Viser søkeresultater 21 til 30 av 36
Threaded View
-
30-07-05, 19:12 #25
Som jeg har sagt i et tidligere innlegg, finnes det flere legemidler på markedet enn ordforrådet til den jevne nordmann. Vi bør være imponert hvis legene kjenner til alle markedsførte legemidler. Det er for mye forlangt å kreve at legene også skal kjenne til alle ikke-markedsførte legemidler.
Opprinnelig skrevet av Yvette
Når leger skriver ut resepter på ikke-markedsførte legemidler, antar jeg det skyldes at de har sett dokumentasjon som er tilstrekkelig betryggende. Det kan faktisk tenkes at et firma nekter å markedsføre et legemiddel i Norge kun fordi de ikke innvilges tilstrekkelig høy maksimalpris. I slike tilfeller vil legen måtte søke om godkjenningsfritak, ikke fordi myndighetene ikke vil gå god for kvalitet, sikkerhet og effekt, men fordi produsenten ikke vil markedsføre i Norge til den maksimalprisen myndighetene krever.
Feil diagnose etc er en helt annen skål. Det er menneskelig å feile. Man kan feiltolke symptomer. Dermed kan man også forskrive feil. Det er i mine øyne helt greit.
Det som imidlertid ikke er greit i mine øyne, er å stille rett diagnose, men forskrive det man selv ikke tror på, og deretter legge ansvaret for forskrivningen over på pasienten. Hvis denslags skulle vært greit, trengte man ikke å kreve resept på noen legemidler.Når jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.

Svar med sitat
Bokmerker