Viser søkeresultater 41 til 50 av 210
Tråd: kris sin loggbok!
-
23-05-05, 13:22 #41
Bra at du har fått deg time i allefall.
Men det var jo synd at alt gikk i vasken i helgen. Ikke greit å få så vondt som det der, håper du føler deg litt bedre nå.Hilsen des65 ~~des65 sin dagbok!~~
-
26-05-05, 13:29 #42
Stemmer nok det! Dette sa legen min også når han så bryst området og skuldrene mine. Han mente at området var veldig betent og kom fra skjoldbrukskjertel problemene, og da direkte Hashimotos. Etter at jeg started behandling med medisiner, så har dette blitt ganske så mye bedre!
Opprinnelig skrevet av kris
-
26-05-05, 13:31 #43
hehe hehe hehe
Opprinnelig skrevet av kris
Jeg har en enorm trang til å spise oliven og fetaost!! Noe så helt utrolig! Det er jo også rimlig salt...
-
01-06-05, 13:17 #44
Nedslående time hos legen i dag...
Alle prøvene jeg tok sist var helt fine - og dermed vil han ikke gå noe videre på å undersøke binyrene mine. "Vi kan ikke ta prøver som vi ikke forventer noen resultater på", sa han - og økte Levaxindosen min til 100 mcg. Men jeg fikk mobilnummeret hans, så hvis jeg blir akutt dårligere kan jeg ringe ham direkte (og slipper å vente en time på svar på den vanlige kontortelefonen).
Så alle verdier i kroppen min er midt i referanseområdene (bortsett fra anti-TPO, som fortsetter å stige - er nå på 118). "Alle resultatene er helt fine" sa legen - "Men jeg er ikke mye fin..." sa jeg. Så var vi enige om at dette var frustrerende, og at vi begge skulle ønske at jeg hadde respondert mye bedre på Levaxin. Sykmelding en måned til, og ny time i begynnelsen av juli.
Blæh.
I ren forargelse gikk jeg rett på apoteket og kjøpte hydrokortisonkrem, så nå skal jeg forsøke litt selvmedisinering. Blir spennende å se om jeg får noen effekt av det!
-
01-06-05, 13:25 #45
-
05-06-05, 21:49 #46Maybe Gjest
Har lest igjennom loggen din nå Kris og du har jaggu mye å stri med. Jeg håper virkelig at du snart merker noe bedring.
Men innleggene dine fikk meg til å tenke på min egen situasjon og jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Men jeg har vært hos legen og hun mener jeg ikke har lavt stoffskifte. Men jeg skal ringe legen i morgen å høre om TSH nivået mitt. For det er ikke det første de sjekker i forbindelse med stoffskifte etter hva jeg har forstått. Vi styra masse med yngstejenta i forbindelse med akkurat det. For alle verdiene hennes var innenfor normalen, men ikke TSH. Den har vel vært så høy som 12. Og barnelegen på sykehuset mente lenge at hun ikke hadde lavt stoffskifte.
Jeg har så mange rare symptomer på så mye som jeg ikke en gang vet hva det kan være. Kanskje skrive eget innlegg om det.
-
06-06-05, 21:55 #47
TSH og frittT4 er prøver som sier noe om kjertelens funksjon.
Jo høyere TSH er, jo lavere syns din hjerne at stoffskiftet er - og så øker den TSH (thyroxin stimulerende hormon)
Kjertelen gir deg fritt T4=13, som er lavt i forhold til befolkningsgjennomsnittet. Hjernen din svarer med å gi kjertelen en TSH=1,8, som nok ikke er så mye, men det er de 13 du "lever" av da.
Og det kan være litt lite og kan godt være opphav til symptomer.
Du mangler diagnoseprøven "anti-TPO", som er en prøve som brukes for å se om kjertelen er angrepet av en autoimun reaksjon fra kroppen selv.
Kjertelen blir gradvis uproduktiv av dette.
Det er slik de aller fleste får lavt stoffskifte.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-06-05, 22:15 #48
Arrrrgghhh! :evil:
Nå er det en ukes tid siden jeg økte dosen til 100 mcg - og jada, formkurven er på bratt nedadgående IGJEN! (Trodde nesten ikke jeg kunne bli dårligere, jeg, nå...)
Jeg er kvalm, har smerter overalt, er helt usannsynlig sliten og trøtt, tåler ikke stress, er irritabel hele tiden, jeg er like brun som dengang jeg kom hjem etter 5 uker med intens soling på Bali, hendene og fjeset er dekket med fregner. Lånte en blodtrykksmåler i forrige uke, og konstaterte at joda, riktig nok; blodtrykket mitt sank da jeg reiste meg. Jeg må gå med solbriller ute selv om det er overskyet, for øynene mine er såre og kjempefølsomme for lys. (Ser sikkert ganske lurt ut å gå med solbriller i regntunge Bergen med 10 grader...) :P
Men legen min sier som sagt at alle prøvene på binyrefunksjon er 'fine'... Hvordan er det mulig? Angrer nesten på at jeg ikke krevde å få tatt en sånn ACTH-respons-test (husker ikke hva den heter) - men han var jo i utgangspunktet helt avvisende da jeg tok det opp...
Nå er jeg grundig fortvilet, for sånn som dette orker jeg ikke å ha det!
Kommer på mens jeg skriver her at jeg ikke har husket å gjennomføre selvmedisineringen min. Jeg har en tube med hydrokortisonkrem liggende i vesken - men har bare prøvd å smøre den på et par-tre ganger (med noen dagers mellomrom...).
Faktisk synes jeg ting lettet litt da jeg forsøkte - jeg må virkelig prøve å gjennomføre det noen dager!
Og nå har jeg bestilt en bok av Dr. Shames (en amerikansk lege som er veldig opptatt av dette med binyrebarkproblemer i sammenheng med hypotyreose). Håper jeg kan finne noe der som kan overbevise legen min... Selv om jeg må innrømme at jeg har mine tvil. På slutten av forrige time spurte jeg ham konkret om hva som var hans behandlingsmål - og håpet å få et svar som i hvert fall til en viss grad omfattet mine symptomer og opplevelse av situasjonen. Men nei - han svarte at målet hans var at jeg skulle få TSH ned i nedre del av referanseområdet og FT4 opp i øvre del... ikke et ord om at jeg skulle oppleve bedring eller bli symptomfri.
Fram med hydrokortisonen! Godt at jeg kom på at jeg har den liggende...
-
10-06-05, 22:48 #49baremei Gjest
Du har ikke vurdert å bytte lege, vel?
Nå husker jeg ikke hele historien din, og jeg orker ikke lese tilbake nå, så et spørsmål med forbehold om at du alt har sagt noe om det: "legen" som i fastlegen, eller som i endokrinologen?
Hvis han ikke er endokrinolog, hvorfor krever du ikke å få henvisning til en? Burde ikke være nødvendig å spørre engang, med det du forteller. Han burde kjeppjaget deg ut av sitt kontor og inn hos en spesialist, spør du meg.
-
10-06-05, 23:15 #50
'Legen' som i 'fastlegen'.
Ja, jeg har vurdert å bytte - men den eneste andre legen jeg kjenner litt til her i byen har full liste, selvfølgelig... (Det har forøvrig omtrent alle leger som holder til i sentrum.)
Når det gjelder henvisning videre tror jeg det skal ganske mye til å få ham til å skrive ut noe sånt. Han har sagt at hvis jeg ikke ble bedre kunne han kanskje vurdere å ringe til en spesialist og forhøre seg...
Har forresten forstått det sånn at det er veldig sjelden at pasienter med 'bare' hypotyreose blir viderehenvist...? Og ut fra prøveresultatene mine er det jo ingenting annet som feiler meg.
Nå har jeg lagt inn fastlegeoversikten på Favoritter, og er inne og sjekker omtrent hver dag - så i det øyeblikket det blir en ledig plass på listen til den andre legen skal jeg nok snappe den!
(På den annen side; jeg har inntrykk av at det er de færreste leger i Norge som vet noe som helst om binyreproblemer i kombinasjon med hypotyreose, så det er vel høyst usikkert om det ville føre til noe som helst, egentlig.)
Svar med sitat
Bokmerker