Yvette: Hvis du blar deg litt nedover i binyretråden min, har jeg skrevet opp linker til de prøvene JEG mener er mest relevante for å utrede sånne binyrebarkproblemer som vi med hypotyreose ofte sliter med. (Jeg har linket til laboratoriene på Haukeland sykehus, men regner med at de fleste lab'er rundt i landet utfører de samme prøvene.) Jeg har plukket ut de prøvene som f.eks. Drs. Shames og andre eksperter på dette mener er hensiktsmessige.

24-timers prøver av urin regnes som ganske uhensiktsmessige, fordi de ikke kan si noe om døgnvariasjon i cortisol. Binyrebarkinsuffisiens kan i en del tilfeller føre til at man har høye verdier av cortisol i korte perioder i løpet av døgnet - for eksempel som følge av medisinering... Poenget er at cortisolnivået ikke vil følge den 'normale' kurven som friske personer har i løpet av et døgn. Og dette vil ikke synes på en 24-timers prøve - man kan ha et totalt nivå av cortisol i løpet av et døgn som er helt normalt, men det kan skyldes at man innimellom har altfor høye nivåer.