Viser søkeresultater 11 til 20 av 39
Tråd: Blodprøver!
-
20-05-05, 18:12 #11Viksi Gjest
stoffskiftet mitt...
Hei igjen!
Så ikke før nå hvor vanskelig det er å lese de tallene jeg skrev istad...
Jeg har dessverre ikke noe skriftlig svar på prøvene, for jeg ringte bare ned for å få dem.
Og alle prøvene er tatt hos forskjellige doktorer, så om resultatene kan sammenlignes har jeg faktisk ikke tenkt på...
Men skal prøve å forklare en gang til om prøvene:
I januar ga doktoren beskjed om at stofskiftet var litt for lavt. Men dette var bare en vikardoktor, så han gjorde ikke noe mer med det...
Resultatet på de prøvene var:
Anti-TPO: ikke målt
TSH: 0.019
T4:14,6
T3:6.4
Så var jeg hos min gretne gamle fastlege sånn ca i mars, og krevde at han skulle ta noen prøver pga min ustabile syklus... Da ble resultatene:
Anti-TPO: 77.9
TSH:7,2
T4:10,8
Så fant jeg disse prøveresultatene, og henvendte meg til dere, og fikk skiftet fastlege som nå har tatt nye prøver som hun sier er helt normale! Jeg synes det virker rart at det plutselig er normalt igjen, så nå henvender jeg meg til dere igjen for å høre om det er fakta at stoffskiftet mitt er i orden nå i mai!
De siste prøvene som da er tatt er slik:
Anti-TPO:77,9
TSH:2500 (dette tolker jeg som 0.25)
T4:11,4
Jeg har ikke peiling i det hele tatt på det som gjelder stoffskiftet, så jeg kunne kanskje tenkt meg svar på følgende spørsmål:
1: Var stoffskiftet mitt for lavt i januar? mars? Mai?
2: Hvis stoffskiftet mitt fortsatt er for lavt til tross for at doktoren min mener at prøvene er OK, hva bør jeg da kreve av henne?
3: Hvis det ikke er lavt nå lenger, er det normalt at det kan stabiliseres helt av seg selv, eller er det mest sannsynlig osteopaten som har ordnet opp i dette da han fikset nakken min?
På forhånd takk for svar igjen! Beklager at jeg maser så forferdelig, men det er ganske frustrerende å ikke skjønne noen ting av hva som skjer med kroppen min!
Hilsen Viksi
-
20-05-05, 19:48 #12
Å, telefonsvar.
Jeg kan si at med en FT4 på 10 og 11 og 14 er du veldig sannsynlig hypo, spesielt sammenholdt med en TSH på 7 nylig.
Kanskje den siste på 2500 var 2,5.
Hvis du tar prøven om ettermiddagen så blir TSH halvparten av hav den var om morgenen og man kan få noen rare resultater.
Kan du ringe og få tallet igjen, siden 2500 nok ikke stemmer?
Det kan også være en liten mulighet for at du har autonome knuter som sender ut hormon av seg selv, slik at du får hypo-symptomer og høyt og lavt TSH. Men da må man måle FT3 hver gang.
Det rekker å si at du hadde veldig lavi TSH på en måling (0,019 )
En annen mulighet for at du fikk en TSH som var lav samt en FT4 som var 14 og dermed vesentlig høyere enn de 10-11 det var de andre gangene kan være at det var en høy periode etter et midlertidig fall som føler forkjølelse eller sykdom eller ulykker. Det kalles NTI og da går først FT3 og FT4 og TSH ned og så når sykdommen går over så oppdager kroppen at hei det mangler visst noe her og sender ut TSH og da går FT4 opp i respons til den økte TSH og så i respons til den økte FT4 så synker TSH igjen og det tar 6 uker til alt er ferdig-op-og -ned. Du kan ha fått prøven på et uheldig tidspunkt da.
Prøv å få tatt en ny prøve etter noen uker, samme om legen blir lei. Du har tross alt noen lave målinger å vise til.
En annen mulighet er aktiv hashimotos thyreoditt som svinger. Da ødelegges kjertelen og i perioder slipper mye hormon ut og lager svingninger i målingene. Noen blir til og med hyper en periode med hashi's.
Få dessuten målt TRAS- antistoffer (de som forteller om hyper) og alltid FT3 også.
FT3 sier en del om hyper, det er ofte det eneste som er økt ved hyper, med normal FT4. Mange har både anti-TPO og TRAS.
Hvordan føler du deg, tror du du svinger opp og ned, eller er det feil målinger?
Hvis du er hyper, går du først i køen hos endokrinlog. Vi andre må vente i måneder.
nora
-
21-05-05, 00:11 #13Viksi Gjest
Stoffskiftet mitt igjen...
Hei igjen og takk for svar!
Siden nyttår har det skjedd utrolig mange forandringer med kroppen min. Jeg har som sagt tatt av meg ca 15 kilo, og har også vært til behandling for plager i nakken. Pga disse behandlingene så har dagsformen min forandret seg veldig fra dag til dag, og jeg har hatt noen uker der jeg nesten har svevd fordi jeg har hatt så mye energi, og følt meg så bra! og så har jeg hatt noen uker der jeg har vært lenger nede enn noen gang før, og nesten vært sikker på at jeg ikke skulle komme meg opp igjen...
Når disse prøvene er tatt i forhold til dette, er jeg ikke sikker på, men mener å huske at jeg hadde tatt de to første målingene før jeg var til behandling hos osteopaten.
Før jeg begynte med behandlingene hadde jeg slitt veldig med å få av meg de første kiloene, men så raste det av en del rett etter denne behandlingen, for så å stoppe helt opp igjen så fort energien forsvant.
Når det gjelder søvn, så er behovet veldig forskjellig, og noen netter må jeg sove i minst 10 timer for i hele tatt kunne ristes våken, mens andre morgener spretter jeg opp kl halv sju selv om jeg ikke sovnet før kl to på natta...
Vet ikke om menstruasjonssyklusen har noen forbindelse med dette, men den er helt i ubalanse, og jeg kan ha mensen i fire dager eller i tjue dager (har også hatt i en og en halv måned), og syklusen varer fra 28 til 40 dager. Føler at hele kroppen er i ubalanse, og nå da doktorene sier at alt er helt fint, så blir jeg litt fortvilet...
Så når du spør om jeg føler at det svinger, så kan jeg ikke svare annet enn et klart og tydelig JA, men om det har noe med stoffskiftet ,eller om det er pga behandlingene jeg har fått, er mer enn jeg kan svare på...
Da jeg var hos doktoren min spurte hun meg masse spørsmål og kom fram til at jeg ikke hadde noen symptomer, men utifra hva jeg har lest, og hva dere har sagt, så er det mye som tyder på at hun har oversett en del viktige symptomer. Kan det ha noe å si på hvordan det blir formulert på testresultatene? Hvis hun har skrevet at jeg er symptomfri, og det ikke stemmer, så får vel de et feil bilde av alt...
Dette ble nok veldig uoversiktlig, men noe bedre kunne jeg ikke få til så sent på natta
Nok en gang vil jeg på forhånd få takke for svar! Vet ikke hva jeg skulle gjort uten dette forumet!
Hilsen Viksi
-
21-05-05, 10:28 #14
Jeg kom akkurat på at jeg alltid svarer at jeg har det bra når noen spør meg...Jeg føler meg dessuten alltid bedre når jeg kommer til lege. Resten av dagene kan jeg da ha det ille.
Men ifjor når vi fosøkte uten T3, da sa jeg at jeg ikke hadde det bra. Men først til jul fikk jeg øke T4 (for å se om det bringer FT3 opp) og jeg begynte med T3 i tilleg på egenhånd igjen, fordi jeg hadde masse masse brain fog og var deppa uten T3 i tillegg. Neste gang var det helt ok for legen, du må jo få tenke sa han (fikk ikke tenke uten T3= liothyronin). Jeg gjentok at jeg hadde hatt det ille ifjor hele høst. Han aksepterte det.
Men det med kommunikasjon med legen kan bli god-dag-mann økseskaft noen ganger, legen din hadde vel lyst til å skrive at du var symptomfri fodi hun ment eprøvene var bra. Jeg synes du skal gi tilbakemelding om at du for det første svinger mye samt at du ikke var symptomfri annet enn noen dager hvis det stemmer. Legene forlanger liksom at du skal si flere ganger at du ikke har det bra. Vi skandinaver klager jo lite.
hadde jeg kontaktet legen min oftere ifjor høst om at forsøket med å gå uten T3 ikke var så vellykket så ville jeg fått lov til å øke fortere tror jeg. De kan jo ikke lese tankene våre heller.
Hvis dtii stoffskifte svinger er det jo litt vanskeligere for legen å skjønne noe av det.
Min teori er at du har noe akutt hashi's hvor antistoffene gjør at det svinger. Det sendes ut hormon fra de cellene som ødelegges. Bare et foslag.
nora
-
21-05-05, 11:05 #15
Da jeg gikk på Levaxin varierte målingene mine ganske mye fra gang til gang. Legen hadde kun en teori - og det var at dosen ikke var optimal. Så nytt legebesøk var lik med ny dose, men etter noen år gikk man med på at dette ikke var metoden og forsøkte å regulere sjeldnere. Forsøk med Liothyronin virket heller ikke inn på stabiliteten.
Enda fikk jeg ikke lov å prøve Armour !
Men jeg kasta meg over vikaren og spurte hvor langt han var kommet med søknaden ! Søknaden ???
Dermed fikk jeg lurt vikaren til å tro at det var en søknad på gang.
Hurra for uærligheten !
Nå er det stabilt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-05-05, 14:05 #16Viksi Gjest
Stoffskiftet mitt
Hei igjen og takk for svar!
Som dere sikkert har skjønt allerede, så er dette veldig nytt for meg, og hva som er TSH og hva som er antistoffer osv. skjønner jeg lite av, men ser jo klart og tydelig at noe må være feil siden det svinger så veldig .
Har jeg forstått det rett at jeg nå skal oppsøke legen min for å kreve enda en ny blodprøve, og der kreve at det blir målt : TSH,T3, T4 og anti-TPO. Er det da noe som mangler? Beklager at jeg spør om og om igjen, men skjønner fortsatt lite av dette... Har litt problemer med å sette alle tallene osv i en sammenheng med alt dette...
Er det da viktig at jeg bestiller time hos doktoren for å gjøre dette slik at jeg kan forklare hva jeg mener er symptomene på dette, og hvordan jeg føler meg, slik at hun kan skrive dette som et vedlegg til blodprøvene?
Jeg er så redd for å virke nesten på grensen til hypokonder hvis jeg nå skal "mase" på doktoren igjen... Er det noen bra måte å gå fram på slik at hun vil ta meg mer på alvor?
Bør jeg kanskje ringe henne først og fortelle henne hvordan resultatene på den første blodprøven min var slik at hun kan bedømme hvor viktig det er at jeg kommer ned til henne igjen?
kanskje dere kunne lage en oppskrift på hva jeg bør gjøre i forhold til doktoren sånn steg for steg... Hvis ikke det er for mye å forlange...
Så kommer jeg plutselig på noe igjen... Da jeg fikk se resultatet på den blodprøven som ble tatt i mars, så stod det at det var forenlig med "subklinisk hypothyreose" eller noe i den duren... Hva betyr dette?
Føler ikke at jeg kan få sagt nok ganger hvor utrolig takknemlig jeg er for at dere gidder å ta dere tid til å forklare meg dette
, for jeg har ingen andre som kan svare meg på slike spørsmål...
Hilsen Viksi!
-
22-05-05, 16:53 #17
Dette er et vanskelig tema ja.
Men begynn å tenk på kjertelen som en fabrikk hvor kjertelvevet er arbeiderne. Man kan se TSH som pisken til formannen, men også som den som åpner luka med jod og slipper dette inn i fabrikken. Thyrosin og jod er de eneste råvarene, og jobben består bare i å montere 4stk jodatomer på hver thyrosin. Ut kommer for-hormonet T4 - som ikke kroppen bruker til noe !
Men det er likevel nå det vanskelige begynner, og det er prosessen som heter de-jodinasen. Altså en prosess som fjerner ett og ett jodatom. For hvert jodatom som fjernes skapes et helt nytt hormon med helt forskjellige egenskaper. Denne styres av enzymer (oppløsnings-stoffer) og det er ikke klarlagt hvordan dette skjer i detalj.
Det første T4 gjør er å binde seg til et protein (Albumin). Etter 2-3uker løsner en bitte lite antall (0,003%) og er da helt frie. (fritt T4) Det er kun fra denne lille delen at stoffskiftehormonene rekrutteres, derfor regnes fritt T4 - målingen som den mest pålitlige stoffskiftemålingen.
Men som man ser har det ennå ikke foregått noe stoffskifte, man må bare se fritt T4 som en forutsetning for at det skal kunne skje et stoffskifte.
En høy fritt T4 måling sier bare at det kan ha skjedd et høyt stoffskifte - men det behøver ikke å være tilfelle. Og målemetoden kan lures av flere prosesser.
Fritt T4 målingen ses på som en funksjonsmåling. Altså hvor godt kjertelen fungerer.
TSH ses på som hva hjernen din syns om stoffskiftet for tiden. Er den høy, vil den øke - er den lav vil den minke.
Etter at T4 har vært fritt en tid og de-jodinasen har fått jobbe litt så faller et av jodatomene av. Nå heter det altså T3 - og dette binder seg nå til et protein og etter en kort tid løsner en bitte liten del av dem igjen og blir frie (frittT3) Dette har nå en form soomør at det har evnen til å trenge inn i cellene, og der åpner de for Oxygetilførsel til cellen slik at forbrenningen av karbohydrat kan komme igeng.
Dette er altså det egentlige stoffskiftehormonet.
De-jodinaseprosessen fortsetter til det ikke er flere jodatomer igjen, men jeg stopper der. Men som du ser er det viktig å holde tunga i rett munn når du skal si om du mener T4 eller fritt T4 som er to helt forskjellige ting
Anti-TPO målinger er diagnosemålinger. De finner altså ut om det er noe galt med kjertelen og har ikke noe med stoffskiftet å gjøre.
Stoffskiftet er noe som skjer inne i selve cellene.
Hypokonderspøkelset er høyst virkelig i vår del av verden. Vi er mange som har følt det. Likevel aner jeg en bedring her.
Jeg syns det er svært viktig at man har en doktor man kan stole såpass på at man kan fortelle alt. Og det skal man ! Bruk lang tid og gjør det grundig så legen forstår. Ikke anta at han vet noe. Fortell.
Subklinisk er et sammensatt ord. Sub betyr nesten, like inntil, oppunder - og klinisk betyr den diagnose som kan stilles på klinikken, det vil si uten hjelpemidler. (blodbrøver)
Men i dag brukes det slik : Blodprøve viser hypothyreose, men pasienten har ikke fått symptomer enda ! (men det antas at det er like før de oppstår)
Denne diagnosen tyder på at legen din ikke forstår at du har symptomer på lavt stoffskifte.
Forklar ham det skikkelig neste gang.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-05-05, 21:18 #18Viksi Gjest
TUSEN TAKK!!!!
Nå begynner jeg å forstå mer, og har et litt bedre grunnlag for å oppsøke doktoren min for å kreve ny blodprøve!
Følte at det hadde vært vanskelig å kreve noe som helst uten å egentlig skjønne hvorfor!
SÅ imorra skal jeg ringe doktoren min og bestille ny time, og den timen skal jeg forberede meg godt til og evt. skrive ned liste over viktige punkter som jeg må ta opp med henne. Så håper jeg at de kan finne ut av noe mer slik at jeg evt kan få behandling for det. Da blir kanskje sjansene større for å kunne sitte med et lite nurk på fanget om et år eller to!
TUSEN TAKK nok en gang!!!!
-
22-05-05, 21:42 #19
Bare hyggelig det Viksi. Det er jo derfor forumet er her.
Og lykke til.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-05-05, 18:09 #20Viksi Gjest
Legetimen nærmer seg...
HEi igjen...
Nå begynner jeg å bli nervøs for hvordan jeg skal ordlegge meg for doktoren slik at hun skal forstå at jeg ikke bare har funnet på alle symptomene mine... Jeg har jo som tidligere nevnt, nettopp skiftet fastlege, så hun vet jo minimalt om meg, og da føler jeg at det er enda større sjanse for å bli regnet som hypokonder...
Vet liksom ikke helt hvilken ende jeg skal starte i, for jeg har så mange tanker om dette, og jeg er så redd for at jeg kommer ut av legekontoret uten å ha fått fram noe av det jeg tenkte på... Jeg har så vanskelig for å ordlegge meg rett, og glemmer å nevne viktige deler av setninger...(er visst lite smart jeg....
) Føler at dette er den enste sjansen jeg har til å overbevise henne.
Så har jeg et annet problem... Jeg er under utredning for ufrivillig barnløshet, og snart skal jeg tilbake til gynekologen min, og av henne får jeg kanskje hormoner for å hjelpe med å få eggløsning. Men er det ikke sånn at man har lettere for å miste barnet når man har lavt stoffskifte? Da har jeg lite lyst til å bli gravid før jeg har ordnet opp i dette evt. med medisiner hvis det er nødvendig...
Bør jeg utsette timen hos gynekologen til jeg har vært hos endokrinolog?
Så frykter jeg at når jeg kommer til doktoren, så har det blitt en misforståelse, og de har sagt feil til meg angående svarene på blodprøvene, og at det ikke er noe galt i det hele tatt...
Dette ble mye rot, men da er det bare et godt bilde på hvordan jeg har det inne i hodet mitt for tiden....
Hilsen Viksi
Svar med sitat
Bokmerker