Det stemmer at min viten kan være utdatert, iallfall litt. Og det er lenge siden jeg forsøkte å drive aktivt og verden går jo framover - noen ganger iallfall ?
Som deg var det stoffskiftet som stoppet meg, bare at man ikke skjønte det i det heletatt. Ikke før det var alt for seint.
Intressant det du sier om når slagvolumet er størst og må være nytt ?
Det finnes mange undersøkelser som har vist at det er størst rundt 130 og det er ikke så lenge siden jeg så den siste. Den første var en Eddi Merks var med i. Det var jo et digert hjerte med hvilepuls på 29 og sikkert ikke særlig effektivt trent for høye fekvenser.
Men er du sikker på at det ikke menes at volumet øker helt opp til 97% under hardtrening, og at det er dette som gir de største reultatforbedringene ? For det har jo vært kjent en stund.
Forklaringen på hvorfor volumet er størst ved 130 er jo at venetrykket ikke rekker å fylle opp hjertet på kortere tid. Årsaken er blodtykkelsen (viskositeten) Dermed understrekes også viktigheten av veskepåfylling under trening.
Det er jo en kjent sak at om en ikke har en solid grunntreningsperiode forut for kvalitetstrening og konkurranseforberedelser så klarer man ikke beholde formtoppen lenge, om den i det heletatt kommer. Derfor er denne perioden uhyre viktig, så trening rundt 130 er nok fremdeles like aktuellt for utholdenhetsidretter.

Aukland skriver in riktig intensitet på trninga :

Det er utrolig viktig å trene med riktig intensitet. Mange av dere turløpere har en tendens til åholde samme fart på trening, sommer som vinter, på sykkel eller ski. Det skal vi gjøre noe med! Vimå bli flinkere til å lytte på kroppen eller se hva pulsmåleren viser og ta konsekvensen av det.Skal en få maksimalt utnytte av treninga og gå fortest mulig på ski må vi skille mellom rolig oghard trening. En suppe der alt blir halvhardt kan gi flotte naturopplevelser og en herlig "sliten"følelse i kroppen, men det hjelper ikke når kompisen forsvinner i det fjerne i turrenna til vinteren.( Hvis det er målet) Treningen deler vi i 3 intensitetsoner:1. Lav intensitet, 60-75% av maks puls. Kosetempo, subbefart, rolig jogg, fra 45 min til 3 timer.Det meste av treningen foregår i denne farten. 2. Moderat til høy intensitet, 75-90% av maks puls. Såkalt terskeltrening. Harde men kontrollertedrag. Skal ikke bli stiv. 3. Høy intensitet, 90-100% av maks puls. Skal være knallhardt. Kortere drag på opp til 5 min. Herskal en bli stiv! Et bra hjelpemiddel når en skal kontrollere at en trener på riktig intensitet er å ta utgangspunkt imaksimalpulsen, den høyeste hjertefrekvens en kommer opp i.