Side 3 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 77

Tråd: Trening

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    162

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av kris
    Her var det mye interessant kunnskap å absorbere!

Det meste dere sier her stemmer jo med anbefalingene jeg har sett bl.a. på Mary Shomons sider, om å trene med lavere intensitet. Men først når jeg leser det dere skriver her begynner jeg å forstå hvorfor - og ikke minst hvordan. Takk for nyttige innspill og forklaringer, alle tre!

P.S. Tror jamen jeg skal investere i en pulsklokke - noen som kan tipse meg om en billig og bra en?
    Høy intensitet forbrenner alltid mer kalorier enn lav intensitet. Men ingen klarer å bedrive høy intensitet spesielt lenge.

Lav intensitet forbrenner mindre kalorier pr time, men gjør at du kan trene lengre.

De fleste av oss forbrenner trolig flest kalorier ved lav intensitet over lang tid fremfor høy intensitet over kort tid.

Min pulsklokke påstår å måle kaloriforbruk. Selv tar jeg klokkas påstand om kaloriforbruk i absolute termer med et par klyper salt. Likevel kan jeg ikke unngå å legge merke til at dersom jeg sykler på relativt lav puls, kan jeg sykle nesten hver eneste dag. Med høy puls kreves mer hviletid mellom øktene.

Denne sommeren har jeg hatt høyere intensitet på treningene enn i fjor. Og har gått mindre ned i vekt. Trolig skyldes sistnevnte hyppigere inntak av frossenpizza.

Du trenger ikke anstrenge deg slik at du spytter blod for å gå ned i vekt. Etter min vurdering erfares varig vektap best i tilfeller der man ikke er klar over at man går ned i vekt - dvs når man trener på lav intensitet i mange timer. Man bare sykler en laaaaaang tur noen ganger pr uke.
    Når jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

http://www.sportsmaster.no/
    Har billige klokker. Sikkert andre også. Til å begynne med er det ok med en klokke som bare viser pulsen.
    Litt dyrere klokker kan man programmere til å gi fra seg lyd når pulsen blir høyere eller lavere enn grensene man har satt.
    Enda dyrere så er det flere grenser og minneverk slik at man kan undersøke økten etterpå. Noen beregner kaloriforbruk og har personlige innstillinger for flere personer.
    Enda dyrere så kan minnet overføres til Pc-en hvor øktene fremstilles grafisk og tas vare på.
    På så høyt nivå er det bare Polar som gjelder. Se www.pulsklokke.no eller www.polar.fi
    Den aller beste for oss er nok S810i. Denne har et svært avansert målesystem hvor avstanden mellom pulsslagne beregnes. Av dette kan man lese mye om den cardiovaskulære situasjonen. Den har også en troverdig overtreningstest.
    Det viser seg at hjerteslagne ikke kommer helt regelmessig. Feks. ved en puls på 60 så kommer det jo ett slag hvert sekund, men noen slag kommer før sekundet og noen etter. Tidsavstanden mellom tidligste og seneste slag kalles deviasjonen. Jo høyere deviasjon, jo bedre.
    600 serien er for løpere og måler hastigheten du løper med !
    700-serien utstyrt både for sykkel og jogging og har høydemåler slik at løypeprofilen er med i grafen.
    Pulsklokke er også fint til å sjekke hvilepulsen med, som i perioder kan være gunstig for oss.
    De virker på den måten at man har et belte rundt brystet. Pga. at hjertet pumper blodet i rykk og napp fra høyre mot venstre vil jernet i blodet skape magnetiske forandringer som beltet plukker opp og sender til klokken på armen. Beltet finnes også sportsbh som beltet passer i.
    Så da er det bare å bla opp ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    162

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Maja
    Hei

En eller annen skrev noe om at "alle vet at muskler må strekkes etter trening". Dette er da ikke noe som er dokumentert/bevist.

Maja 8)
    Denne sommeren hevder dagspressen at strekkingen ikke gir noen treningseffekt, eller lindrende effekt for de med treningsverk. Strekkingen er etter deres syn kun egnet til å øke bevegeligheten, ikke utholdenhet/styrke.

Selv har jeg ikke tøyd ut på 2 år, og er i bedre form en noensinne. Men jeg tror ikke bedringen i formen skyldes mangel på tøying.

Bør man tøye ut eller ikke? Her har jeg en mening, men nekter å gi den til kjenne, ettersom jeg er ikke har noe godt grunnlag for å mene noe om dette.
    Når jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Jeg har altså ikke peiling på dette - men er det slik at man må ha på seg et belte rundt brystkassen i tillegg til pulsklokken...?

Har forresten funnet mange billigere varianter, men de fleste er jo usannsynlig stygge...

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    162

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av kris
    Jeg har altså ikke peiling på dette - men er det slik at man må ha på seg et belte rundt brystkassen i tillegg til pulsklokken...?

Har forresten funnet mange billigere varianter, men de fleste er jo usannsynlig stygge...
    Jeg har et belte rundt magen/brystkassa. Der er det en mottaker. Denne bringer informasjon om hjertets pumpefrekvens videre til pulsklokka.

Pulsklokker er "stygge". Det er digitalur. De får deg til å se ut som en nerd. Selv bruker jeg pulsklokka kun under trening. Til daglig har jeg mindre nerdete klokke.

Det heter seg at klokkene som leveres med belte rundt magen er mer troverdige enn andre. Vel. Kanhende er dette riktig. Men det betyr ikke at magebeltet alltid har rett. Selv erfarte jeg - ifølge pulsklokke & belte - å ha hjertestans i atskillige sekunder, til tross for at jeg var ved full bevissthet og tråkket som bare pokker i motbakken. Klokke & belte ble forstyrret av jernbanen. Ifølge klokka, hadde jeg en puls på 0 både før, under og etter passering av jernbanesporene :-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg har en Sigma PC 1600 og er rimelig fornøyd med den. Jeg opplever, som Jon, at den av og til viser 0 i puls mens jeg peser i vei, men har funnet ut at det må være dårlig kontakt - da jeg altså er i live. Har brystbelte, men mister kontakten av og til. Dette er irriterende når jeg gjerne vil ha gjennomsnittspulsen! Noen gode råd her?

Uttøying?? Deeeilig!! kan ikke greie meg uten, men det er velbehaget som jeg opplever ved å avslutte en treningsøkt med en form for Yoga. Tar spagaten ennå da - for å skryte litt Men jeg nyter det. Om det har noen nevnevedig virkning på muskler og sener vet jeg ikke. Jeg avslutter også alltid timene mine som instruktør med uttøying.

Og kris - jeg har iflg hårmineralanlyse parasympatisk dominans?? Hva betyr det egentlig??

Så fint å få så mange tilbakemeldinger tror vi har mye å bidra med og hjelpe hverandre her.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    56

Standard

Skulle jeg investert i en pulsklokke ville jeg ikke kjøpt de billigste. Gi noen hundrelapper ekstra så får du iallfall en klokke som virker og er pålitelig. Du trenger neppe alt ekstrautstyret som er på de dyreste klokkene. Sjekker du polor så er det flere serier. M, S osv. Kjøp en klokke som er litt opp i de billigste seriene. De har lite ekstrautsstyr, men fungerer. 1000-1500 kr bør være bra!

Tøyning fungerer ikke på stivhet eller muskelstørhet. Etter hard trening kan tøyning gjøre slik at du blir mere støl fordi det river av enda flere muskelfibrer i muskulaturen din. Skal man tøye ut bør man gjøre det etter økter hvor man vet man ikke får muskelverk dagen etter! Tøyning hjelper antagelig bare på bevegeligheten, men det er sikkert smart å tøye ut en gang innimellom.

Høy intensitet forbrenner flere kalorier underveis, men også etter økta. Lav intensitet forbrenner som regel bare kalorier under økta. I timene etter du har trent hardt jobber kroppen med å reparere skadene. Dette fører til større påkjenning på kroppen og til denne reperasjonen trenger kroppen næring. Derfor forbrenner den kalorier....
    Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg har skummet gjennom igjen, og her er mange som kan mye om tema trening

Du skriver n`Finn at styrtketrening fører til høyere hvilefrekvens. Det visste jeg ikke. Og du spør også: "Hva ønsker man med sin trening"? Ja hva? For det første vil jeg si at jeg er imponert over dine kunnskaper innenfor anartomi og fysiologi. Jeg trenger tydeligvis å oppdatere meg! Nå er jeg ikke personlig trener for noen, men jeg har tatt diverse kurs innenfor anatomi, fysiologi, treningslære osv- i tillegg til kursing i det jeg instruerer. Dette fordi det er helt nødvendig når man jobber med slikt, selv om det kun er på "hobbybasis". Men det aner meg at du n`Finn driver mer proffesjonelt.

For egen del har jeg aldri tenkt eller trent noe utover det å holde meg i rimelig bra form, ha utholdenhet til å bestige noen fjelltopper...håper jeg også noen år fremover. Altså vedlikeholdstrening. Har ingen større ambisjoner. Og for å holde vekta på et rimelig nivå da!!Skal ikke undervurdere det. Betyr en del for meg ja! Styrketreningen er vel mer en form for forfengelighet. Med det mener jeg figurforming. Ikke bodybuilding altså. Jeg har beholdt mine kvinnelige former mao. Men styrketreningen er på lavgir nå pga kroppsverk, så det blir lite vekter og mange repetisjoner. Greitt nok

I 2002 tok jeg operasjon i kneet. Fikk vite at det var bruskskader. De gjorde ikke så mye med det, pusset litt tror jeg og sydde sammen. Men både før og etter dette har jeg ikke klart å jogge noe særlig. Og jeg savner sånn joggingen! Noen som har vært igjennom det samme? Og så spør jeg: I tilfelle: Har dere noen erfaring med Glukosamine og gjenoppretting av brusk? Jeg har lest litt om det, men fordi jeg tar så mye kosttilskudd for andre ting så blir det så dyrt til slutt. Kan snart slutte å spise og bare ta kosttilskudd - hvis man skal tro alt man leser. Men er Glukosamine noe å satse på? Noen som vet noe her? Takker i så fall for svar. Og nå skal jeg ut på laaaangkjøring med lav intensitet. Gleder meg Det er GØY å trene - rett og slett!!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Nervesystemets oppdeling har utviklet seg fra den gangen man delte opp i "kropp og sjel". Det er etterhvert blitt en ganske kompleks oppdeling med mange deler som utfører spesielle oppgaver, og en kompleks funksjonsforklaring. Denne oppdelingen er i høy grad preget av teori.
    Det sympatiske og parasympatiske nervesystemet er en del av "det autonome nervesystem". (selvstyrte) Det som gjør at flere "ting" i kroppen funker selv om vi ikke tenker på det. ( det påvirkes likevel av tanker)
    Feks. styres pulsen. Det sympatiske nervesystemet øker pulsen mens det parasympatiske senker den.
    Min viten strekker seg ikke svært mye lenger, men jeg tror en tolkning av utsagnet : "Parasympatisk dominans" vil være at du er en rolig person ?
    Å det kan du vel være stolt av Yvette
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg kjøper den n`Finn tusen takk for svar! Nå må jeg i tenkeboksen for å finne ut når og i hvilke situasjoner jeg er rolig.

Ellers har jeg nå testet ut "langkjøring" på spinningsykkelen min. Det var spesielt. Jeg holdt ikke ut lenger enn 1 time og 40 min, og det er kanksje pr definisjon ikke langkjøring??

Her er resultatet: Gjennomsnittpuls 132. (Som er ca 70% av maxpuls på 196). Bør jeg ligge på 60% for å oppnå optimal fettforbrenning??Svidde kalorier 839. Maxpuls på denne treningen 156. Må ha vært i et ubevoktet øyeblikk. Holdt øye med klokken hele tiden.

Var utrolig "slitsomt" å konsentrere seg om å ikke ta i for hardt. Ble en helt annerledes opplevelse på sykkelen dette ja. Litt kjedelig må jeg innrømme. Svettet lite. Vanligvis drypper det av meg og håret blir gjennomvått. Bruker alltid pannebånd - selv på turer som ikke krever så mye. Ikke slik i dag, men så var det litt kaldt og vind da. Vel - tror jeg må legge lavintensitettreningen til turer i skog og mark ja. :idea:

Side 3 av 8 Først 12345678 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn