Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    pandalakris Gjest

Standard Armour Thyreoid på negativlisten

Da jeg holdt på å komme i klemma pga av at jeg ikke visste om dette, legger jeg det ut her som informasjon.
    Armour Thyreoid står på negativlisten til legemiddelverket. Dette betyr at apoteket ikke har lov til å ekspedere ut eller bestille inn produktet, før de har fått tilbake godkjenning fra legemiddelverket.

På den første resepten min fikk jeg medisinen etter en dag, men da jeg skulle levere den andre resepten ble det problemer. Heldigvis fikk jeg allikevel medisinen, men apoteket fikk en skrape pga at de hadde gitt ut medisinene før godkjenningen hadde kommet.
    Jeg var innom apoteket tre uker senere, og da hadde de akkurat fått tilbake godkjenningen.

"Ved søknad om preparat som står på negativlisten eller som ikke omfattes av notifiseringsordningen (preparater uten markedsføringstillatelse i EØS-området eller i USA, land som er medlem av PIC/S(1) og land med MRA-avtale(2) ):
    Preparater som står oppført på negativlisten eller som ikke omfattes av notifiseringsordningen, skal ikke ekspederes uten godkjenning fra Legemiddelverket. Selv om pasienten/sykehuset har fått innvilget tilsvarende søknad tidligere, skal ny søknad behandles av Legemiddelverket før den ekspederes.

Søknaden (original + 1 kopi) oversendes umiddelbart til Legemiddelverket.
    Apoteket beholder den tredje kopien som gjenpart.

Før innsendelse av søknaden, kontrolleres følgende opplysninger:
    a. Søknaden skal være signert av rekvirenten og påført ID nummer.
    b. Rekvirentens navn må tydelig fremkomme med stempel eller blokkbokstaver.
    c. Virksomme stoffer, mengde og tidsperiode må være angitt.
    d. Begrunnelse må være oppgitt.

Dersom noen av de overnevnte punktene mangler, må dette rettes opp før innsendelse av søknaden til Legemiddelverket.

Ved innsendelse til Legemiddelverket legger apoteket ved klistrelapp med apotekets navn og adresse."

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Sv: Armour Thyreoid på negativlisten

Erfa Thyroid fra Belgia er registrert i hele EU.
    Forest kommer aldri til å søke om noen godkjenning i EU.

Armour Thyroid USP er jo godkjent i USA, så dette med negativlisten må være feil, men jeg aner ikke hvor feilen ligger. Vi har tisluttet oss en avtale om å godkjenen alle medisiner som er godkjent i USA samt a visse andre land omfattet av avtalen.

Nature-throid har også søkt om sentral godkjenning i EU.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Har ikke hørt navnet "negativlisten" nevnt før nå. Høres ut som en stygg liste det derre......
    Men det er jo riktig som pandalakris skriver, apoteket MÅ sende inn resepten for godkjennelse.
    Dette fordi produktet har biologisk opphav.
    Kunstige produkter favoriseres i den nye ordningen (fra mars 07) - de slipper den gymnastikken der.

Den nye ordningen skiller sterkt mellom kunstige produkter og naturlige produkter.
    Rettferdig ?
    Nødvendig????

Handelspolitiske ordninger Norge har tiltrådt skulle vel favorisere EU produserte produkter ?
    Man liker jo ikke å innrømme det, og politikken bør få ligge her, men man er vel på gli i slike saker ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

baremei Gjest

Jeg hentet Armour på apoteket så sent som onsdag i forrige uke, med ny resept i handa, og de sa ingenting om det, fikk medisinen som var bestilt på forhånd og ingen diskusjon.

pandalakris Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei Vis post
    Jeg hentet Armour på apoteket så sent som onsdag i forrige uke, med ny resept i handa, og de sa ingenting om det, fikk medisinen som var bestilt på forhånd og ingen diskusjon.
    Det var det jeg gjorde første gangen også, mens andre gangen var det krysset av på resepten at den sto på negativlisten. Jeg spurte hva som var forandret siden den siste utleveringen. Det eneste var at legen min ikke hadde vært nøye nok med å fylle den ut første gangen, for Armour Thyroid sto også da på denne listen. Som sagt fikk apoteket mitt en skrape av legemiddelverket for at de hadde utlevert medisinen min før søknaden var godkjent.
    I og med det tok sin tid før godkjenningen kom tilbake for min del, er det iallefall greit å bestille mer før man er helt tom for tabletter.

pandalakris Gjest

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Ser at Armour Thyroid står spesielt listet.

"Eksempler på slike legemidler er blodprodukter, sera, vev, vevsekstrakter, cellekulturer m.v. Armour Thyroid faller også inn under dette punktet.
    "

Lurer på om det er da lettere med de andre, de som har søkt om sentral godkjenning i EU: Nature-throid fra Western research Laboratories (de søkte og fikk sentral godkjenning noen år siden, men jeg vet ikke om de har opprettholdt den, om de må betale en årlig avgift)
    og Erfa Thyroid som sier de har søkt sentral godkjenning i EU.

Den europeiske Thyreoidum (dansk) kunne også vært en ide, men man må ta mer t4 i tillegg. 100 kaplser koster 13-14 euro så den er ikke avskrekkende dyr heller.

Lurer på om Norge fremdeles vil sno seg unna og ha alle disse på negativlisten fordi de har animalsk opprinnelse....risikoen er jo omtrent som hos spekepølse eller serranoskinke. Bare at mengden er mye mindre enn når vi spiser serranoskinke.

Jeg kan ikke se noen grunn til at Armour Thyroid skal være på negativlisten, den er jo godkjent i USA og tilfredsstiller alle krav der....må være at de henger seg spesielt opp i at det kommer fra dyr.

Vi hadde denne diskusjonen allerede mange år siden, den gangen forumet var på toreolsen.com....en som jobbet innenfor landbruksforvaltningen hadde også prøblemer med å få inn armour Thyroid og det ble henvist til at det var av animalsk opphav. Men så ble det fritt fram i flere år.
    Hm.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    111

Legen min bestillte Armour til meg i starten av feb. i år. Jeg hentet den for noen dager siden på apotheket. Så her fungerer det, men såvel som legen min som jeg var spent på om jeg ville få den - fordi Armour ikke er godkjent av norsk legemiddelverk.
    Norsk godkjennelse har overhodet ikke noe med produktet å gjøre, de har da godkjent alt annet rottegift som kommer fra farmaindustrien. Problemet er at de ikke tjener like mye på å selge Armour. :evil:
    Jeg ville ha fått tak i Armour uansett, det finns andre veier enn apotekene om det ikke går ellers. Ikke gi opp !!!!

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn