Misunnelig på fjellturen da. Blir ikke noen på meg i høst desverre.
Trening er vel noe en bør drive med stort sett hver dag. En hviledag har alle. En skal ikke trene hvis en ikke er restituert, og lavt stoffskifte forlenger jo restitusjonstiden. Vi må ta hensyn til slike ting og ta oftere fridag enn andre. En taper ikke på det - det er verre å trene før kroppen er restituert. Da får den ikke bygd seg opp igjen og treningseffekten kan bli negativ.
Til å begynne med er alltrening god trening, men etterhvert øker kanskje krav og forventninger ? En vil få mest mulig ut av tiden en legger ned ? Har kanskje spesielle ønsker med treninga osv.
I såfall bør en legge opp treninga mer strukturellt med årsvariasjoner og ukeplaner - feks. ta hviledagen etter den hardeste økta og en rolig tøyeøkt før den harde, hvis man ikke er i grunntreningsperioden da, men selv da trenger kroppen en hviledag. Husk at du trener en muskel du ikke kjenner smerten i - hjertet udvider seg maksimalt ved denne treninga og det krever en tilvenningsperiode - og hviledag.
I grunntreningsperioden trener en rolig, men prøver å unngå ensformig trening. Det er gunstig å ta noen lette stigningsløp når en er varm og mot slutten, men ikke for mange og ikke for harde. Det er viktig at man kommer ned i puls etterpå ! Om en er flere bør en velge ut en erfaren fartsholder og legge konkurranseinstinktet på hylla.
Når en går over til mer kvalitet i treninga er det manga opplegg som anbefaler ei slik økt i uka. Etter harde økter må jeg ha et par kilometer på 130 ellers går legga i krampe når jeg kommer hjem, men det er en sånn individuell tilpassing som noen må ha.

Sant som du sier, best å ha et ryddig forhold til legen. Jeg tror likevel de fleste syns det er ok at pas. får en sjekk på Balder. Du kan jo fortelle det etterpå hvis det har noe for seg ? Det gjør vel ikke noe å si hva du savner i behandlingen heller.
Kanhende kommer det noe godt ut av det ?