Viser søkeresultater 31 til 40 av 52
Threaded View
-
31-07-05, 14:47 #20
Vioxx tilhører en ny gruppe medisiner (cox2-hemmere) som har like god effekt som tradisjonelle NSAIDs. Ulempen med NSAIDs var mage/tarm-bivirkninger. Vioxx' virkemåte tilsa at disse bivirkningene ble redusert, samtidig som effekten forøvrig var like bra som NSAIDs. Dette var nok årsak til at cox2-hemmere ble brukt i stor skala. Tilgjengelig dokumentasjon tilsa at risikoen for bivirkninger var mindre, og pasienthensynet tilsa dermed at man var tilbøyelig til å forskrive disse i stor skala.
Opprinnelig skrevet av Yvette
Senere viste nyere studier at det var en overhyppighet av hjerte/kar-dødsfall blant brukere av Vioxx. Dette ledet til at produsenten trakk Vioxx fra markedet over hele verden, til tross for at dette ledet til kraftig inntektssvikt for firmaet. Dette kan skyldes at de ikke ville utsette pasienter for mer fare enn nødvendig, og derigjennom også pådra seg søksmålsrisiko.
Den nye kunnskapen om cox2-hemmere har ledet til at disse har mistet sin blåreseptgodkjenning i Norge. Legene synes også å ha tatt til seg den nye kunnskapen, for salget av cox2-hemmere har kræsjlandet.
Firmaene bak cox2-hemmerne er ikke spesielt begesitret for det som har skjedd. Det kan se ut som om de prøver å gjenreise tilliten til cox2-hemmerne ved å forsøke å dokumentere at også tradisjonelle NSAIDs gir overhyppighet av hjerte/kar-dødsfall.Når jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.

Svar med sitat
Bokmerker