Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
Er det bare å kjøre en normal blodprøve for de verdiene da?

"Green Magma", får sjekke det ut. - Jeg husker at jeg tok "Nyco Antioksidant" eller noe i den duren, for ca. 10 år siden. Finnes det produktet enda tro? Tar 1000-1500 mg C-vitamin hver dag.

Jeg begynte å ta Solaray Multivitamin etter at jeg tok hårprøven. I den er det bla. Selen. Ellers spiser jeg mye nøtter, så jeg får nok i meg en del Selen i nøtter for tiden.

Jod må du sees i lys av dette:

"Jod er et tveegget sverd for oss med Hashimotos. Vi trenger litt jod så lenge skjoldkjertelen fremdeles produserer hormoner - men hvis vi får for mye kan vi bli dårlige av det. Jod brukes nemlig ingen andre steder i kroppen enn i skjoldkjertelen, til produksjon av tyroksin. Dersom du vet at egenproduksjonen din har opphørt, kan du like gjerne styre helt unna jod. Dersom du har en restproduksjon, kan du vurdere å bruke et kosttilskudd som inneholder litt jod - men husk at vi har ganske mange jodkilder i det norske kostholdet (fisk og annen sjømat, for eksempel), så for de fleste av oss er det unødvendig"

http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html

Mulig du ikke har jod i håret på grunn av at kjertelen har vært undertrykt, eller kanskje du har mangel av andre årsaker. Men hårprøver pleier å gi en god indikasjon på nivået av jod i kroppen. Om nivået kan måles i en blodprøve vet jeg ikke. Det er verdt å ta med at armour inneholder jod, og at man da i mindre grad trenger å tenke på denne problematikken.

Lithium skal også vises ganske så presist i hårprøver, og mange av symptomene dine kan også forklares med bakgrunn i mangel på lithium. Uten at man med sikkerhet kan si om det er tilfelle, eller ikke. Lithium som legemiddel er som kjent veldig negativt for skjoldbruskkjertelen, men i form av lavdose lithium orotate/asparate, så skal det ikke kunne påvirke skjoldbruskkjertelen i nevneverdig grad. Lithium kan måles ved hjelp av en blodprøve.

Jeg ville ha holdt meg langt unna produkter som er laget av nycomed eller lignende selskap. Green magma er i en helt annen liga enn vanlige multivitaminer, og man får som oftest ganske raskt resultater.