Hei igjen Nora. Her fant jeg noe spennende om østrogen som jeg ikke har lest noe steder. Fant det på en link til Leif Ims.

Menopausen

Det er over 200.000 kvinner i Norge som benytter behandling med hormoner i forbindelse med overgangsalderen. De mest brukte preparatene består av en kombinasjon av østrogen og gestagen. Østrogenene er naturlige, mens gestagenene er fremmede og hermer det naturlige hormonet progesteron. Det vil si at de har noen av effektene til progesteronet (de beskytter livmorslimhinnen mot kreftutvikling), men i tillegg vil de forstyrre det naturlige hormonet, fordi de blokkerer dets reseptorer, kan ikke nedbrytes på naturlig måte og har mange bivirkninger. Mange leger tror at gestagener er progesteron. Det er et sørgelig mistak.

Ved overgangsalderen synker produksjonen av østrogen. Det gjør at menstruasjonen uteblir. Det er altså ingen feil fra naturens side at østrogenproduksjonen går ned. Produksjonen stopper i eggstokkene, men utover i klimakteriet overtar kroppens fettvev og produserer tilstrekkelige mengder østrogen. Når en kvinne menstruerer er det et tegn på at hun har nok østrogen. Det er således kun en ide og basert på myter uten viteskapelig grunnlag at symptomene omkring overgangsalderen skyldes mangel på østrogen.

Likevel vil mange kvinner som nærmer seg overgangsalderen (symptomene kan dog opptre mange år før), med symptomer som ømme og hovne bryster, hevelse av kroppen, vektøkning (særlig rundt hofter og lår), irritabilitet, håravfall, søvnplager og nedsatt libido, av legen få en hormoncocktail som består av store mengder østrogen pluss gestagen. Det har vist seg å være en farlig blanding

Kroppens fettvev produserer nok østrogen?? Det var jo beroligende da!! Kanskje jeg skal fortsett med progesteronkremen likevel? (Progesta Care)

Tusen takk Nora! Her var det mye spennende lesing...