Ang. legen og hvorfor han kom på 2 tabletter med liothyronin:

Han kan ikke ha fulgt med angående behandling av hypothyreose.

Legene her i landet har i mange år gitt pasientene rundt 10µg liothyronin ved siden av ca 100µg levaxin (dette som et sted å starte på)

Jeg hørte det på et foredrag med hun fra thyreoideapoliklinikken, Ingrid Norheim. Hun skriver i bladet Thyra også. stoffskifteforeningens blad.
(som kontrast må jeg nevne at stoffskifteforeningen i england er helt imot liothyronin og sier det ikke har noen hensikt. Derfor er dem ikke for Armour. )
Jeg har lagt et referat ut på hjemmesiden min.

Dessuten fins det flere kliniske forsøk med kombinasjonsbehandling ute på nett, de flsete av dem i bladet jcem.
En av de siste sågar i England, med endokrinologen Dr. Dayan som lege og forfatter med andre. han er kjent å skrive ut liothyronin etc blant pasientene.
Der brukte de 10µg liothyronin (=tertroxin der) mener jeg. Og i de andre forsøkene.
Ofte tok de da vekk 50 µg T4 .

Og da faller jo ft4, og mange har det da dårlig. Det er gjort noen forsøk hvor man til en viss grad justerer dosen etterpå, men det er ikke gjort noe forsøk hvor man passer på å få både ft4 og ft3 minst halvveis opp slik som vi tusenvis av pasienter på internett sier må gjøres.
Det var ikke med i prosjektet fordi det var for omfattende i den engelske studien.

Så det fins diverse litteratur og viten om det der ute. Legen kunne bare ringt nærmeste endokrinolog og fått vite at han skulle foreskrive 10µ.
Og hvis man melder ham til noe sted fordi han ga deg hestedose med liothyronin, da vil han kanskje sette seg på bakbeina og ikke gi noen i det hele tatt liothyronin.
Det at han doserte levaxin i hele tabletter med vareirende antall om dagen, kan tyde på at han ikke tror at tabletter kan deles til riktig døgndose.
I USA fins det fruktelig mange forskjellige styrker L-thyroxin, og de har forskjellig farge hver av dem.
137 µg og 88µg etc. ved siden av våres vanlige styrker.

Forresten jeg regnet med 100µg for mye i ukedosen i regnstykket ditt. Skal være 350 + 100= 450 i ukedose delt på 7 er 64 µg.

nora