Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Threaded View
-
09-05-05, 11:00 #13
Det er delte meninger om Lee og om begrepet østrogendominans.
Det som skjer at østrogentilskudd øker TBG (thyroxinbindenede globulin) og FT4 går ned med samme dose.
Siden vi bare har FT4-prøver her i landet og sjelden får målt TT4 nettopp av denne grunn at hormonenen varierer, innebærer det helt enkelt at man må øke dosen (men omtrent 25% hvis man starter på østrogen).
(Østrogendominans er en målefeil som oppstår når man måler østradiol 17b på feil dag og progesteron på feil dag. Øatradiol 17b skal måles på dag 13 og progesteron på dag 21. LH og FSH på dag 1. Ved infertilitet måles også østradiol på dag 1, for den skak være lav da.
Lavt progesteron på dag 21 kommer av at det ikke har vært eggløsning på dag 14. Lavt progesteron kan gi lavt cortisol fordi progesteron er et forstadium til cortisol. Mer på www.hormonediva.com )
Ja, det er frustrerende med leger som bare ser på TSH og FT4 om de er et eller annet sted innenfor referanseområdet og sier at da er pasienten frisk.
nora
Lignende tråder
-
Jeg fikk Fibromyalgi-diagnosen for snart 25 år siden, mens jeg fant ut av stoffskifte
Av Tove Liz i forumet Fibromyalgi og CFSSvar: 23Siste melding: 14-10-11, 00:40 -
Fikk diagnosen Graves for 2 dager siden
Av Yvai i forumet Graves sykdomSvar: 6Siste melding: 10-05-10, 13:47 -
Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake
Av Carro i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 76Siste melding: 10-02-10, 14:24 -
Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte for litt over 2 år siden
Av LillePus i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 02-11-09, 20:45 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08

Svar med sitat

Bokmerker