Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Threaded View
-
02-03-09, 06:34 #4
Sv: 8 grunner til vektøkning, deriblandt lavt stoffskifte
Ja, de sier at man ikke går opp mer enn noen få kilo når man har hypothyreose. Men det tror jeg er en sannhet med modifikasjoner. Selv tror jeg det kommer mye an på hvor lenge en går med sykdommen før en får hjelp. Det vil ikke forundre meg om man legger mer på seg jo lengre tid man går uten behandling. Jeg gikk jo jevnlig til lege i de 11 årene jeg hadde sykdommen uten å få medisiner, og uansett hvilken diett legen satte meg på, fungerte det ikke. Til slutt ga jeg opp og ga blaffen, for ingenting fungerte uansett hvor flink jeg var til å følge opplegget. I senere tid har jeg fått vite av eksperter at en pulverkur som legen tvang meg på, sannsynligvis har ødelagt stoffskiftet mitt mer enn den var til gavn.
Jeg har også vokst opp i en familie med normalt, sunt kosthold i normale mengder. Mine foreldre har i alle år hatt båt selv, så fisk stod ofte på menyen. Det meste av maten ble laget fra grunnen av, det var svært lite i alle fall av middagsmat som var ferdigmat. Overvekt ligger i høyeste grad til slekta, begge sider. Hypothyreose også på begge sider, samt diabetes.
Jeg tror det er mange flere årsaker til overvekt enn de har funnet ut til nå. Det er godt det stadig skjer forskning på området. Men det hjelper lite mot all mobbingen og trakasseringen som mange av oss overvektige blir utsatt for. Nettdebatter er nesten aller verst, synes jeg. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått beskjed om at jeg bare bruker stoffskiftet som en "unnskyldning for ikke å gjøre noe med min egen situasjon". Og når jeg så forteller hvor mye jeg trener og hvor sunt jeg faktisk spiser, så får jeg høre at jeg bare er en løgner. For hadde jeg trent så mye og spist så sunt, så hadde jeg ikke vært overvektig...
Jeg klaget en sak inn for PFU sist høst. Det var VG Nett sitt debattforum som tillot særdeles trakasserende innlegg om overvektige. Dessverre tapte jeg, for slik mobbing er nødvendigvis en del av "takhøyden" på slike debattfora. Så nå har jeg begynt å ta igjen med mobberne, jeg bruker samme drittspråk som de tiltaler meg med, og hvem som blir utestengt først av mobberne eller meg, det er ikke jeg i tvil om. Mobberne har som regel all beskyttelse.
Trakassering av overvektige forekommer også innen helsevesenet. Jeg blir sett på som dum som ikke vil ta slankeoperasjon. Det hjelper ikke om jeg sier at jeg ikke vil, jeg stoler ikke på helsevesenet. De har vært med på å ødelegge for mange år av livet mitt til at jeg kan ha noe tillit til dem mer. Til og med NAV bruker det imot meg at jeg ikke vil ta imot deres "flotte" tilbud om slankeoperasjon og nekter meg all støtte. Selvfølgelig forteller de bare solskinnshistoriene, om de tilfellene som har gått bra. Det de aldri forteller noe om, er alle de tilfellene der det går galt. Jeg har kontakt med flere som har gjennomgått en slik operasjon, og det er ikke bare solskinnshistorier jeg får høre, selv om jeg får høre dem også.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Svar med sitat
Bokmerker