Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
    Gjest

Standard

Det er vel ikke helt tilfelle, Kris!

Uten medisinering, men med høye antistoffer (og ubehandlet binyresykdom) var symptombildet akkurat det samme. Med Levaxin (lav T4 + T3 til tross for medisin) akkurat samme elendigheta - og jeg er ikke alene om å ha den erfaringen. Hva forklarer du det med?

Merete

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

T4 har ingen virketid Kris ! Den virker ikke i kroppen, man har ikke funnet reseptorer for T4 noen steder i kroppen - enda iallfall, og jeg må jo leggetil - ikke som jeg veit iallfall.
    T4 er slik jeg har sett det definert som et for-hormon, altså et utgangspunkt for en hormonrekke med mer eller mindre godt klarlagte funksjoner.
    T4-res oppgave ser ut til bare å være lager for denne prosessen.
    Det gjøres derfor en stor logisk feil når man prøver å sammenligne T4 med virkningen av ett av "derivatene" - feks.T3.
    T3 skapes på den måten at enzymer "gnager" på T4 til ett av T4-res jodatomer faller av slik at det bare er 3 igjen. Da heter det T3 og det er KUN når det har denne formen at det er metabolsk aktivt. Det er KUN da formen er slik at det kan komme inn i cellene.
    T4 kommer ikke inn i cellene og virkningen på disse to kan derfor ikke sammenlignes.
    Det ene er bare et lager - det andre er et aktivt hormon.

De T3-ene som blir til overs, blir innaktive i løpet av timer ved at ett av de 3 jodatomere bytter plass. Da passer de ikke i cellemembranens "nøkkelhull" lenger, og disse kalles rev.T3 eller -T3. Funksjonen er ikke helt klarlagt.

Man vet at T2 har flere former, for disse to jodatomene som er igjen har jo flere plasseringsmuligheter. Man vet også at det er metabolsk aktivt og at de nå undersøker hvilken rolle det spiller i komunikasjon med binyrene.

Han skriver at 80-90 % av T3 kommer fra de-jodinaseprosessen - og rettferdiggjør derfor sin enkle teori om at det eneste kroppen trenger er T4. Alt det andre kjertelen driver med - er bare tull !
    Han glemmer at det er en betydlig tidsforskjell her ! Disse T3-ene er 2-3 uker eldre enn de som kommer fra kjertelens egenproduksjon. Det kan tenkes at disse to T3hormoner ikke kommer likt ut etter at enzymene har reduseret disse. (Det tar kortere tid å spise et modent eple enn et kart). Dette han spille betydlig inn på den videre prosessen.
    Det finnes også flere teorier som ikke sidestiller disse i selve stoffskifteprosessen.
    Så det er ikke sikkert at alt som ser ut som T3 i et microskop virker likt i kroppen ! Enn si er det ikke sikkert at et syntetisk virker på samme måten som et naturlig. Eller at et grisehormon virker som et humant for den sakens skyld.
    Men kanskje DET skulle være opp til OSS og avgjøre hva vi synes er best ?
    Man spør gjerne den som har skoen på om den trykker ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Jeg skrev kanskje litt for fort der, n'Finn. Jeg burde kanskje skrevet at 'Levaxin har lang virketid', siden det ikke begynner å virke før det er brutt ned til T3 etter noen uker. Men innholdet i det jeg skrev burde likevel gå an å forstå - at Liothyronin virker mye fortere i kroppen enn Levaxin.

Uansett er jeg selvfølgelig helt enig med deg i at man skal lytte til den som har skoen på - jeg skrev jo også over her at jeg reagerer på måten han avfeier f.eks. Armour.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Anonymous
    Det er vel ikke helt tilfelle, Kris!

Uten medisinering, men med høye antistoffer (og ubehandlet binyresykdom) var symptombildet akkurat det samme. Med Levaxin (lav T4 + T3 til tross for medisin) akkurat samme elendigheta - og jeg er ikke alene om å ha den erfaringen. Hva forklarer du det med?

Merete
    Jeg forstår visst ikke helt hva du mener med det du skriver her, Merete... Sånn du beskriver det her så høres det ut som du ikke hadde noen effekt av Levaxinen, verken positiv eller negativ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard

Jeg fant noe som kan være av interesse når det gjelder dosering og resultater. Jeg har kopiert det ut av en god artikkel som er skrevet av forfatteren, Aud Løhre, "Hypetyreosen og meg". Vil noen lese hele artikkel, så legger jeg ved lenk nederst.

Utdrag:
    Behandling
    Hypothyreose behandles med thyroxin. I Norge brukes for det aller meste Thyroxin-Natrium, et syntetisk stoff som er produsert av Nycomed Pharma.

Det siste året har vi fått en økende utprøving av kombinasjonsbehandling i Norge. Den vanlige thyroxinen, T4, gis i kombinasjon med Liothyronin, T3. Fra pasientgruppa får vi tilbakemeldinger på at noen er svært godt fornøyd og andre velger å slutte med T3. Her trenger vi som pasienter og legene som våre hjelpere, å lære mer.

Dr. Arem (2) har gjort erfaringer med kombinasjon av T4 og T3 fra midten på 1990-tallet. Han har jobbet fram en resept (ibid, s. 286) på fordeling mellom de to stoffene. Han synes å være svært nøye med doseringen. Han reduserer T4 og tilsetter T3 i liten dose som tas to ganger per dag (5 mikrogram x 2). I sjeldne tilfelle trenger pasienten T3 gitt i tre små doser om dagen, er hans oppfatning (5 mikrogram x 3). Den daglige dosen T4 reduseres med 37-38 mikrogram uansett størrelsen på opprinnelig dose. Vi kan illustrere med et par-tre eksempler fra resepten: Opprinnelig daglig dose 88 mikrogram blir satt ned til 50, 100 mikrogram blir satt til 62,50 og 150 mikrogram i daglig dose blir satt til 112. Tilførselen av T3 er alltid 5 mikrogram x 2 (eventuelt 5 mikrogram x 3).

Dr. Arem sier at kombinasjonsbehandlingen har vært vellykket for 90% av pasientene han har prøvd det på. T3 ser ut til å ha særlig betydning for mentale funksjoner; hukommelse, konsentrasjon, stemningsleie og depresjon. Arem (2) viser til at han finner dette i objektive tester i sitt pasientmateriale. En vitenskapelig godt gjennomført studie fra Litauen (7) fant signifikant bedring i mentale funksjoner. En pasientgruppe på 33 fikk thyroxin i fem uker og kombinasjonsbehandling i fem uker. I kombinasjonsbehandlingen ble 50 mikrogram T4 erstattet med 12,5 mikrogram T3. (Det tilsvarer en fordeling mellom stoffene på reduksjon av 40 mikrogram T4 mot tilførsel av 10 mikrogram T3, og ligger slik svært nær Arem sin resept.) En halvpart av forsøkspersonene startet med tyroxin, og den andre halvparten startet med kombinasjonsbehandling. Pasientene visste ikke hvilken medisin de fikk til ulike tider. Da de ti ukene var over, foretrakk 20 av pasientene kombinasjonsbehandling, 11 av pasientene hadde ingen preferanse og to mente de hadde det best den perioden de fikk kun thyroxin. Det var ingen forskjell mellom gruppene i subjektive opplevelser ut fra om de startet med den ene eller den andre behandlingen. De to personene som foretrakk thyroxin, rapporterte at de følte seg lettere nervøs i perioden med kombinasjon.

http://www.leet.no/index.php?page=hy...=none&lang=nor

Gjest

Standard

Joda, Kris!
    Jeg hadde i aller høyeste grad effekt av Levaxin(fikk den mars -01)....De første 2 mnd. følte jeg meg litt bedre, men så startet helvete. Etter 15 mnd. var jeg nesten død - med en temp. på 34,7 og et BT på 60/40...men pytt, prøvene var jo fine, og jeg var så frisk og rødlett i ansiktet :evil: Det verste er at sånn har det vært periodisk(3-4 ggr i året) siden -85, så man trenger ikke å være medisinert for å oppleve symptombildet. Alt du trenger er et sykt system

Merete

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg har jo sett undersøkelsen til Arem og andre.
    Det viktigste disse undersøkelsene viser er jo at folk føler seg bedre med en kombinasjonsbehandling.
    Men det er en mangel at man ikke viser blodparametrene.
    Det er ganske klart at når man senker T4-dosen så går fT4 ned - og det er jo denne som etter 2-3uker blir T3 - som jo er for lav fra før.
    Å spise T3 vil ikke kunne hverken øke eller senke T4, det er kun T4-dosen som kan påvirke fT4-resultatet.
    Denne problemstillingen viser ikke disse undersøkelsene noe om.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard

Jeg er faktisk veldig enig med deg n'Finn. Men når man møter legens bortfrklaringer med at det finnes ikke dokumentasjon på at kombinasjonsbehandling hjelper, så er jeg på leit etter dokumentasjon. Kanskje kan det bidra til at legen blir tryggere til å tørre å prøve ut ihvertfall.
    Jeg følger nøye med nå på hva som skjer og vil være på hugget dersom min gode opplevelsen reduseres. DA mener jeg også er det, som du også hevder, at reduksjonen av T4 har vært for mye. Foreløpig mener jeg at Liothyronin er på toppen av "full" dose. Hvor lang tid det tar før virkningen av den reduserte dose gjør seg gjeldende vet jeg ikke. Men dette vet kanskje du?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Er helt enig i det du sier Ello - og syns det er fint at undring kommer over i en undersøkende fase. Dette forumet er jo ypperlig egnet til og lufte tankene sine underveis og om resultatene. Vi er vel på leit etter ferdige tanker som det finnes for få av. Da må vi jo få fabulere litt før vi når dit ?

En liten regulering av T4-dosen kan vise seg i blodprøver etter 2-3 uker, men det skal mye til om vi kjenner den på kroppen så tidlig. Det er vel først da noe begynner å skje i kroppen.
    Effekten av T3 merker man med en gang, for dette er jo et ferdig hormon. (det skal jo gjennom fordøyelsen først da)
    Man "pøser" dette rett inn i et regulert system. Det som ikke kan brukes blir straks omdannet til rev.T3. Hvis denne reguleringen funker har ikke dosen så mye å si, bare den er stor nok.
    Husk at blodprøven fT3 viser resultatet av både fT3 og rev.T3. Det finnes separate prøver.

Jeg har sett flere steder at kroppen ikke har reseptorer for T4 - og lest dette slik at T4 ikke gjør noe før det kommer over i andre former.
    Men det undrer meg da at man ikke klarer å gå kun på T3-Liothyronin ?
    For det går ikke, det viser forsøk.
    Det er nok dårlig kartlagt hva som egentlig skjer.
    Da jeg gikk på Levaxin viste en liten regulering seg på hvilepulsen allerede dagen etter. Ikke så med Armour, så der ser en muligens en liten forskjell i virkemåte ?

Leger jobber etter fastlagte rettningslinjer i behandlingen. Er de usikkre så eksperimenterer de ikke - de snakker med spesialistene og så det nok i stor grad spesialistene som har ansvaret.
    Dosestyrken er muligens de eneste de regulerer på egen hånd ?
    Det finnes gode argumenter for og imot slik praksis, men behandlingssikkerheten veier tungt.
    Det er ikke lett å få legen over i andre tankebaner enn de offesielle iallfall - det vet alle som prøver å få Armour.

Side 2 av 2 Først 12

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn