Viser søkeresultater 1 til 10 av 77
Tråd: Trening
Threaded View
-
05-08-05, 13:08 #4
Jeg har heller ikke erfart slik enorm pulsøkning etter trening - det hørtes ikke helt bra ut Yvette.
En av binyrenes oppgave er å produsere kortisol på "nå trenger jeg det-basis". Derfor kan nivået stige til det ti-dobbelte av dagsgjennomsnittsnivået under en relativt kort spurt. Det sise at 400m hekkeløperen Edwin Moses hadde 30 ganger !
Dette er jo egentlig kroppens grunnleggende fluktreaksjon. Altså en funksjon beregnet på å redde livet vårt. Alt mobiliseres til max - pulsen også. Det er vår hjernes evne til å få kroppen (binyrebarken) til virkelig å tro på et det gjelder livet, som er avgjørende for det personlige idrettslige resultat.
Det er vel selve adrenalinet som styrer pulsen. Jeg tenker sånn at denne kansje ikke sluttet når den skulle ? Såkallt afterload ?
En viss afterload er jo helt normalt.
Jeg syns jeg har erfart at både for lav og for høy dose fører til høy afterload.
Passe høy dose tett oppunder "for høy" fører derimot til lavere afterload og særlig lavere pulsfallrate.
Dette er noe jeg tar med i vurderingen når jeg vurderer om dosen er passe.
Det er jo også et overtrenings-symptom da Yvette !
En ting som er meget viktig, er om grunntreninga di er patent.
Om du (som mange) kan innrømme for deg selv at du har for lite grunntrening, så trenger du trenger en skikkelig lang periode med "130" trening. Skikkelig "kjedelig" trening, mao. Det er også helt nødvendig å dele opp treninga i sesonger og bruke en av dem til denne treningsformen. Dette for å legge grunnlaget for at kroppen skal tåle tøffere kvalitet på treninga.
En spinningøkt som beskrevet er skikkelig bra og er slik trening som gir framgang, men krever et skikkelig grunnlag.
Du visste nok dette - men har du fulgt opplegget ?
Vil anbefale lange rolige turer i lett skogsterreng - med rikelig drikke !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Svar med sitat
Bokmerker