Side 6 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 51 til 60 av 77

Tråd: Trening

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei Gjest.
    Jeg tror det er som du sier at de tror det skal virke "etterhvert" - men de holdt på i 15år å justere dosen opp og ned . . . .
    Og det hadde dem holdt på med enda hvis ikke jeg hadde tatt initiativet til å begynne med Armour.

Jeg ser at de som kommer fra Balder ofte får en kombinasjon av 25µG Levaxin og resten Armour.
    Det setter igang tankene om hvorfor de vil ha litt Levaxin i dosen ?
    Jeg bruker kun Armour, men har ikke fått opp fT4 til mer enn snaut 15. Jeg har det fint med det, men har et ønske om bedre hode og legger.
    1. Kan det bli bedre hvis fT4 kommer høyere ?
    2. Er det den lille Levaxindosen som skal ta fT4 opp siste biten på skalaen ?
    3. Vil disse punkter bli bedre om jeg begynner med et lite Levaxintillegg, eller er det bare "numerisk kosmetikk" for legen ? Altså kun for å få en pen tallverdi i boka ?

Nå har jeg ikke særlig lang erfaring med Armour og vil se hvordan det funker en stund til, men hvis ikke hodet blir bedre og fT4 resultatet ikke kommer høyere utover høsten, så skal jeg prøve med litt Levaxin som jeg har igjen.
    Kanskje de er inne på noe ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    56

Standard

Det vet jeg sannelig ikke. Jeg fikk også beskjed om å ta 25 mikrogram levaxin og trappe forsiktig opp armour. Glemte å spørre hvorfor jeg fortsatt skulle hold emeg til levaxinen. Det kan vel ikke skade å prøve hvis du har igjen levaxin. Skulle tro at det var en grunn til at man skal ta litt levaxin, men jeg vet ikke!
    Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Hallo Har trent lavpulstrrening noen dager nå. I dag ble det en fjelltur på ca 3 timer, og pulsen fløy i været et par ganger, men jeg greidde å hente meg inn igjen. Men nå begynner kroppen virkelig å protestere. Var skikkelig vondt å gå ned fra fjellet. Hvert steg "smalt" gjennom hele kroppen.

Hva sier du n`Finn? Bør man ha dager uten trening selv på lavpuls-nivå? Trodde jeg kunne trene hver dag når jeg tar det sånn med ro egentlig?? Men jeg må kapitulere. I morgen står jeg over. Så kjedelig! For vekten går nedover. Ikke mye, men den stiger ikke lenger. Og jeg tror virkelig treninga hjelper meg her. Jeg har bare tatt det for hardt tidligere og trent på meg melkesyre. Og hindret oksygenet...surrer den tanken der...Er et spennende prosjekt i allefall.

Hvordan kombinerer jeg dette? En hard økt hver 14. dag eller noe slikt? Hvorfor denne hersens kroppsverken?? MÅ være medisinen! Jeg hadde den jo ikke før jeg begynte på Levaxin. Samtidig begynner jeg å lure på om medisinen kanskje virker bra for meg allikevel - på andre områder - siden jeg har ork til all denne treningen?? Så mye jeg ikke skjønner ennå.

Tok nye stoffskifteprøver i går. Spent! Var litt komisk. Jeg spurte laboranten om hun kunne krysse av for div andre prøver, bl.a DHEA, B12, jernprøver etc. Hun ringte inn til legen og han kunne ikke svare fornuftig, men ba henne tappe 3 reagensrør - for sikkerhets skyld. Så skulle han se på det.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Vil gjerne føye til at han er nå grei da denne legen min! Han lar meg få ta diverse prøver - alt ettersom jeg finner ut av hva jeg trenger å ta prøver av/for. Skulle bare ønske han kunne foreslå det selv. Eller henvise til endokrinolog? Tenker å be om det når jeg skal til han på fredag. Om det har noe for seg da??

Men så har jeg Balder i bakhånd da så jeg vet ikke helt. Litt uryddig å ikke si noe om det til fastlegen. Han fortjener ikke at jeg ikke er åpen på hva jeg holder på med. Han skal jo behandle meg, og har vel et visst ansvar for meg da. Huff for et rot!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Misunnelig på fjellturen da. Blir ikke noen på meg i høst desverre.
    Trening er vel noe en bør drive med stort sett hver dag. En hviledag har alle. En skal ikke trene hvis en ikke er restituert, og lavt stoffskifte forlenger jo restitusjonstiden. Vi må ta hensyn til slike ting og ta oftere fridag enn andre. En taper ikke på det - det er verre å trene før kroppen er restituert. Da får den ikke bygd seg opp igjen og treningseffekten kan bli negativ.
    Til å begynne med er alltrening god trening, men etterhvert øker kanskje krav og forventninger ? En vil få mest mulig ut av tiden en legger ned ? Har kanskje spesielle ønsker med treninga osv.
    I såfall bør en legge opp treninga mer strukturellt med årsvariasjoner og ukeplaner - feks. ta hviledagen etter den hardeste økta og en rolig tøyeøkt før den harde, hvis man ikke er i grunntreningsperioden da, men selv da trenger kroppen en hviledag. Husk at du trener en muskel du ikke kjenner smerten i - hjertet udvider seg maksimalt ved denne treninga og det krever en tilvenningsperiode - og hviledag.
    I grunntreningsperioden trener en rolig, men prøver å unngå ensformig trening. Det er gunstig å ta noen lette stigningsløp når en er varm og mot slutten, men ikke for mange og ikke for harde. Det er viktig at man kommer ned i puls etterpå ! Om en er flere bør en velge ut en erfaren fartsholder og legge konkurranseinstinktet på hylla.
    Når en går over til mer kvalitet i treninga er det manga opplegg som anbefaler ei slik økt i uka. Etter harde økter må jeg ha et par kilometer på 130 ellers går legga i krampe når jeg kommer hjem, men det er en sånn individuell tilpassing som noen må ha.

Sant som du sier, best å ha et ryddig forhold til legen. Jeg tror likevel de fleste syns det er ok at pas. får en sjekk på Balder. Du kan jo fortelle det etterpå hvis det har noe for seg ? Det gjør vel ikke noe å si hva du savner i behandlingen heller.
    Kanhende kommer det noe godt ut av det ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    56

Standard

Interessante svar her. Må si du har satt deg inn i litt treningstoff N'Finn. Drevet med seriøs idrett før eller?

Men selve slagvolumet er vel ikke størst på 125-135 i puls da. Det var det man trodde før, men nyere forskning viser at slagvolumet øker helt opp til 95-97% av maksimalpuls. Det er derfor de fleste treningslitteraturer nå(olympiatoppen mm) anbefaler å trene knallhardt før å presse på oksygenopptaket. Men, dette er ikke trening man bedriver hver dag, men en gang imellom.

Selv driver jeg å forsiktig øker treningsmengden etter at jeg har slitt med lavt stoffskifte i 1 år(kanskje mere også). Drev med idrett før, men ble utrolig trøtt og utmatett. Har trent mosjonstrening i 1 år, men synes det er på tide å begynne å trene seg forsiktig opp igjen. Tror ikke kroppen tåler de tøffeste hardkjøret når man har lavt stoffskifte, men jeg har et håp om å kunne prestere greit i idretten med litt mindre belastning på kroppen en det jeg ville trent om jeg var frisk. Fortsatt er jeg trøtt og sliten, men synes ikke jeg har blitt værre etter å ha trent litt hardere 1 uke. Venter nå på armour så håper jeg at jeg flyr igjen. Var ute på 4*8 minutter intervall i går på 80%-85% av makspuls, og skal snart ut å løpe en rolig restitusjonstur.
    Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Her er det jo fullt av proffe treningsrådgivere - dette må jeg benytte meg av!

Jeg har altså ikke trent i det hele tatt siden før sommeren... kun gått mye og syklet litt. Før sommeren trente jeg to ganger i uken, en gang med en SATS-treningstime som heter Flyt&Pilates (en rolig time uten noe særlig puls, mye Qi Gong, Yoga og Pilatesøvelser - styrke- og balansetrening). Den andre dagen var det oppvarming/litt kondisjon på forskjellig (sykle, ro, ellipse) en halv times tid, så styrketrening på apparater 30-50 minutter. Noen ganger fylte jeg på med en dag med litt oppvarming + en 30 minutters time med rygg- og mageøvelser.

Det som skjedde var jo at jeg ble fullstendig smadret etter disse timene, med kraftige muskel- og leddsmerter og utmattelse... Det samme skjedde etter alle typene trening - men kanskje verst etter gruppetimene (man tar seg gjerne litt ekstra ut der, vel...). ;)

Hvordan tror dere jeg best kan begynne igjen for å få noe utbytte av treningen? (Målet mitt er egentlig bare å gjøre det som er best for helsen...) Skal jeg holde meg til forsiktig apparattrening for å i hvert fall opprettholde litt muskulatur...? Eller skal jeg kun sykle (el.l.) litt lengre turer med lav belastning for å trene opp kondisjonen litt? Eller en kombinasjon? Eller begynne med det ene før det andre? Eller...?

På forhånd tusen takk for svar!

P.S. Er det noen som husker det medisinske uttrykket for sånn overdreven utmattelse etter trening...?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det stemmer at min viten kan være utdatert, iallfall litt. Og det er lenge siden jeg forsøkte å drive aktivt og verden går jo framover - noen ganger iallfall ?
    Som deg var det stoffskiftet som stoppet meg, bare at man ikke skjønte det i det heletatt. Ikke før det var alt for seint.
    Intressant det du sier om når slagvolumet er størst og må være nytt ?
    Det finnes mange undersøkelser som har vist at det er størst rundt 130 og det er ikke så lenge siden jeg så den siste. Den første var en Eddi Merks var med i. Det var jo et digert hjerte med hvilepuls på 29 og sikkert ikke særlig effektivt trent for høye fekvenser.
    Men er du sikker på at det ikke menes at volumet øker helt opp til 97% under hardtrening, og at det er dette som gir de største reultatforbedringene ? For det har jo vært kjent en stund.
    Forklaringen på hvorfor volumet er størst ved 130 er jo at venetrykket ikke rekker å fylle opp hjertet på kortere tid. Årsaken er blodtykkelsen (viskositeten) Dermed understrekes også viktigheten av veskepåfylling under trening.
    Det er jo en kjent sak at om en ikke har en solid grunntreningsperiode forut for kvalitetstrening og konkurranseforberedelser så klarer man ikke beholde formtoppen lenge, om den i det heletatt kommer. Derfor er denne perioden uhyre viktig, så trening rundt 130 er nok fremdeles like aktuellt for utholdenhetsidretter.

Aukland skriver in riktig intensitet på trninga :

Det er utrolig viktig å trene med riktig intensitet. Mange av dere turløpere har en tendens til åholde samme fart på trening, sommer som vinter, på sykkel eller ski. Det skal vi gjøre noe med! Vimå bli flinkere til å lytte på kroppen eller se hva pulsmåleren viser og ta konsekvensen av det.Skal en få maksimalt utnytte av treninga og gå fortest mulig på ski må vi skille mellom rolig oghard trening. En suppe der alt blir halvhardt kan gi flotte naturopplevelser og en herlig "sliten"følelse i kroppen, men det hjelper ikke når kompisen forsvinner i det fjerne i turrenna til vinteren.( Hvis det er målet) Treningen deler vi i 3 intensitetsoner:1. Lav intensitet, 60-75% av maks puls. Kosetempo, subbefart, rolig jogg, fra 45 min til 3 timer.Det meste av treningen foregår i denne farten. 2. Moderat til høy intensitet, 75-90% av maks puls. Såkalt terskeltrening. Harde men kontrollertedrag. Skal ikke bli stiv. 3. Høy intensitet, 90-100% av maks puls. Skal være knallhardt. Kortere drag på opp til 5 min. Herskal en bli stiv! Et bra hjelpemiddel når en skal kontrollere at en trener på riktig intensitet er å ta utgangspunkt imaksimalpulsen, den høyeste hjertefrekvens en kommer opp i.

Gjest

Standard

Kris: jeg ville vel ha startet med en kombinasjon av styrke og utholdenhetstrening. Veldig forsiktig med intensiteten i starten. Også forsiktig med mengden og lengden på øktene i starten. DU kan forsiktig hver uke øke foreksempel turen din med 5 minutter. Etter en periode kan du øke intensiteten litt på enkelte økter. Dette gjelder også styrketreningen. Begynn med lette vekter og øk forsiktig intensiteten etterhvert. Da vil du lettere føle hva kroppen tåler og hva den ikke tåler.

N'Finn:

Det med slagvolumet er her det Aukland karakteriserer som intensitet 3, fra 90%-100% av makspuls. Hjertet fylles maksimalt med blod og oksygenopptaket er på det maksimale. Viktig trening for å øke oksygenopptaket. Men, fortsatt så er det langkjøring som er viktigst. Spesielt i grunntreningsperioden sammen med styrke. Det er dette som skaper tåleevne i muskler, sener, brusk, men som også gjør at du kan lettere få frem formen med mere inslag av høy intensitetstrening nærmere sesongstart.

En som heter Wisløff i Trondheim forsket på dette rundt 2004. Etter det har flere kommet fram til at slagvolumet øker hvor høyere intensitet man trener med. Før så mente man at det nådde sitt maksimale ved 65%-75% av makspuls.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Kjenner til Ulrik Wisløff.
    Han ga et intervju her : http://sport1.no/sw4557.asp

Han gir jo absolutt ny og intressant viten her, men husk at man sjelden får tatt nødvendige forbehold og får fram eksakt hva man mener i et kort intervju. Han mener nok ikke at det bare er å reise seg fra soffaen å kjøre 4x4 - selv om det virker sånn her.
    Korte arbeidsøkter i intervalltrening har vært mye brukt i fotball, sykkel og padling, men løpere har visst om at det har vært nødvendig med "kilometerdrag" også - i tillegg til de korte.
    Men fint å få flere grunnleggende prinsipper å holde seg til.

Side 6 av 8 Først 12345678 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn