Viser søkeresultater 1 til 10 av 31

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2009
    Alder
    48
    Meldinger
    21

Standard Sv: Heisann ny her :) er jeg overdosert???

kjære Finn tuuuuuuuuuusen hjertelig takk for ditt lange utfyllende svar det varmer at du tar deg tid til deg
    kjempe taknemlig.
    T3 og T4 var visst i normal område men ikke TSH
    jeg føler meg langt i fra overdosert, har tenkt hva skal jeg gjøre om jeg må senke dosen, sover urolig,kremter hele tiden som om jeg har noe i halsen er super trøtt og sliten orker ikke mye, ikke tegn på hjertebank...
    jeg har justert dosen en gang allerede ved jule tider fordi fastlegen mente det. pga. tsh. og på det tidspunktet som jeg sa til henne, det er virkelig nå jeg endelig føler jeg har det ok.... Ja men du må senke dosen.... så da gjjorde jeg det, gikk fra ok til å være som nå.....
    slitsomt...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

jojo - takk tilbake.
    Bare tenkte å kommentere : Legesvar er jo et svar på hva behandlerapparatet kan hjelpe med, og det de kan hjelpe med er ikke så mye annet enn å sammenlikne ditt prøvesvar med den statistikken som foreligger.
    Og den er det analyselabben som utfører.
    Det gjøres på overskuddsblod fra et antall antatt friske pasienter.

For "normalområder", eller referansepunkter er ikke noe annet enn menneskesatte verdier. Av en eller annen grunn er det 2,5% under øverste maximum, og 2,5% over det laveste minimum.
    Man kunne feks. valgt 5%, og kommet ut med helt andre tall.
    Jeg sier dette, fordi man ikke må stirre seg helt blind på disse punktene.

Og et legesvar er ofte :"prøvene er fine, de ligger mitt i normalområdet".
    Hva nå, hvis pasienten vil ha det i den øvre delen ? Eller over referansepunktet, mange må det også.
    Er prøvesvaret like bra da ?
    Nei, da er det mer villedende enn veiledende.

Og - et viktig spørsmål er jo hvor relevant det er å sammenlikne blodverdiene våre med friske menneskers. Det kan det sies mye om.....

Vi kan lage våre private referanspunkter.
    Og det viktigste er hjertebank.
    Det gir beskjed om at dosen er for høy, eller at man ikke er tilvendt en nylig oppjustering, eller at man har økt med for mye.
    Det er IKKE farlig - et friskt hjerte tåler mye juling. Mye mer enn noen dagers banking. Men det er jo ubehagelig, og unaturlig.

Fenomenet kan ofte først vise seg ved litt hjerteuro når en legger seg.
    Det kan en jo prøve å vente ut.
    Blir det ubehagelig er det ikke noe iveien for å hoppe over en dose eller to, og fortsette på en lavere.

Før man fikk hormonanalyser brukte man dette punktet til å finne rett dosering, i det man antok at den beste dosen lå rett oppunder den dosen som gir bank. Enkelt å greitt.
    Man vet iallfall at den ikke ligger over, og det er jo noe ?

Så har jeg det med å formulere kontroversielle munnhell :
    Jeg vil si det sånn at alle symptomer skyldes for lav dose - eller at man ikke er tilvendt dosen enda, eller at thyroxinen som brukes ikke virker tilstrekkelig.

Så skal en ikke drive å justere for ofte. Det fører lett til at man havner på en berg og dal -bane, men en skal jo justere når det er nødvendig da.
    En kjertel som er iorden gjør jo det hele tiden.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    19

Kan jeg spørre om hva amour er for en slags medisin? jeg får kun levaxin .

