Viser søkeresultater 11 til 17 av 17
-
08-05-05, 19:18 #11
Hei Sigrid.
Bare en liten bemerkning fra meg.
Du siterer legen som skriver : "oppstår symtomer på hypotyrose til tross for normale verdier for stoffskiftet når man analyserer blodprøver"
Det man måler i blodet er stoffskiftehormoner på vei fra produksjonsstedet til forbrukeren.
Man måler egentlig ikke stoffskiftet når man tar "stoffskifteprøver" ! Det foregår inne i cellene det. Det man måler er forutsetningen for et stoffskifte - og man forutsetter at hormonene man måler kommer seg inn i cellene.
Til og med leger går i den fella der.
Den mengden hormoner som er i blodet holdes konstant av et system som regulerer hvor mye som skal produseres. (når det er i orden da)
Men tenk hva som ville skjedd hvis pluteslig 20% av hormonene ikke kom inn i cellene og fortsatte å være i blodet.
Jo - det som ville skjedd, var at stoffskifteblodprøven hadde ikke oppdaget dette !
Systemet er konstruert for å holde et tilstrekkelig antall stoffskiftehormoner i blodet, og ville bare regulert denne så det at mottakerapparatet ikke funker ville ikke syntes på den prøven.
Men pasienten ville jo merket dette !
Og andre mer sekundære prøver ville også vist denne feilen.
Så er det vel mulig at østrogenet kan hindre T3 i å entre cellen. Kanskje det som skjer i praksis kan sammenlignes med dem som har resistens ? De har en reseptor som ikke passer helt, og får et høyt hormonnivå for liksom å skape et trykk mot cellen slik at den likevel kommer inn.
Har man høy TRH får man høy TSH og høy kjertelproduksjon - hvis denne er i orden da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-05-05, 00:01 #12
Hei!
Føler med deg om hvor frustrerende livet kan bli noen ganger.....
Det jeg har opplevd er at verdiene mine holdt seg helt fint, men at kroppen sluttet å nyttegjøre seg av thyroksin (levaxin).
Da kom alle symtomene tilbake på lavt stoffskifte, mens legen mente jeg var frisk - for så sa prøvene.
Har til slutt funnet meg en spesialist på lavt stoffskifte.
Det han gjorde var enkelt å greit å ta mange flere blodprøver for å se på helheten. Han fortalte bl.a. at hvis ikke kroppen har nok tyroksin vil f. eks. kortisol nivået øke for at kroppen selv prøver å kompensere.
Har fått økt dosen yttligere, og opplever iallfall en lege som behandler ut fra symtomer og helheten.
Dette var en kortversjon - men høres ut som du kan ha nytte av en lege med mer kompetanse.
Kan godt anbefale han jeg bruker, han holder isåfall til i Oslo og Drammen - men han er privat og dyr.
Lykke til!!!
Modemica
-
09-05-05, 11:00 #13
Det er delte meninger om Lee og om begrepet østrogendominans.
Det som skjer at østrogentilskudd øker TBG (thyroxinbindenede globulin) og FT4 går ned med samme dose.
Siden vi bare har FT4-prøver her i landet og sjelden får målt TT4 nettopp av denne grunn at hormonenen varierer, innebærer det helt enkelt at man må øke dosen (men omtrent 25% hvis man starter på østrogen).
(Østrogendominans er en målefeil som oppstår når man måler østradiol 17b på feil dag og progesteron på feil dag. Øatradiol 17b skal måles på dag 13 og progesteron på dag 21. LH og FSH på dag 1. Ved infertilitet måles også østradiol på dag 1, for den skak være lav da.
Lavt progesteron på dag 21 kommer av at det ikke har vært eggløsning på dag 14. Lavt progesteron kan gi lavt cortisol fordi progesteron er et forstadium til cortisol. Mer på www.hormonediva.com )
Ja, det er frustrerende med leger som bare ser på TSH og FT4 om de er et eller annet sted innenfor referanseområdet og sier at da er pasienten frisk.
nora
-
09-05-05, 11:08 #14Kvinne 42 Gjest
Tusen takk, modemica!
Men det blir litt langt å reise fra Stavanger til Drammen. Det med cortisol var interessant - jeg målte nettopp det og legen bemerket at det var "litt høyt", men ikke urovekkende - skulle bare følge litt med fremover.........
Skulle ønske jeg fant meg en spesialist med kompetanse som din. - Noen som kan anbefale noen i Stavanger-regionen?
Håper på svar.
-
09-05-05, 11:23 #15
Man måler totalt cortisol i blodprøven, mens bare fritt cortisol er virksomt. Det fins ikke noen blodprøve for fritt cortisol, men bare en spyttprøve som er noenlunde ny, og den er ganske nøyaktig. Den brukes egentlig for høyt cortisol, og da må man som kjent også ta prøver av aften cortisol. Så den er midt i blinken for deg.
Hormonlabben på Aker og på Haukeland har dem.
nora
-
12-05-05, 15:18 #16Kvinne, 42 Gjest
Har oppsøkt enda en lege. Endelig!! Jeg fant den rette. Han sa det slik:
"Hvis jeg får inn en pasient som har fått en spiker gjennom fingeren og sender ham hjem med smertestillende uten å fjerne spikeren, da ville det være det samme som å gi deg resept på lykkepille uten først å behandle hypotherosen". Å bli møtt med en slik forståelse er nytt for meg. Nå håper jeg bare at vi sammen kan klare å finne en måte å behandle min hypotherose på.
Forresten: Noen som kan gi meg navn på en endokrinolog med privatpraksis - i Stavanger eller omegn?
-
12-05-05, 15:55 #17marianne Gjest
Så fantastisk! =)
Håper dere kan finne en løsning slik at du kan fungere optimalt, sånn som du skal!
Føyer meg til på etterlysningen av leger; Er student i Tr.heim, og tar gjerne i mot tips på leger som har peil på hypothyreose, og kanskje ti.o.m HAR HØRT OM Armour.
Lignende tråder
-
Jeg fikk Fibromyalgi-diagnosen for snart 25 år siden, mens jeg fant ut av stoffskifte
Av Tove Liz i forumet Fibromyalgi og CFSSvar: 23Siste melding: 14-10-11, 00:40 -
Fikk diagnosen Graves for 2 dager siden
Av Yvai i forumet Graves sykdomSvar: 6Siste melding: 10-05-10, 13:47 -
Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake
Av Carro i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 76Siste melding: 10-02-10, 14:24 -
Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte for litt over 2 år siden
Av LillePus i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 02-11-09, 20:45 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08
Svar med sitat

Bokmerker