Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette
Hmmm Det forklarer jo noe da hvorfor Armour sitter langt inne hos de fleste leger. Men er der virkelig ikke nok dokumentasjon på medisiner som ikke har markedsføringstillatelse, til at legen likevel kan skrive det ut?

Men uansett behandlig - det er jo legen sitt ansvar når jeg kommer med symptomer og han stiller feil diagnose?? Samme hvilken sykdom eller symptomer det gjelder?? Og også om det er en sykdom der medisin ikke trengs i det hele tatt? Eller han stiller feil diagnose og dermed gir feil medisin. Det skjer jo stadig vekk. Så legene har jo ansvar for pasientene uansett. Trodde jeg da Så hvorfor skulle de være redde for ANSVAR? De har jo valgt denne jobben!
Som jeg har sagt i et tidligere innlegg, finnes det flere legemidler på markedet enn ordforrådet til den jevne nordmann. Vi bør være imponert hvis legene kjenner til alle markedsførte legemidler. Det er for mye forlangt å kreve at legene også skal kjenne til alle ikke-markedsførte legemidler.

Når leger skriver ut resepter på ikke-markedsførte legemidler, antar jeg det skyldes at de har sett dokumentasjon som er tilstrekkelig betryggende. Det kan faktisk tenkes at et firma nekter å markedsføre et legemiddel i Norge kun fordi de ikke innvilges tilstrekkelig høy maksimalpris. I slike tilfeller vil legen måtte søke om godkjenningsfritak, ikke fordi myndighetene ikke vil gå god for kvalitet, sikkerhet og effekt, men fordi produsenten ikke vil markedsføre i Norge til den maksimalprisen myndighetene krever.

Feil diagnose etc er en helt annen skål. Det er menneskelig å feile. Man kan feiltolke symptomer. Dermed kan man også forskrive feil. Det er i mine øyne helt greit.

Det som imidlertid ikke er greit i mine øyne, er å stille rett diagnose, men forskrive det man selv ikke tror på, og deretter legge ansvaret for forskrivningen over på pasienten. Hvis denslags skulle vært greit, trengte man ikke å kreve resept på noen legemidler.