Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 33
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    32

Standard

......... ja, va'kke den fin ......... "fastelgene" 8) -
    og ellers; takk for stadig påfyll av info.

Måtte alle ha en riktig fin dag
    :P
    Jeg har brukt Levaxin i snart 4 år - livet kjennes fortsatt som en berg- og dalbane
    "Vår framtid vil avhenge av i hvilken retning våre kunnskaper fører oss" (Platon)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Barazinga-
    Jeg mener det ikke er noen absolutt ulykke å måtte slutte med levaxin for å få bevist at man er hypo. Samme skjedde med meg, men til forskjell fra deg så funket levaxin og liothyronin godt, men jeg hadde aldri hatt en høy TSH før, bare lav ft4 på 10.
    Jeg ble sendt til endokrinolog fordi min TSH var 0,02 og legen min mente det var for lavt. (veldig mange pasienter er på nett for det samme problemet, at TSH er for lavt. Jeg kom over noen papierer på pubmed at gjerne 30% av pasientene har lav TSH men er ikke hyper og ft4 er normal, men det var på 90-tallet og nå har ingen publisert noe om det på mange år. Så den offisielle læren nå er at TSH ikke skal under 0,5 eller o,3 eller hva de synes den dagen...http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...t_uids=3840528 (32%)
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...t_uids=2394778 "Of hypothyroid patients on replacement therapy (n = 127), 60% had concordant fT4 and TSH, 14% had subnormal TSH with normal fT4, 18% had high TSH with normal fT4, and 4% normal TSH with high fT4"

Legetisskriftets artikkel av Professor Egil Haug sier at hvis pasienten ikke er bra så skal man prøve å øke dosen og hvis ikke det hjelper, kan man prøve liothyronin.

Men oftest kan man direktie lese ut av blodprøven om en pasient trenger liothyronin.

Da er ft4 i øvre halvdel eller helt oppe og ft3 er i nedre halvdel.

Hva er dine tall, og ja, jeg husker du skrev at ditt ft3 aldri ble målt.
    Du kan nesten gå til klagesak om at de ikke har fulgt offisiell standard ved å måle ft3 og prøve liothyronin på deg.....

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    32

Standard

- nora

Tusen takk for engasjementet og linkene - tar en utskrift av artikkelen i Legetidsskriftet - den kan være grei å ha foran seg.

Vet du - når jeg ser tilbake i "dagboknotatene" mine i den perioden jeg var uten Levaxin (om jeg da tar utg.punkt i ca. 3 uker etter at jeg "sluttet") - så hadde jeg det definitivt ikke verre Imidlertid passet jeg på å ikke overdrive aktivitet og/eller ikke delta for mye sosialt. Kjørte også veldig stramt løp i forhold til arbeidet mitt - regulerte det med jerhård hånd og satte grenser (men som sagt verdiene steg/sank)......

Når jeg startet opp igjen, ble det problemer med at alt for tidlig oppvåkning. Delte dosen, og det fungerte litt bedre - så skulle jeg tilbake til å ta hele dosen (50 mikrogr.) på morgenen - da ble sansene "hypersensitive" - jeg ble oppfarende og stresset/irritabel (omgivelsene merket det også ) Av og til følte jeg meg mentalt "voldtatt" (unnskyld uttrykket) - klarte ikke å ta i mot beskjeder om jeg var i en annen prosess selv - eks. måtte stoppe å skjære opp brødet for å konsentrere meg om beskjeder mannen min skulle gi meg.

Jeg er fortsatt oppe ganske tidlig (men har alltid vært "A"-menneske 8) ) - kanskje skal jeg vente litt med dagens dose - litt lengre ut på dagen? Det kjennes slik ut for meg (har hørt om at noen tar hele dosen på ettermiddagen).

Jeg får vel "skynde meg litt langsomt" - hva gjelder å "pirke" i legenens disponeringer. Jeg orker ikke en lignende "kamp" akkurat nå - som mange andre her har berettet om...............får bruke diplomati og strategi i første omgang tenker jeg :twisted: (kanskje forventer jeg "resultater"/framgang/bedring raskere enn hva som er mulig )

Ellers så skal jeg sjekke ut dette med FT3 - HVA OMTALES DET SOM I LAB.REKVISJONEN (forkortelse?)
    Jeg har brukt Levaxin i snart 4 år - livet kjennes fortsatt som en berg- og dalbane
    "Vår framtid vil avhenge av i hvilken retning våre kunnskaper fører oss" (Platon)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

fritt T3 eller fritt triiodthyronin eller ft3.

Maskinen som analyserer dette bruker en annen reagens eller hva det er for å måle ft3 enn den bruker for ft4&TSH, forresten. Det har imidlertid ikke noe med rekvisisjonen å gjøre tror jeg, altså om man må ta 2 glass eller 1.
    Noen som vet dette, om man trenger 2 glass? Jeg husker ikke akkurat nå.

Og husk å få anti-TPO en gang iblandt, bare for å vite. Alle par å eller sånt.

Hvis du får noen hyper-symptomer av å øke levaxin, kan det komme av to ting:
    det ene som er vanlig er at man har for lavt ferritin (ferritin kjøres forresten i samme prosess og prøve som TSH og ft4).
    Med for lavt menes her under 50-70. Det er beskrevet i vitenskapelig literetur.
    Eller så kan det være for lavt cortisol.

Og få målt B-12 verdiene , de kan være for lave og gjøre deg verre.

hilsen
    nora

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    32

Standard

nora

Målte B-12 medio april : 246 (normalområde 145-637)
    (har forøvrig sinalisert at jeg gjerne vil prøve B-12 - det var greit for fast"elgen" )

Ettersom jeg nå har lest og lært litt - har jeg kommet til at det kunne være interessant, som du foreslår, å få målt ferritin og cortisol...

Takk nora

Hilsen barazinga

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hvis man føler dårligere når man tar levaxin enn uten, er det forresten typisk når man har for lavt cortisol eller for lavt ferritin som jo sliter på binyrene.
    Jeg tipper det er noe der.

Jeg tar Trio-Be , fikk resept etter at MCV/MCHC prøver viste litt store og bleke røde blodlegemer. B-12 prøven var 2-eller 3-hundrenoe.
    Men min datter hadde under referanseområdet ifjor.

Hvis man søker på nettet med Jørn Schneede som søkeord (husker ikke om jeg tastet inn B-12 også) så finner man ut at man må ta minst 600noe µg B-12 for at det skal hjelpe. (hvis man ikke tar opp nok, slik som hos oss, får man allikevel noe i seg hvis man overdoser på B-12, det blir absorbert allikevel. En tablett Trio-Be har 500µg og da kan man nok ta to tabletter. Noe tar 1000µg annenhver dag i USA (mere gir bedre absorpsjon enn mindre)

Forresten absorpsjon:
    Når man er hypo, så kan man få mangler på atmulig, inkludert vitamin C. Absorpsjonen er så elendig. Det er også en del mennesker som fant ut at bentetthetsmålingene ble bedre etter at de øket dosen thyroxin. Det har antageligvis noe med absorpsjon å gjøre.

nora

Gjest

Standard

-nora-

Du hadde rett :idea: - jeg sjekket om det var målt kotisol på noen av de siste blodprøvene - det var det!
    For noen måneder siden viste lab-rapporten lav cotisol-verdi (utenfor referanse-området - prøvene ble tatt klokka 0815 på morgenen) .

Så nå skal dét følges opp med ny prøve på neste kontroll

(barazinga)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hoppeoppogned--ja få sett på det.
    Legnene vil ikke sette folk på medidin hvis de ikke omtrent dør medmindre det er kolesterolsenkende eller blodtrykksenkende eller lykkepiller , det synes å være lettere å få enn medisiner for kvinneplager slik som hypo og lavt cortisol.

Tenk, cortisol er så viktig at man dør etter 4 dager uten.

nora

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    32

Standard

Punkt 1) glemte å logge meg inn

Punkt 2) jeg mener selvfølgelig cortisol (hverken kotisol eller cotisol)

Sånn går det når øynene, fingrene og tunga slår krøll på seg
    (sorry).

Takk for gode råd og engasjement - til dere alle

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn