Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    39

Standard TSH og påtenkt svangerskap

Hallo folkens!

Jeg er ny her og håper at dere damer kan hjelpe meg i forbindelse med noen spørsmål om TSH verdien min!???

Først må jeg si at jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i november 2005, da hadde vi slitt i 15 mndr. med og bli gravide.
    Utrolig nok ble jeg gravid i desember samme år(2005), og har nå et nydelig pikebarn som blir ett år nå i september.

Nå er vi i gang med søskenforsøk, men TSH verdien vil ikke spille på samme lag som oss.
    Nå i mai var TSH på 0.19, da ble jeg gravid, men mistet fosteret.
    Jeg vet at ideelt sett bør TSH ligge på 1-2 for å ha bedre sjanser til og bli gravid, men er det noen som vet hvor lang tid det tar før verdien kan nærme seg 1?

Nye prøver tatt 13/8 var som følger:
    TSH: 0.15
    FT4:16
    FT3:4.8

Jeg tar 100 mikrogram levaxin hver dag og føler selv at dette er for mye.
    Finnes ikke trett lengre på ettermiddagstid, har urolig hjerte,hjertebank og skjelvinger i hendene.
    Jeg snakket med fastlegen om disse plagene og han ba meg redusere dosen til 50 mikrogram to ganger pr. uke.
    Jeg føler at dette ikke stemmer heller, og har denne uka regulert meg selv ned til 50 mikrogram pr.dag, hhar enda en del hjertebank, høy puls og antydninger til urolige hender, men vet ikke om jeg tør å regulere mer ned selv???

Er det noen kloke hoder som vet når TSH verdien kan være nede på 1?
    Er det snakk om uker eller måneder her?

Takknemlig for svar!

Mvh
    janike

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard

Heisann!
    Nå har jeg høyt stoffskifte da... så jeg har ikke så mye personlig erfaring med akkurat dette men..... ser jo at stoffskiftet ditt er for høyt da....
    Gennerelt: Det varierer veldig hvor lang tid det tar å stabilisere stoffskifte på riktig nivå, hos noen er det veldig vannskelig å få det stabilt overhodet. I tillegg påvirker graviditet og amming stoffskiftet. Når en er gravid svekkes imunsystemet og stoffskiftet blir ofte lavere, det er derfor veldig viktig å følge nøye med på verdiene under svangerskapet og de første måndene etter på. Hvis oppfølgingen etterpå ikke har vært god nok, er det derfor ikke så merkelig om levaxin dosen er for høy for deg nå........ Stoffskifteverdiene kan spille veldig stor rolle for om en blir gravid eller ikke. I tillegg er det stor fare for å miste fosteret om stoffskiftet er for høyt, er stoffskiftet for lavt kan det påføre barnet hjerneskade. Selvmedisinering er uansett sjelden lurt! En del medisiner bla. stoffskiftemedisiner skal en ikke trappe ned for fort.
    Anbefaler deg å ta en prat med fastlegen din om dette. Fortell at du prøver å bli gravid og at du tror stoffskifteverdiene dine påvirker dette. Be legen hennvise deg videre til en endokrinolog.

lykke til !

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    39

Standard TSH og påtenkt svangerskap

Jeg har ikke vært så aktiv her inne, meldte meg inn i august, og da som nå holder vi på med babylaging Embarassed

Har lest her inne på forumet at TSH verdien bør ligge rundt 1 for å kunne bli gravid.

Den 13/8-07 tok jeg følgende prøver:
    TSH: 0.15
    FT3:4.8

Den 29/10-07 tok jeg nye prøver:
    TSH:0.29

Fra august og frem til idag har jeg minisert på levaxin dosen. Jeg synes at det tar så lang tid før verdien nærmer seg 1.
    Jeg er mye trett og uopplagt for tiden, det har jeg egentlig vært siden jeg reduserte dosen.
    Er det noen kloke hoder som kan gi meg gode råd? Bør jeg redusere mer på dosen selv om jeg blir trettere? Vil jo så gjerne ha en bebis til!

baremei Gjest

Standard

Reduserer du på dosen for at TSH skal stemme med tabellen, eller fordi legen har sagt du er overdosert?

Din TSH ser ikke skummel ut i det hele tatt, og man "skal" ikke ligge rundt 1, det som blir sagt er at man bør etterstrebe det. Altså ikke ligge over.

Derimot ligger mange under, og det er individuelt. Hvis FT4 og FT3 er greie (som regel best i øvre tredel av normalen) er det ikke noe å bekymre seg over at TSH bikker ned mot 0,2.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    39

Standard

Har redusert dosen for å nærme meg det magiske 1-tallet. Legen har ikke sagt noe om at jeg bør redusere dosen det har jeg gjort på egen hånd, men er nå usikker på om dette er riktig vei å gå, siden jeg blir så trett og uopplagt.

Hadde TSH på 0.15 i mai-07, ble gravid, men mistet. På denne tiden var nok stoffskiftet mitt for høyt. Har forstått det slik at når stoffskiftet er for høyt kan man miste lett, og når stoffskiftet er for lavt er det vanskelig og bli gravid pga ustabile sykluser.

baremei Gjest

Standard

Jeg har en konstant TSH på 0.02 på medisin.

Som syk/frisk/syk og ubehandlet gjennom 10 år har den aldri noensinne vært over 0,68.

Og det ble da to barn av det, ingen mistede heller.

Spesielt siden du blir dårligere av å redusere dosen synes jeg ikke du skal gjøre det på egenhånd. Du må snakke med legen din, og du må uansett aldri styre etter TSH alene. Det blir helt feil for de fleste, og gjør legen din det ville jeg snudd i døra. TSH gir kun et signal til skjoldbruskkjertelen om å øke eller senke produksjonen, og har ingen funksjon utover det.

Har du antistoffer bør du følge med på dem (anti-TPO), men det viktigste er FT3 og FT4, sammen med bl.a. jern og ferritin og B12. For lite av dem gjør deg også ganske sløv. Siden svangerskap er ønskelig skal også folsyre måles, du kan likegjerne ta et tilskudd uansett. Et vitamin B-kompleks vil vanligvis dekke behovet for både B6, B12 og folsyre

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    39

Standard Hva gjør jeg nå?

Har hatt problemer med å komme meg inn på forumet, ser jo nå at forumet har vært utilgjengelig så det er ijje så rart at det har vært vanskelig å komme seg inn!

God jul ønskes dere alle,spesielt Sonja som har energi til å drive forumet

Så over til spørsmålet mitt:
    Vi har planer om et nytt svangerskap, og jeg har prøvd å få TSH verdien min opp på ca.1. Dette virker helt umulig, og jeg trenger hjelp til å finne ut om jeg må øke eller redusere dosen? Har lest tidligere her inne at TSH bør ligge på alt fra 0.5-1 ved planlagt svangerskap. Har liksom vært på riktig vei med tidligere prøvesresultater, men nå er jeg rimelig fortvilt

17/1-08:
    TSH:0.49
    FT4:14
    Dose; 7 x 50 mikrogram pr.dag

28/3-08:
    TSH:0.47
    Dose: 7x50mikrogram pr.dag

5/12-08:
    TSH:0.33
    Dose:2 x 50 mikrogr.2ggr./pr.uke+ 5x25mikrogr.5ggr./pr.uke

Har prøvd å få time hos endiokrinolog i Tromsø i august 08, men ble avvist da han mente at prøveresultatene da var optimale. Husker ikke hva prøvene lå på i august.

Spørsmålet mitt er enkelt nok: Bør jeg øke eller redusere levaxin dosen for å nærme meg 0.5 tallet igjen?

Takk for svar.
    Mvh Janike

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    39

Standard Spørsmål angående planlagt svangerskap!

Har hatt problemer med å komme meg inn på forumet, ser jo nå at forumet har vært utilgjengelig så det er ikke så rart at det har vært vanskelig å komme seg inn!

Godt nyttår ønskes dere alle!

Så over til spørsmålet mitt:
    Vi har planer om et nytt svangerskap, og jeg har prøvd å få TSH verdien min opp på ca.1. Dette virker helt umulig, og jeg trenger hjelp til å finne ut om jeg må øke eller redusere dosen? Har lest tidligere her inne at TSH bør ligge på alt fra 0.5-1 ved planlagt svangerskap. Har liksom vært på riktig vei med tidligere prøvesresultater, men nå er jeg rimelig fortvilt

17/1-08:
    TSH:0.49
    FT4:14
    Dose; 7 x 50 mikrogram pr.dag

28/3-08:
    TSH:0.47
    Dose: 7x50mikrogram pr.dag

5/12-08:
    TSH:0.33
    Dose:2 x 50 mikrogr.2ggr./pr.uke+ 5x25mikrogr.5ggr./pr.uke

Har prøvd å få time hos endiokrinolog i Tromsø i august 08, men ble avvist da han mente at prøveresultatene da var optimale. Husker ikke hva prøvene lå på i august.

Spørsmålet mitt er enkelt nok: Bør jeg øke eller redusere levaxin dosen for å nærme meg 0.5 tallet igjen?

Takk for svar.
    Mvh Janike

Hildemor Gjest

Standard Re: Hva gjør jeg nå?

Jeg ville ikke gjort noen endringer her i det hele tatt. Jeg tror en del ser seg litt blind på dette 1-tallet. Av erfaring svinger disse verdiene litt hele tiden. Du ligger imidlertid rimelig stabilt på dine målinger. Jeg kan ikke se at det skulle være noe i veien for en graviditet på disse verdiene.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn