Jeg opplevde også kunnskapsmangel fra legene. Jeg spurte alle jeg traff i mange år om det ikke fantes alternativer til Levaxin og de svarte NEI - alle sammen ! Dette er det jo også skrevet bøker om. Per Egil Hegge beskriver jo særlig den teoretiske kunnskapsmangelen blandt leger. Det er ingen tvil om at denne er utbredt.
Man kan heller ikke unnskylde legene med at "de ikke kan vite om alle uregistrerte medisiner". Vår sykdom har en histore som nok alle leger kjenner til. Sykdommen ble oppdaget ved at kunnskapen om at biter av dyrekjertler kurrerte denne. Dessuten finnes det bare en eneste medisintype for denne sykdommen - de kjenner nok til at det finnes flere !
Det er min påstand at leger umulig kan være ærlige når de påstår at de ikke kjenner til dette iallfall. At de ikke kjenner til at den syntetiske medisinen ikke har klart å utkonkurrere alle naturthyroxinene tviler jeg også på.
Svaret vi får er preget av sterk sentraldirigering av behandlingen, så legene får lov ikke følge sin egen overbevisning. Jeg opplevde en lege som sa til meg at dosen skulle være så høy at TSH ble så lav som mulig - fordi en død kjertel ikke trengte stimulering. (han tenkte muligens på tycabehandling?) Dette fortalte jeg Endoen på sykehuset og neste gang jeg møtte legen så hadde han fått påpakk av Endoen !
Jeg tror at denne tanken også kan gjøres gjeldende for oss som har en uproduktiv kjertel.
Legene holdes på stram line og er ikke lenger det frie yrke det var.

Markedsføring er en infokilde og brukes utstrakt - mye kunnskapsoppdatering kommer derfra. Men ikke om Armour.
Det er ikke LOV !
Men om Armour hadde markedsføringstillatelse så.......
Men det har det ikke, og grunnen er selvfølgelig økonomisk. Prisen som staten forlanger er satt for høyt.
Så hvorfor har den satt den så høyt ?
Kanskje er det der den største og mest alvorlige kunnskapsmangelen er ?
Om denne prisen blir lavere vil legene få info om flere medisiner.
Det er og blir et politisk spørsmål om vi ønsker det.
P.T. ser det ut som at man ikke gjør det ?