Side 1 av 7 1234567 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 65
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    204

Standard Hvor lenge skal man vente før man merker bedring?

Ja, jeg vet at det er veldig individuelt, men hvor lenge skal man vente før man eventuelt prøver noe annet enn levaxin?

Jeg er kanskje utålmodig nå..
    Men nå har jeg spist levaxin i snart ett år. Blodverdiene er bedre, men ikke jeg. Jeg trodde jeg begynte å merke bedring, men det kom nok bare av at jeg var hjemme og ikke gjorde noe som helst, og fikk samlet energi.

Nå har jeg begynt på yrkesrettet attføring, begynte på kurset for 2 uker siden, og er på kurset tre dager i uka. Det er ganske fritt, vi får komme og gå når vi vil. Men jeg er totalt utslitt. Ble ganske overrasket selv over hvor dårlig formen min er, hadde trodd jeg var blitt mye bedre og at jeg skulle greie å holde ut lengre enn bare 2 uker!

Men så tar det vel ekstra lang tid før kroppen min kommer seg siden jeg gikk så mange år uten medisin.. (8-9 år.)

Har ikke skaffet meg utskrift av de siste blodprøvene, så jeg vet ikke hvordan de er. Skal få utskrift når jeg har legetime om en uke. Legen mente TSH var bittelitt for lav så jeg måtte justere ned levaxindosen i januar. Men hvordan den var da, og hvordan den er nå vet jeg ikke. Jeg vet bare at jeg selv føler meg helt elendig..

Skulle skrive mer, men må gå nå..

Gjest

Standard

Jeg jobber fremdeles med å justere min dose. Legen min på X sykehus sier at det tar tid. Først lå jeg på en dose Levaxin som ikke ga noe økning i TSH. Deretter seponertes det noe Levaxin og TSH økte og jeg ble dårigere og dårligere. Nå har legene sagt at jeg skal medisineres til hyper fordi jeg åpenbart fungerer bra da. Faren ved lav TSH er osteoporose i følge de så derfor ble jeg først sendt til bentetthetsmåling for å være sikker. Denne prøven var helt fin og nå får jeg mye mer levaxin og begynner og bli bedre. Som legen min sa....det er mye vi ikke vet så det er godt mulig at noen skal ha mye høyere verdier for å ha det godt. For min del virker dette bedre.

Det tar cirka seks uker fra man endrer dose til optiamal virkning og da sier det seg selv at tida går mens man venter på riktig dose. Mitt råd til deg er; dersom du føler deg like dårlig etter seks uker må du prøve en ny dose. Be også om å få teste med tilskudd av T3.

Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hyper og hyper....Det er alltid en undergruppe av pasienter spm får en TSH under referanseområdet når de kommer opp i riktig dose.

Det er det de skriver side opp og ned om i alle fora i hele verden. hvis alle pasienter fikke perfekt TSh på 0,5-1,5 på riktig dose levaxin så hadde ingen giddet å skrive og søke på internett fordi de hadde hatt det helt fint.

Det er alltid noen som er undermedisinert når de har en perfekt TSH.

Legene er alt for tabloide, eller microsoft-power-point-foenklete:
    Man setter opp noe generelt som passer inn i powerpoint, og da kommer hele endokrinologiundervisningen i et dokument og da skl jo TSH bli 0,5-1,5 når FT4 blir normal. Ikke flere kommentarer.

Og å kalle pasienter for hyper når FT4 og FT3 er akkurat midt på ville jeg sagt er søkt. Det er FT4 og FT3 som er hormonene, TSH er et feedbackhormon fra hypofysen som ikke har noen annen virkning ennå skrike at her trengs det mer T4 ogT3. Så logisk sett burde det jo være 0 når man er riktig medisinert.

Det riktige er å måle er FT4 og FT3, de aller fleste må ha dem i øvre halvdel, hvor de skal være , er individuelt.

Følg med på prøvene deres, folkens, og merk hvor dere skal ha dem. Før logg.
    Og noen må ha tilskudd av liothyronin for å få opp FT3.
    Og andre må ha en annen medisin, Armour virker bra for mange.

Det var flere som postet på forumene at bentettheten deres gikk opp når de økte dosen, det ble målt med bentetthetsmåling. Grunnen kan være at opptaket av kalcium og mineraler og vitaminer er elendig når man er undermedisinert. Det har aldir blitt bevist at bentettheten går ned ved økt dose. Det er en hypothese som kommer av at man har inkludert pasienter med graves (=hyper) i tallmaterialet, de har lav TSH (men også skyhøyt FT4oog FT3) men de kan ikke sammenlignes med oss som får lav TSH av vanlige doser levaxin.

nora

Her er noen linker som egentlig sier at TSH er lav hos en subgruppe pasienter (de ville egentlig bevise at TSH-testen er perfekt alene) :
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...t_uids=2394778 "Of hypothyroid patients on replacement therapy (n = 127), 60% had concordant fT4 and TSH, 14% had subnormal TSH with normal fT4, 18% had high TSH with normal fT4, and 4% normal TSH with high fT4;" Knklusjonen var at TSh alene rekker. Åssen de kunne konkludere med det når 14% hadde lav TSH med for lav FT4 (=under referanseområdet her) er meg en gåte.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...t_uids=3840528 "but TSH was also low in six patients clinically suspected to be thyrotoxic despite normal FT4 and T3 and in 32% of asymptomatic patients with normal thyroid hormone levels. "

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    204

Standard

Var hos legen i går. Han kom med den sedvanlige "Du har ingen grunn til å føle deg så syk som du gjør, blodprøvene dine er helt fine." *Sukk*
    Men jeg føler meg helt elendig! Og det gjør det ikke noe bedre å ikke få noe støtte fra legen sin.

Fikk øke fra 100 mikrogram til å spise 125 annenhver dag og 100 annenhver dag.

Her er blodprøveverdiene mine. TSH ble ikke målt sist, ser det ut til, legen visste ikke hvorfor når jeg spurte.

http://img.photobucket.com/albums/v3...rveverdier.jpg

Datoene (der det står Prøve) går bakover i tid, så de begynner i 2005 og ender i 2004.

Noen som vet hva Gamma GT, ALAT og ASAT er?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei Ruth - lenge siden nå ? hvordan går det ?
    Det er fint å gå på www.furst.no - finn blåbok og klikk på analyseliste. Der finner du svar på alle prøvene dine. Alat og asat er leverfunksjonsprøver, men jeg kan ikke noe om tolking av disse så du må lese på furst.
    Legen din kan jo ha rett i at prøvene dine er "fine" - men hva hjelper det når det han måler ikke virker ! Legene er raske til å trekke den konklusjon at det må være noe galt med pasienten - for all del ikke med medikamentet !
    Forsøk å bytte thyroxintype - det var det eneste som hjalp meg iallfall.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Kanskje du er som meg, at TSH blir lav når man kommer over en viss dose men den er langtfra nok da.
    nora

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    89

Standard

Hei!
    Nora sendte med link til en plass du også kan lese om leverfunksjonsprøvene er http://www.capiodiagnostikk.no/NR/rd...m#_Toc74835309
    Det er en rapport på 51 sider med mye godt lesestoff.
    mvh
    liisa

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    204

Standard Hvor lenge skal man vente før man merker bedring?

Huff, jeg har så forferdelig kort lunte.. Spesielt når jeg er sliten og trøtt, noe jeg jo ofte er.
    Det er så slitsomt å ha det sånn, jeg har jo ikke lyst til å være så sint hele tiden, men det bare blir sånn. Prøver å beherske meg, men det er heller ikke så lett. Er lei av å være sur og grinete!

Er det bare jeg som er sånn?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Absolutt ikke!

Jeg trener og trener på å kontrollere irritasjonen min - men det er søren ikke lett... Får skikkelig vondt av treåringen min innimellom, som har en sånn mutt og kort og utålmodig mamma! :(

Tror jeg må lete etter noen nye teknikker, jeg - eller kanskje jeg bare skulle friske opp de jeg kan? Faktisk er den gode, gamle "telle til ti"-varianten effektiv, den - når jeg bare har tålmodighet til å telle så langt! Ofte så handler det jo bare om å la irritasjonen få tid til å kjøle seg ned, den varer ikke så lenge hvis den ikke får næring. Så det å fylle hodet med noe helt nøytralt (tellingen) kan gi nok tid til at det verste får lagt seg. Og da kan man gå inn i situasjonen igjen, og forhåpentligvis klare å se ting på en litt annen måte.

I morgen skal jeg jamen konsentrere meg om å telle!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    50

Standard

Har det sånn når dosen min er lav... Jeg blir så sinna at jeg klikker!!

Roper og skriker og krangler for ingenting. Ting som jeg aldri ville ha tenkt på skulle irritere meg når jeg er bra, virker SÅ forstørrende og jeg blir helt idiot!!

Det eneste positive med det, er at jeg heldigvis kan be om unnskyldning og at jeg har forklart at jeg blir sånn av og til. Dermed skjønner mannen og datteren at nå er jeg ikke i form... De er tålmodige.

Når jeg har kranglet og styrt litt, så er det som en utrolig lettelse innvendig at jeg fikk "det" ut!! Men det er ikke noe koselig her i heimen en stund da.

"Å, du er på hugget i dag!" kan mannen min si når han merker at lunta er kort... Av og til kan vi le av det, men noen ganger blir jeg irritert bare for at han sier det!!

Det verste er den forferdelig følelsen inni meg, som gjør at jeg til og med kan våkne irritert, uten noen som helst grunn... er bare så innmari irritert!!! :evil:

Heldigvis skjer det ikke så ofte nå lenger.. men men.. man vet aldri. Prøver i hvertfall å gjøre det godt igjen, selv om det må jobbes litt med det!!

Klarer ikke å tenke så klart at jeg teller til 10, men prøver å få sagt det når jeg merker at jeg er irritert, slik at de skal skjønne at lunta er kort og at jeg ikke egentlig er så sinna på dem....

Dette er ikke lett, nei og jeg tror vi er mange som har det sånn!!
    Ha en koselig dag! :o

Side 1 av 7 1234567 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn