Side 9 av 21 Først 123456789101112131415161718192021 Siste
Viser søkeresultater 81 til 90 av 210
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg blir så forvirret, men det er vel en del av problemet med denne sykdommen. Spør sikkert for n`te gang, men altså: I hårmineralanalysen min står det at jeg har tendens til økt binyreaktivitet (økt hormonavsondring). Er det det motsatte av hva du har? Betyr det at kortisonkrem er "gift" for meg og "medisin" for deg?? Eller roter jeg her med binyrer og binyrebark? Har lest det du har oversatt fra engelsk. Tusen takk for det Går bare så treigt i hodet.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Dette blir bare gjetting, Yvette. Jeg vet veldig lite om håranalyser - men er det ikke slik at det man leser av i håret blir informasjon om hva som skjedde i kroppen for en tid siden? Det tar jo en tid fra håret tar opp stoffer fra kroppen og til det avleses i en prøve. Dersom det er slik, kan det tenkes at det som ble lest av var hvordan binyrene dine oppførte seg før du begynte med Levaxin. Og det typiske ved lavt stoffskifte er at binyrebarken produserer økte mengder cortisol bl.a., for å kompensere for det lave energinivået i kroppen.

Etter at du begynte på Levaxin kan det tenkes at binyrene dine gikk fra overproduksjon til lav produksjon, rett og slett fordi de ikke tålte 'trykket' fra det økte stoffskiftet ditt. Det er i hvert fall det jeg tror skjedde med meg - og det 'ekspertene' sier er vanlig. Du må nesten be legen din om å sjekke binyrenivåene dine (cortisol, DHEA-S, 21-OH-antistoffer m.m. - se informasjonstråden min hvor jeg har ramset opp relevante prøver). Da vil du få en pekepinn på hvordan binyrene dine fungerer.

En annen ting er at det visstnok er ganske vanlig at binyrene veksler hyppig mellom svært høy og svært lav produksjon når de er stresset (bare for å gjøre forvirringen komplett, liksom...).

I mitt tilfelle var jeg ikke utenfor det 'hellige' referanseområdet - men jeg fikk i hvert fall visshet for at binyrene mine ikke produserer for mye cortisol! Snarere tvert imot lå jeg rimelig lavt på både cortisol og DHEA - og det styrket mistanken min nok til at jeg torde forsøke meg fram litt selv med hydrokortison.

P.S. Når jeg skriver 'binyrene' mener jeg egentlig 'binyrebarken'. Og det ser jeg at 'ekspertene' også er litt inkonsekvente på. Det er i binyrebarken at det produseres cortisol (pluss aldosteron, androgener og DHEA). Lenger inne i binyrene produseres det andre hormoner, bl.a. adrenalin/noradrenalin (katekolaminer). Men det er barken som først og fremst påvirkes av stoffskiftet, siden cortisol er hormonet vi utskiller når vi utsettes for langvarig stress ('kronisk stressrespons' - mer enn noen få minutter). Kortvarig stress fører til økt utskillelse av adrenalin/noradrenalin.

(For dem som leser engelsk brukbart, er dette en side med mye god generell informasjon om binyrer

http://arbl.cvmbs.colostate.edu/hboo...nal/index.html

Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    13

Standard

Hei! Får jeg stille et spørsmål?

Har lest en del om binyrebark-problemer her på siden og jeg undres på hva det var indremedisinern tok prøver av hos meg. J
    eg tok en blodprøve først, så sprøytet de inn et stoff i blodåren for så å ta en ny prøve etter (tror det var) 30 min.
    Han sa han skulle skjekke binyrene og jeg mener at han sa cortisol...

Har ikke fått noe annet svar enn at alt var i orden...

Noen som vet hva slags prøve jeg tok?

(blir bare mer og mer forvirret...)

Jeg er et typisk nattmenneske og trives best oppe om natten. Har aldrig tenkt på dette som et symptom...
    Jeg er også ekstremt skvetten og tåler ikke å bli ropet til. Etter en krangel (el noe som gjør meg litt redd) blir jeg helt skjelven og begynner å gråte. Jeg har aldri forstått hvorfor. Jeg kan også være skjelven inni kroppen.
    Har også en del smerter i bena. Det minner om voksesmertene jeg hadde som barn, men det sitter inni beinet, og starter i ankelen og går helt opp til hoften. En stikkende smerte. Serlig når jeg er kald på beina. (Noe jeg forsovit er hele tiden uansett hvor varm jeg er ellers...) Jeg tåler ikke kulde og fryser midt på sommeren bare det er litt vind ute.

Høres dette ut som hypotyreose-symptomer?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det var vel en ACTH-stimulasjonstest.
    Vi har lest ymse tolkninger av denne testen på de nandre forumene før, for det første er denne ACTH så sterk at det kan vekke en død hest.

Det fins forresten to styrker de bruker, en liten dose og en megadose.

For det andre må cortisol stige med såogsåmye for at men kan kalles normal.
    Da tolker de noengang en liten (for liten) stigning som normal.

Få testresultatet, slik at du og vi kan se på det.

Denne testen vil være best på Addison, hvor cortisol jo ikke stiger. Kaqnskje du har ahtt en stigning og enhver stigning ble tolket som normal.

Noen som har en link til denne testen på norsk eller skandinavisk?

En bedre test er spyttprøven, det er bedre fordi den måler fritt cortisol og fordi man kan gjøre den flere ganger om dagen.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Låter som en "Synacte-test" det du beskriver.
    Da er det i tilfelle ACTH de sprøyter inn og så måler de Kortisol etterpå.
    ACTH er et stimuleringshormon for Kortisolproduksjonen. Det produseres i hypofysen(i hjernen). Har samme oppgave som TSH har for Thyroxinproduksjonen.
    Det er for å se om binyrebarken i det heletatt reagerer på stimuli fra hjernen, og for å vurdere om det blir nok av det.

Symptomene du beskriver er forenlige med både binyrebark og hypothyreose. Disse henger ganske godt sammen for det ene fører ofte til det andre. Altså binyrebarken funker ikke godt hvis ikke thyroidea funker og omvendt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Hei kris og takk for svar. Det som jeg har forstått av hårmineralanalyser er at det viser status på mineraler etc som har ligget i vevet i noen uker. De klipper bak i nakken og tar hår som er nærmest til hodebunnen. Det betyr vel at det kan ikke være så veldig gammelt, men altså noen uker vil jeg tro.

Sitat: Hår dannes gjennom at en samling av matriksceller danner hårfolliklene. Under vekstefasen er håret utsatt for det interne metabolske miljø, gjennom det sirkulerende blodet, lymfe og ekstracellulære væsker. Når så håret vokser ut og når den ytre delen av huden, hardner det ytre laget og låser da inn de indre metabolske produktene som har akkumulert i løpet av vekstperioden. Denne biologiske prosess gir derved et bilde av den næringsmetabolske aktivitet som har pågått denne tidsperioden.

Det å faststille nivåene av næringsstoffene i håret krever en meget avansert teknisk analysemetode, og når denne utføres på en korrekt måte kan den brukes som et hjelpemiddel for å oppdage mineralmangler, mineraloverskudd og/eller biokjemiske ubalanser. Vevsanalysen gir legen/terapeuten en indikasjon på hva den langvarige effekten av kost, stress og påvirkning av giftige metaller kan forårsake. (sitat slutt).

Jeg begynte med Levaxin i september 2004, men tok analysen i april 2005. Så jeg var allerede i gang med Levaxin, men mye kan jo ha skjedd i etterkant. Å få sjekket ut dette virker som et uoverkommelig prosjekt. Jeg blir bare mer og mer amøbe

Tar jo dette "skreddersydde kosttilskuddet" som skal rette på alt etter noen måneder så jeg får gi det en sjanse. Men jeg skal prøve å få komme til en spesialist. Leser nøye det du skriver for jeg har en mistanke om at noe er galt med binyrene. Håper bare ting og tang retter seg etter hver. Har jo fått beskjed om overgangsalder også, så da har jeg spørsmål om østrogentilskudd og evt også progesteron, så dette begynner å bli mye å holde styr på Hjeeelp!!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Hei kris igjen føler at du er ekspert på binyrer etter hvert. Jeg er i gang med en 24 timers urinprøve, begynte i dag. Helt pyton! Har utsatt det siden 07.06 ser jeg på laboratoriearket.

På arket står det at det skal sjekkes adrenalin og noradrenalin og VMA. Han har ikke krysset av for Cortisol. Jeg skal selv ta med dette til sykehuset, og nå lurer jeg på om jeg bare skal krysse av for Cortisol selv. Blir det målt i urin eller i blodet? Er det i blodet så vil jeg bli avslørt

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Tror ikke jeg er den rette til å råde deg der, gitt - jeg er jo så feig selv når det gjelder sånt... Men når du krysser av for cortisol, gjør du vel det på samme prøven - altså på urinprøven? Himmel, så dårlig jeg er til å uttrykke meg, jeg prøver en gang til: På det arket med avkrysninger, går jeg ut fra at det er egne kolonner for ulike prøver, blodprøver og urinprøver hver for seg. Hvis du krysser av for cortisol der, utfører de prøven på urinen du leverer inn.

Gjør det, du! Men vær klar over at resultatet nødvendigvis ikke sier så mye - som det står rundt omkring er en sånn prøve ikke egnet til å utrede binyrebarkinsuffisiens... Men du får kanskje en pekepinn.

Her kan du lese hva det står om prøven på Haukeland sine sider:

http://www.helse-bergen.no/helsepers...l%2c_fritt.htm

Kikk på binyretråden min igjen for å se hvilke prøver som er aktuelle for oss. (For å være helt ærlig skjønner jeg ikke helt hvorfor legen din vil sjekke katekolaminer - det er ikke først og fremst det systemet som blir belastet ved lavt stoffskifte. Katekolaminer skilles ut av kjernen i binyrene som respons på kortvarig stress - mens cortisol er det som skilles ut av binyrebarken ved langvarig stress (mer enn noen få minutter).)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

P.S. Dette skriver Shames om katekolamin-testing:

Av disse grunnene er det mange leger som ikke rekvirerer binyreprøver i det hele tatt. Hvis de gjør det, fokuserer de som regel ikke på cortisol, men på å evaluere adrenalinnivåer. (...) Siden adrenalin og relaterte stoffer er kjent som katekolaminer, kalles det å teste adrenalinnivåer også å teste for katekolaminer. En gang trodde man at en person som var svært stresset ville ha veldig høye nivåer av disse stoffene. Men testene er vanskelige å tolke. Belastede binyrer kan være i en fase som er adaptiv (høye nivåer) eller utslitt (lave nivåer).

Dessuten, akkurat som med cortisolprøvene har tidspunkt på dagen, pasientens aktivitetsnivå, og den nøyaktige timingen av prøvene gjennom en 24-timers periode, noen ganger vist seg å være utfordrende for både laboratoriet, pasienten og legen som skal tolke prøven. Til og med lavt blodsukker trigger utskillelse av katekolamin. De samme vanskelighetene med å måle 24-timers prøver av binyrebarkhormoner i urin gjelder for å måle 24-timers prøver av katekolaminer i urin.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Sienok: Det var helt sikkert en Synacthen-test du tok, ja. Her kan du lese om prøven på Haukeland sine lab-sider:

http://www.helse-bergen.no/helsepers...acthentest.htm

Sitat Opprinnelig skrevet av Sienok
    Jeg er et typisk nattmenneske og trives best oppe om natten. Har aldrig tenkt på dette som et symptom...
    Jeg er også ekstremt skvetten og tåler ikke å bli ropet til. Etter en krangel (el noe som gjør meg litt redd) blir jeg helt skjelven og begynner å gråte. Jeg har aldri forstått hvorfor. Jeg kan også være skjelven inni kroppen.
    Alt dette kan i hvert fall høres ut som binyrebarksymptomer. Kan du få tak i prøveresultatene dine fra den Synachten-testen? Kunne vært interessant å se hvordan du kommer ut i forhold til det Shames sier om tolkning av den testen.

Side 9 av 21 Først 123456789101112131415161718192021 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn