Viser søkeresultater 1 til 10 av 39
Tråd: Blodprøver!
Hybrid View
-
20-05-05, 14:43 #1
Dine tall for TSH er hlet merkelige, jeg synes den med 7,2 stemmer best med selve hormonet, T4 som er i nedre halvdel.
Et tall på 2500 har jeg aldri sett i forbindelse med TSH. Jeg har sett 600-noe et par ganger.
De som er veldig hypo har en TSH på 20 eller 80 eller 100. Tallet er logaritmisk slik at 160 er ett hakk videre fra 80 i samme forhold som en TSH på 2 er ett hakk videre fra 1.
Hvilken antistoff-test er brukt, jeg mener hva er referanseområdet for det? Det fins hovedsaklig to testkits her i norge, dene ene har grense på rundt 100 og den andre levere. Det står på svaret.
Legen bør skrive en problemstilling på lab-rekvisisjonen.
For eksempel pasient som har diverse symptomer og man vil ha et svar fra labben på hva de kan tolke av sine analysesvar.
Alt for få leger glemmer å spørre noe på labrekvisisjonen. De har jo en rådgivende endokrinolog ansatt akkurat for det.
Og hvis man allerede er medisinert, bør det stå på rekvisisjonen.
Men de kan fint lese av på min prøve at jeg tar levxin, fordi FT4 og FT3 er nå i øvre del av midtre tredel av referanseområdet og TSH er 0,02. De kommenterer noen gang at jeg er lett over-substituert. En med samme FT4 og FT3 som ikke tar levaxin vil ha en TSH på rundt 1.
Den thyroxin som man tar (exogen kallse den da) vil senke TSH mye mer enn den som kroppen selv lager så man kan ike gå etter samme TSH-skala som den man bruker for å screene en hel befolkning for hypo-og hyperthyreose.
Kan du sjekke tallene dine på TSH en gang til?
nora

Svar med sitat
Bokmerker