Side 11 av 21 Først 123456789101112131415161718192021 Siste
Viser søkeresultater 101 til 110 av 210
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    91

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette
    Hei des65 Takk for svar. Mener du å si at blodsukker på 4,2 er normalt og at jeg ikke trenger å bekymre meg for det? Hva er lavt blodsukker egentlig? Tallverdi mener jeg.
    Normalt fastende blodsukker er mellom 4,0 og 6,0. Har sett verdier mellom 3,5 og 5,5 også tidligere. har du fastende blodsukker under 3,5 ville jeg nok ansett det som litt lavt. Jobber med barn som har lavt blodsukker, så jeg har ofte sett målinger som er mye mye lavere. Fastende blodsukker over 6 er som regel diabetes, er dessverre der selv...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Hei igjen des65! Opplysende og beroligende for meg. Tusen takk Men så synd for deg da.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Ny rapport:

Nå forsøker jeg noe nytt; lakrisrot! (Er visst en rastløs sjel for tiden - men jeg vil jo så gjerne bli frisk...!)

Har lest at en del alternativt orienterte leger snakker varmt om lakrisrot når det gjelder behandling av svake binyrer - og jeg tenkte at det nok antakelig er snillere mot kroppen enn hydrokortison, tross alt. (Selv om det sies at i så små, fysiologiske doser som jeg har forsøkt, er det absolutt ingen fare for bivirkninger.) Så i går var jeg på den fantastisk velassorterte helsekosten jeg er så heldig å ha rett i nabolaget, og kjøpte Solaray sine kapsler med lakrisrot. Tok to kapsler i går, og to i formiddag - og ingen 'hemmelige' hydrokortisontabletter. Og faktisk er jeg i god form i dag også!

Nå skal det kanskje legges til at vi har fått SOMMER i Bergen i dag - endelig! - det kan kanskje ha litt med saken å gjøre det også... Lett å få energi og godt humør når solen stråler og det er varmt og deilig ute! Blir spennende å se om det varer ved - har tenkt å ta to kapsler med lakrisrot to-tre ganger om dagen (=anbefalt dose på boksen). Det hadde jo vært flott om et enkelt kosttilskudd kunne gjøre susen!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Dette var spennende kris skal til nærmeste helsekostbutikk i morgen. Men nå er jeg ennå litt usikker på om jeg har problem med binyrer, men altså med motsatt fortegn. Har levert en 24-døgnsurinprøve i dag, men den gir sikkert ikke rett diagnose uansett - slik jeg har forstått det. For et syn! Vandrende inn på labben med 2 fulle flasker (Pepsi Max), 3 liter!! Er det normalt?? Jeg spurte, og mannen svarte høflig at JODA, men var ikke overbevisende. Jaja siste gangen jeg gjør dette.

Jeg har, som jeg sa i et tidligere innlegg, "i hemmelighet" (overfor legen) begynt med 10mg Liothyronin pr dag. Jeg har tatt disse i 8 dager nå, men kan ikke si jeg føler noen forandring.

Men når jeg steg på badevekten i dag så har jeg gått ned nesten 1 1/2 kilo!! Er det virkelig mulig at de kan gi en sånn virkning og SÅ fort?? Jeg fikk nye av min venninne i dag slik at det holder til neste legebesøk den 07.07. Hvis det fortsetter slik så er jeg kanskje på rett vei? Det var bare SÅ deilig å se vektnålen peke nedover Supert! Håper det ikke bare var noe tilfeldig greier.

Noen som kan noe om hvor fort man kan vente seg rsultat på vekten med Liothyronin?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det står en artikkel i legetidsskriftet på nett om en som brukte for mye lakrisrot.
    Ellers vet jeg at det brukes for binyrer.
    Husker ikke hva de andre på forumene sier om det. Altså om det hjelper på litt svake binyrer.

nora

Gjest

Standard

Hei Nora!
    Jeg limer inn en liten del av artikkelen du referer til. Det var alminnelig lakrisgodis dette mennesket spiste i store mengder av som trigget sykdom....Ikke lakrisrot fra helsekosten, selv om store mengder av denne også vil virke mot sin hensikt.

"Ved anamneseopptak viste det seg at hun hadde et høyt forbruk av lakris, den siste tiden hadde hun spist ca. 200 g lakris daglig, hovedsakelig salt type (Salt Sild, Tyrkisk Pepper). Hun ble instruert i å slutte både med lakris og p-piller og ble utskrevet etter noen timers observasjon."
    Merete

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Salt sild og tyrkisk pepper er nok godis...
    nora

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Jeg lette meg fram til den artikkelen, og der fant jeg jamen en presis forklaring på hvorfor lakrisrot (dvs. det aktive stoffet; glycyrrhizinsyre) virker:

Steroidet glycyrrhizinsyre er det aktive stoffet i lakris. Glycyrrhizinsyre hemmer enzymet 11-b-hydroksysteroiddehydrogenase. Dette enzymet finnes i de cellene i nyrenes kortikale samlerør som har mineralkortikoide reseptorer intracellulært. Her katalyserer det omdanningen av aktivt kortisol til inaktivt kortison, slik at det normalt bare vil være aldosteron og ikke kortisol som får påvirke mineralkortikoidreseptorene. Hemming av 11-b-hydroksysteroiddehydrogenase gjør at kroppens naturlige kortisol hoper seg opp og blir det dominerende mineralkortikoid.
    Altså; kortversjon: Lakrisrot gjør at kroppens naturlige kortisol hoper seg opp, i stedet for å bli omdannet til inaktivt kortison!

Her er forresten link til artikkelen, for interesserte:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/P...SEKS_ID=511466

(Hun ble innlagt med høyt blodtrykk, hypokalemi (for lavt kalium) og metabolsk alkalose (forstyrrelse i syre-/basebalansen) - for dem som lurte på hva inntak av store mengder lakris(rot) kan føre til...) ;)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Alstå man må ha noe kortisol for at det skal kunne hope seg opp...

Interessant forøvrig.

Et søk på about.com gir lignende svar.
    Her er et:

http://forums.about.com/n/pfx/forum....b-thyroid&sr=y
    nora

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Hadde jeg ikke hatt noe kortisol, ville jeg vært død i løpet av tre døgn...

Side 11 av 21 Først 123456789101112131415161718192021 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn