Side 4 av 11 Først 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 110
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    162

Standard

I Fellekatalogen (www.felleskatalogen.no) kan du lese om interaksjoner knyttet til de ulike legemidlene. Både for Levaxin og Liothyronin står følgende å lese:

"Ved samtidig inntak av kalsium reduserer kalsiumkarbonat absorpsjonen av T4, og bør tas med minst 2 timers mellomrom. Jern danner uløslige komplekser in vitro, og bør tas med minst 2 timers mellomrom."

Slik jeg tolker dette, vil inntak av brunost og melk sammen med Levaxin og Liothyronin motvirke effekten av de to sistnevnte.

I Felleskatalogen kan man også lese følgende om egenskapene til Levaksin:

"Absorpsjon: Variabel, men tilstrekkelig. Faste øker absorpsjonen. Den absolutte biotilgjengelighet er opptil ca. 80%, men det er funnet store variasjoner. "

Ettersom det gjerne går noen tid fra man inntar siste måltid til man legger seg, og man ikke spiser mens man sover, kan det kanskje det tenkes at kroppen bedre klarer ta opp virkestoffet når man inntar stoffet om kvelden? Hvis så er tilfelle, bør man oppleve samme virkning som ved økt dosering.
    Sist endret av Admin; 06-09-09 kl 14:47 Begrunnelse: Slår sammen 2 innlegg fra 1 tråd
    Når jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    50

Standard

Fant en artikkel på Dr. Øverbye på nett. (http://www.dr-overbye.no/skoleles.asp?ID=15 ) som var interessant om T3.
    Der står det bl.a. at: Nyere forskning viser at hjertemedisiner av typen Calcium blokkere dvs. Adalat, Isoptin mf ikke bare senker blodtrykket, men også hindrer thyroidhormonet T3 å gjøre jobben og derved skader stoffskiftet.

Vil noen gå inn å lese dette, hvis ikke skal jeg skrive det inn! Men det var veldig interessant, siden jeg bruker Adalat Oros og Cozaar som blodtrykksmedisiner.

Har tatt en utskrift og skal ha den med til legen på mandag. Blir spennende å se hvordan hun reagerer - om hun vil jeg skal fjerne Adalat.

Fikk svar på blodprøvene i dag, etter å ha økt dosen 28. juni, og de var følgende:

FT4: 16.9 mot 25.5: 18,8
    FT3: 6,1 " " : 6,5
    TSH er som vanlig 0,0050
    Anti-TPO: 792 mot 25.5: 807

Kan ikke helt skjønne at jeg skulle gå ned i FT4 og FT3 etter å ha øket dosen, men sånn er det altså... kanskje det kan ha noe med Adalat å gjøre???

Vil bli veldig glad hvis noen kan gi meg en kommentar eller svar på dette.

Ha en kos helg!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Interessant dette, men hjertet er laget av celler som ikke finnes andre steder i kroppen. Det kan derfor være en mulighet for at dette ikke gjeller andre celler enn hjerteceller. Likevel er det jo ille for hjertet da - om det ikke gjelder for hele kroppen.
    Linken i artikkelen virka ikke, så nå driver jeg å leter etter mer info.
    Appropos link - når du limer inn en link her i forumet, så pass på at det et mellomrum først - da kan man bare trykke uten å kopiere og lime.
    Slik : http://www.dr-overbye.no/skoleles.asp?ID=15
    Ikke slik:http://www.dr-overbye.no/skoleles.asp?ID=15
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    50

Standard

Takk for opplysningen om linken!! Man lærer så lenge man har elever, som læreren sa!! Du kan jo kanskje prøve www. dr-overbye.no eller noe sånt, kanskje du finner noe der, eller søke på dr. øverbye på nett.

Det er veldig interessant, og for meg som har høyt blodtrykk uten medisiner, blir det spesielt. Har ikke følt meg helt bra det siste, og lurer på hva som kan være årsaken til det...

Men selv om det gjelder hjertecellene bare, så har jo det betydning for hele kroppen likevel, hjertet hører jo liksom med til den da
    Jeg tenkte litt slik at siden Adalat skal hemme for T3, så kanskje ikke kroppen min tar opp T3'en i Armouren helt maksimalt, og at det er derfor jeg ikke er helt på topp!! Hva tror du om det?

Da FT3 var på 7,1 og FT 4 på 19 - hadde jeg det helt supert. Da var jeg den gamle jenta som stod på og klarte det meste.... men nå varte det bare i kort tid, og så gikk verdiene ned igjen.

Ja, ja, skjønner jo at vi stadig må ta nye tak, og at det ikke er en lettvint løsning på dette, men vi får stå på og ikke gi opp.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    175

Standard

Hei Kir

Jeg har nettopp lagt på sykehus og delte rom med en dame - som også hadde lavt stoffskifte. Hun tok og hadde tatt sin Levaxindose hver kveld i mange år (måtte gjøre det sa hun for å huske på det). Selv bruker jeg Armour og en liten dose Levaxin i tillegg - tar en del på morran og den andre halvparten rundt middagstid. Så vi er nok forskjellig og har helt sikkert forskjellige opplevelser med når på døgnet det er best for hver enkelt å ta medisin.

Ha en fin helg alle sammen.

Gjest

Standard Forringet søvn ved bruk av levaxin om kvelden??

Takk for mange gode innspill!
    I dag når jeg våknet gjorde jeg som n`finn foreslo - å ta L med èn gang jeg våknet og i god tid før frokost. :idea: Etter 3 år med L var det første gang jeg tok den utenom et måltid.
    Muligens er det en psyken som gjør seg gjeldene, men jeg følte meg mye mer opplagt etter at jeg hadde spist frokost i dag enn det jeg kan huske på lange tider - og har hatt en "oppesen" dag!! Og etter testen med å ta L om kvelden sover jeg nå hele natten igjen - dog med hjelp av Sarotex og Imovane.
    Så dette var virkelig et lyspunkt!!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard Hvordan ta thyroxin - svar fra Nycomed

Jeg sendte følgende spørsmål til Nycomed forleden:

"Hvorfor står det ingenting om hvordan Levaxin skal tas? Har
    lett i felleskatalogen på nettet og lest pakningsvedlegget, men ingen
    steder står det noe. Endokrinologer sier at for å få full nytte av
    Levaxin, bør tablettene tas minst en halvtime til en time før frokost. Jeg
    har selv tatt thyroxin til frokosten i alle år, men har ikke blitt så
    mye bedre. Nå har jeg prøvd i lengre tid å ta tablettene slik
    spesialistene sier, og jeg føler meg alt mye bedre. Hvorfor opplyser ikke vanlige leger om dette, og hvorfor står det ikke noe sted? Jeg har heller aldri fått vite av lege at de ikke skal svelges ned med melk, noe jeg også
    har gjort i alle år. Det er tydeligvis også helt feil. Hvorfor er informasjonen så elendig ut til oss pasientene? Hvorfor må vi finne ut slikt selv, er ikke det legenes og legemiddelindustriens oppgave?"

Her er svaret:
    "Takk for henvendelsen. Ettersom det ikke er en klinisk relevant
    døgnvariasjon i produksjonen av tyroideahormoner skal det ikke ha noen
    betydning på hvilket tidspunkt dosen tas, men at den tas til samme tid hver dag. Det er vanlig med dosering en gang daglig.Tyroksin tas raskere opp på tom mage, men hvis en person er regulert med medisin for sykdommen, skal mat ikke ha noen effekt på selve sykdommen."

Jaha. Så det at jeg føler meg bedre når jeg tar medisinen på tom mage, skal altså ikke ha noe å si? Og heller ikke at spesialister anbefaler å ta den uten mat?
    Vel, jeg fortsetter i alle fall å ta dem i god tid før jeg spiser frokosten. Jeg føler meg nemlig mye mer våken og opplagt enn når jeg tar dem sammen med mat. Dessuten synes jeg også at magen fungerer bedre.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Det er et håpløst dårlig svar fra Nycomed!

De kunne ha trykt på at eksperter anbefaler at tablettene tas på tom mage, og unngå å ta de sammen med følgende mat/ drikke...

Jeg synes også det burde stå at medisinen ikke skal tas minst 8 timer før blodprøve. Der synder legene grovt også. Jeg tok tabletten straks jeg sto opp, og blodprøver bare noen få timer etter fordi det passet best med jobben. Ingen informasjon fra legen om at stoffskifteprøver skal tas medikamentfastende!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

I alle pakningsvedleggene i USA står det at man skal ta thyroxin en halv time før frokost på tom mage.
    Det står ikke noe her om dette.

På sykehjem og sykehus gis alltid medisiner til frokost. de har ikke tid til å renne rundt med tabletter før frokost. De gir også jerntabletter samtidig som levaxin fordi de gir mest mulig til frokost.

Sonja, når du tar det på tom mage nå og føler deg bedre, betyr det bare at du var undermedisinert før.
    Skulle gjerne visst din ft4 før og din ft4 nå.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Tror dere dette gjelder Armour også?

Side 4 av 11 Først 1234567891011 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder