 skal ligge i øvre tredjedel av referanseområdet og har sagt til meg at mange vil da ikke ha synlig TSH. De vil derimot begynne å føle seg dårlige om den på død og liv skal fram. Jeg er som deg i en fase der vi forsøker å få barn, og siden det har vært lite vellykkede forsøk av det hjemmelagde slaget så langt, har vi nå fått henvisning til fertilitetsutredning. Fastlegen min advarte meg da om at de på sykehuset kan komme til å reagere på min "manglende" TSH, men at uansett hva de sa skulle jeg stå på mitt. Er ikke det ganske talende?

Jeg er derfor fristet til å tenke at du ikke burde ha senket dosen i utgangspunktet. Du hadde det jo bra på den opprinnelige ikke sant? Dette burde du ta opp med legen din, vedkommende må høre etter hvordan DU har det, ikke behandle et stykke papir med blodprøveresultater på.

Lykke til fra Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    Feb 2009
    Alder
    48
    Meldinger
    21

Tuuuusen takk Hilma.....
    Blir så irritert på legene... for er man underdosert kan jo det føre til abort...
    Og jeg hadde det mye bedre før jeg senket dosen.
    alt annet er jo i normal området altså T3 og T4...
    off dere må igjennom ivf?? hvor da???
    mitt første og eneste barn er ett resultat av 6 spontan aborter og 3 ivf. den siste i Finland det var der de hjalp oss. pga. kromosom testingen fant de ut at jeg og min ex var frisk på hver vår kant, men sammen lagde vi barn med kromosom feil sprøtt..
    har ny partner og håpet vi kunne klare det på egenhand, uten ivf..... går nå på progesteron injeksjoner og albyl e. selvmedisinert. samme som da jeg fikk dattern min.
    lykke til håper dere lykkes

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Sitat Opprinnelig skrevet av lillevenn1 Vis post
    Tuuuusen takk Hilma.....
    Blir så irritert på legene... for er man underdosert kan jo det føre til abort...
    Bare hyggelig! Joda, underdosering kan føre til abort eller være skadelig for fosteret, men det skal visst mye til, så det er ingen regel at det skjer. Fosteret er visst så "grådig" at det tar hva det trenger, det er mor det går mest utover... Men du må være veldig obs på at om du skulle bli gravid, så må du følge opp med hyppige blodprøver, mange - men ikke alle - trenger å øke dosen i første trimester, noen må så mye som doble den.

off dere må igjennom ivf?? hvor da???
    lykke til håper dere lykkes
    Vi vet ikke helt om det ender med ivf enda, holder på med utredning foreløbig og er i en tidlig fase. Blir spennende... Har jo en mistanke om at stoffskiftet mitt spiller en viktig rolle, men hvem vet, kanskje det er noe annet som er enkelt å fikse?.. (håpehåpe)

Ellers er det en egen underavdeling med tråder angående stoffskifte og graviditet her, som du sikkert har sett, du kan jo se om du finner nyttige opplysninger der.
    Ha en fin dag!
    Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

jeg har også den auto immune sykdommen og, men det har vel dessverre de fleste med stoffskifte sykdom....
    Hvis det er Hashimotos du mener, så er den selveste årsaken til at du har lavt stoffskifte.

håper endokrinologen fra riksen ringer i morgen, ringte der og gav prøvesvaret og bad dem få en endokr. til å ringe meg.....
    Blir spennende om du får høre fra dem! Har du ikke allerede snublet over Egil Haugs artikkel i legetidsskriftet her inne, så er den å finne her.
    Den er ganske lettfattelig. Kanskje legen din har bruk for en kopi?

Klem fra Hilma

Medlem siden
    Feb 2009
    Alder
    48
    Meldinger
    21

Ja det var det det het Hashimoto... Hva mener du når du sier den er direkte årsak til det lave stoffskiftet??? er helt grønn på dette her
    tuuusen takk for svar
    kjempe snilt
    takk for artikkelen den skal jeg lese nå

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard Sv: NY her :)vil bli gravid, og lavt stoffskifte og nå forhøy dose

Hei her også!

Du bør legge ut normalområdene for å få gode svar, de varierer nemlig mellom de ulike laboratoriene. Er forresten de prøvesvarene du la ut over her fra før eller etter du reduserte dosen? Hvor mye Levaxin tok du før, og hva tar du nå?

Kan god hende jeg kommer til å spørre og grave litt om ivf osv senere... Fint å dele erfaringer med noen.

Klem, Hilma

Medlem siden
    Feb 2009
    Alder
    48
    Meldinger
    21

Standard Sv: NY her :)vil bli gravid, og lavt stoffskifte og nå forhøy dose

Heisann
    bare spør
    godt å ha noen å snakke med innafor samme problem
    T3 og T4 var innafor normal området, men TSH lå på 0.01 skulle vært 0.20-4.0

jeg gikk før på 125 mg gikk ned til 100 mg etter blodrpøven rett før jul.
    men etter den siste blodprøven har jeg ikke gått ned enda...... føler ikke det er riktig...

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Prøver å bli gravid - gjør det noe å justere dosen nå?
    Av Nelly i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 16
    Siste melding: 13-11-09, 23:20
  2. Overdosert?
    Av Pusen i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:32
  3. Overdosert?
    Av Toto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 09-07-08, 11:29
  4. Prøver og bli gravid og lavt stoffskifte! OPPDATERT
    Av Destiny85 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 7
    Siste melding: 31-10-07, 19:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg