Den såkalt vanlige dagsdosen med liothyronin på 2-3 tabletter er for dem som har hat kreft i skjoldbruskkjertelen, og som skal ha sin årlige scan. De sjekker om det er noe resterende kjertelvev etter ett år og ofte hvert år.
Da må de ha en høy TSH for at scannen skal virke.

Teorien er at siden liothyroninhar en kortere halveringstid, såer det kortere tid for dem uten noen thyroxiner .

Da skel de ta liothyronin i en kort periode før scan, og så stoppe det. Og så stiger TSH, og så kan de ha sin scan. Og etterpå kan de starte levaxin igjen.

Og inntil ganske nylit stod ikke liothyronin oppført i felleskatalogen som thyresoidahormon. Jeg trodde da ikke at vi hadde det i Norge når jeg tittet i felleskatalogen, men noen fortalte meg at vi hadde det.

Det stod oppført alfabetisk, men det stod ikke oppført i ATC-registeret foran hvor man finner hvilke medisiner som hører til hvilket terapiområde. Levaxin og liothyronin står under H03A.

De 10 µg er for dem som allerede tar sin dose med levaxin.

De 40-60µg liothyronin tilsvarer 160-240µg T4.
De som har fjernet kjertelen med stråling eller operasjon, trenger etter en stund ofte typisk 175µg levaxin og oppover.
De som bare har blitt zappet pga. hyper også. (de med thyca må ha lav TSH for ikke å stimulere resterede kjertelvev)

Dette i kontrast til de ofte lave dosenen som vi har hlrt om her på forumet. Det var ikke fulle doser, men bare små doser for å gjøre opp for det som kjetelen ikke lager (i teorien) . Men det funker bra for en del som har en del restproduksjon.

nora