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det kan du gevega.
    Det er "din bestemors thyroxin", for å si det slik.
    Når man fant ut at noen mennesker trengte stoffskiftehormoner for å fungere, så spiste man biter av skjoldkjertler fra dyr.
    Stoffskiftehormoner er ikke artspesifike, og vi kan i praksis bruke fra alle pattedyr.
    Man valgte etterhvert grisen, for den har ingen kjenet sykdommer som kan smitte mennesket (Zoonoser)

Etterhvert ble dette apotekerproduksjon, og denne utviklet seg jo til det Armour er idag.
    Hormonene trekkes ut av svinekjertler i en frysetørringsprosess som fjerner alt vevet og man sitter igjen med hormonene.
    Armour inneholder derfor alt en kjertel gjør. (T4, T3, T2, T1 og calsitonin)

Levaxin inneholder det hormonet som kjertelen produserer mest av. Ca 75% av kjertelproduksjonen er T4. Dette er et prehormon for vårt stoffsiftehormom som er T3. Kroppen bruker T4 som en lagervare slik at den har noe å lage T3 av.
    De 25% som er noe annet en T4 får man ikke når man spiser Levaxin, og dagens behandlingsregime hevder de er unødvendige.
    Altså at kjertelen produserer unødvendige hormoner.....

Hva er best Levaxin eller Amour ?
    Behandlermiljøet sier i klartekst at de kunstige hormonene er å foretrekke.
    Men de har ikke offentliggjort studier mot feks. Armour som kan støtte dem i påstanden.

Dessuten er det meeeget sjelden at en studie får et så ensidig resultat som behandlermiljøet trenger for å forsvare deres gjeldende behandlingsregime.
    I en studie er det alltid noen som foretrekker det ene, og noen det andre.
    Så hva om DU var den som foretrakk Armour, men ble satt på Levaxin ?

Da ville du kanskje endt opp som meg......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2009
    Alder
    48
    Meldinger
    21

Oiiiiiiii jeg lærer så mye jeg nå .....
    Hva skjedde med deg om jeg kan spørre da du gikk på Levaxin???
    jeg har alle symptomer på lavt stoffskifte men får fortsatt beskjed om å senke dosen min :( før hun ba meg senke den ved juletider hadde jeg det for første gang på lenge helt ok..... men nå er det tilbake til alle dumme plager .... som ingen rundt skjønner seg noe av... :(

Blir helt oppgitt over at innkompetente fastleger som kun lærer litt av alt for de er allmennlege skal styre noe så viktig som stoffskifte til folk, som gjør dem ute av stand til å fungere.... ååååååå
    tror sykemld. hadde gått drastisk ned om alle med stoffskifte problem hadde fått hjelp av fag folk ....
    jeg har også den auto immune sykdommen og, men det har vel dessverre de fleste med stoffskifte sykdom....

off hva gjør jeg???
    håper endokrinologen fra riksen ringer i morgen, ringte der og gav prøvesvaret og bad dem få en endokr. til å ringe meg.....

tuuuuuuuusen takk for svar utrolig snillt av deg

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Sitat Opprinnelig skrevet av lillevenn1 Vis post
    jeg har også den auto immune sykdommen og, men det har vel dessverre de fleste med stoffskifte sykdom....
    Hvis det er Hashimotos du mener, så er den selveste årsaken til at du har lavt stoffskifte.

Sitat Opprinnelig skrevet av lillevenn1 Vis post
    håper endokrinologen fra riksen ringer i morgen, ringte der og gav prøvesvaret og bad dem få en endokr. til å ringe meg.....
    Blir spennende om du får høre fra dem! Har du ikke allerede snublet over Egil Haugs artikkel i legetidsskriftet her inne, så er den å finne her.
    Den er ganske lettfattelig. Kanskje legen din har bruk for en kopi?

Klem fra Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    Feb 2009
    Alder
    48
    Meldinger
    21

Ja det var det det het Hashimoto... Hva mener du når du sier den er direkte årsak til det lave stoffskiftet??? er helt grønn på dette her
    tuuusen takk for svar
    kjempe snilt
    takk for artikkelen den skal jeg lese nå

Lignende tråder

1. Prøver å bli gravid - gjør det noe å justere dosen nå?
    Av Nelly i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 16
    Siste melding: 13-11-09, 23:20
  2. Overdosert?
    Av Pusen i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:32
  3. Overdosert?
    Av Toto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 09-07-08, 11:29
  4. Prøver og bli gravid og lavt stoffskifte! OPPDATERT
    Av Destiny85 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 7
    Siste melding: 31-10-07, 19:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg