Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Hybrid View
-
10-02-09, 17:37 #1
svært at blive gravid med hashimoto?
Hej!
Hvor svært er det at få børn med hashimoto?
Og skal man igennem mange aborter før det lykkes?
Var nogle af jer andres TPO tal højere og har i alligevel kunne gennemføre en normal (bortset fra at blive fulgt tæt af fødselslæger og endokrinologer) graviditet?
Jeg er snart indstillet på alt, fordi det er vist en kendsgerning, som der flere steder står sort på hvidt, at det er svært og med risici at blive gravid med hashimoto
Efter lidt mental træning har jeg fået nye perspektiver og planer for at udnytte tiden inden jeg kan blive gravid. jeg vil videreuddanne mig til SSA, da hashi faktisk skyder mig at gennemføre en påbegyndt uddannelse.
Min nye læge har også givet mig håb ved at sige at TPO´en ikke er en absolut betingelse for at blive gravid, men jeg vil få det nemmer, når de er kommet ned... ja... indtil da stikker jeg næsen i bøgerne. og spiser lidt selen.... om 2 måneder få jeg taget en ny blodprøve. så er jeg spændt på om selen virkelig har den effekt, hvad der siges om det.
Mvh
Kat
-
15-02-09, 17:18 #2
Sv: svært at blive gravid med hashimoto?
Heisann,
Eg kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Eg har Hashimoto's med TPO på 900 eller over og eg har ikke hatt noen problemer med å bli gravid. Min første graviditet gikk glatt, med unntak av første trimester, hvor eg var veldig dårlig og kvalm, men det tror eg ikke hadde noe med stoffskiftet å gjøre. Eg tok prøver hver 4-6 uker og doserte deretter. Min andre graviditet gikk desverre ikke så bra, gutten døde i 17 uke og legene mente at der var tale om kromosomfeil, men vi venter fremdeles på obduksjonsresultatet. Begge gangene blev eg gravid i første prøveperiode.
-
15-02-09, 18:29 #3
Hej!
Det giver mig da lidt håb indtil mine tal er skrumpet fra 28hundrede-noget til 900. Men det er sådan set min læge alligevel, der skal give grønt lys. Kan være han vil have at tallene skal være endnu lavere....kun det bedste for barnet. Det er jo SÅ forskelligt fra læge til læge... men de næste 2-4 år har jeg fundet noget at udfylde savnet af opfyldelsen "barneønsket" med: gennemføre den uddannelse, som sygdommen skylder mig. Mere ro i økonomien og mere livserfaring...alt det et barn også har gavn af at forældrene har...Og at få fortalt at det kan gå godt....
det gør det nemmere at få min indre ro tilbage.
-
15-02-09, 22:14 #4
Virker Levaxinen (Eltroxinen) tilfredsstillende - eller ikke ?
Jo - det er bare å spørre en hvilkensomhelst lege, du får samme svar : Og de svarer at hvis du behandles med Levaxin, er du som alle andre - frisk.
Men.......
Ikke akkurat i den situasjonen - og nei, kroppstemperaturen blir ikke som før, nei du skal nok helst ikke bli gravid før.....osv.
Så varter de opp med en masse tall som i første møte bare forvirrer, og det kun for at du ikke skal oppdage at Levaxin nok på ingen måte kan oppveie kjertelen.
Tenker man på en graviditet, er det fritt T4, og eventuelt frittT3 - de stoffskifteverdier som er de viktigste.
Funksjonen er også viktig å vite litt om : Den Levaxinpille du svelger idag brukes ikke med det samme - kanskje ikke før om 3uker. Den lagerføres som T4 noen uker. Så frigjør den seg fra lageret og blir fritt T4 en kort tid før den gjør tjeneste som fritt T3 noen få timer.
Prognosen er et stigende krav til stoffskiftehormoner og man kan godt være profylaktisk i sine doseøkninger.
Hashimoto eller ikke.
Det er ikke avgjørende hva ditt lave stoffskifte skyldes, men at det er der.
Det er hva man sier.
Hva man vet, er at man har ikke tiltrekkelig viten om antistoffene som er årsaken til Hashimotos. I utgangspunktet finnes disse kun inne i selve kjertelen, men når kjertelen er tilstrekkelig ødelagt kommer de ut i blodet, og kan måles.
Den foreløpige dom er at de ikke er i veien for andre kroppsfunksjoner. (min fattige lexale viten...)
Kroppens krav til stoffskiftehormoner øker i et svangerskap og det er viktig å følge det opp. Det kan trenges opp til dobbelt Levaxindose, men overkompensering er heller ikke så godt.
Jeg får lov å skrive dette av min datter.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-02-09, 10:32 #5
Hej!
Forstår jeg dig ret.... du siger.....det skal nok lykkes for mig, selv om jeg har hashimoto...t4 er vigtigst....
Undrer mig mere og mere, hvorfor man ikke har nok viden om de der antistoffer... skal der flere undersøgelser til?
du få lov til at skrive det af din datter - har hun døjet med lignende?
-
16-02-09, 11:02 #6
Familien har mange medlemmer med hypothyreose. Noen har antistoffer - noen ikke. Noen har ikke diagnose, men tydelige symptomer.
Det ser ut til å følge familier - denne iallfall.
Jeg kan dessverre ikke ha noen formening om hvor godt du vil lykkes kat1982, men kan jo bare håpe at du vil oppnå dine ønsker.
Skolemedisinen sier at hvis dine verdier av fritt T4 i blodet er normale, så har du like stor mulighet til å lykkes som alle andre.
Antistoffer har jeg ikke sett nevnt i denne forbindelsen. I sin konstruksjon er de jo inrettet på å ødelegge kjertelvevet - og kun det.
Så gjelder det å dosere frem denne tilstanden med langsiktighet og stabilitet som formål.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Svar med sitat
Bokmerker