Og det var en del jeg ikke fikk med meg, gitt... (Se andre punkt i listen over.) ;)

- Ødem. Mye væske i kroppen generelt; særlig rundt øynene og i fingrene. Anklene mine ser ut omtrent som de gjorde da jeg var 8-9 måneder på vei med MK.

- Forstoppelse. Om ikke full stopp, så går det i hvert fallt treeeegt (stort forbruk av Scheriproct helt siden svangerskapet...).

- Muskel- og leddsmerter. Bekkenløsningen jeg fikk helt i slutten av svangerskapet bredte seg etter noen måneder til store deler av kroppen; jeg hadde vondt i bekken, rygg, skuldre, nakke, armer og bein. Sliter fremdeles med en del plager som krampetendenser i beina/'restless legs', symfysesmerter, ryggvondt, ekstrem stølhet etter trening osv.

- Nummenhet i armer og ben. (Se over; restless legs.) Våkner ofte om natten med en 'fremmed' arm ved siden av meg. Altså; en arm som har sovnet så grundig at den er helt kald og fullstendig uten følelse og muskelkraft.

- Lav libido. Vent litt - libido? Har glemt hva det er...

- Heshet. I varierende grad, men tar meg selv i å hoste og kremte for å prøve å rense stemmen veldig ofte. Kjenner ofte på et ubehag i halsen, som et press mot luftrøret.

Tenker det får holde for i dag.

Og så legger jeg til:

- Acne. Har fått mer og mer uren hud etter fødselen. Jeg har alltid hatt blandingshud, med en del kviser gjerne rett før mens. Men nå har jeg dem hele tiden, og de øker både i antall og utbredelse.

- Tørt hår. Eller i hvert fall veldig annerledes hår... De siste årene har det blitt mer og mer 'dødt' og 'halmaktig' - samtidig har det kommet noen flere grå hår, så jeg har trodd det var grunnen.

- Uttynning av ytre tredel av øyebryn. Har ikke tenkt over det før - men jeg har ikke trengt å nappe øyebrynene ytterst på lenge... Og det har blitt merkbart mindre hår ytterst.

- Tørre, såre øyne. Øynene mine kjennes ut omtrent som albuene mine ser ut... Jeg håpet dette skulle bli bedre da jeg fikk briller (for første gang) for noen måneder siden - men det har det ikke blitt.

- Tungpustethet. Jeg føler ofte at jeg ikke får nok oksygen, og må gispe etter luft ved moderate anstrengelser. Det er også tungt å fylle lungene helt.

- Lav puls. Hvilepulsen min ligger rundt 50. (Gj.snitt for kvinner: 70 - 90.)

- Lavt blodtrykk. Blir lett svimmel.

- Hjertearytmier. Merket dette først på midten av '90-tallet, men antok det hadde å gjøre med at jeg trente ganske mye på den tiden. Siden har jeg opplevd det i varierende grad - under graviditeten tiltok det en del.

- Rhinitt. Har hatt 'surklete' og småtett nese omtrent sammenhengende siden siste trimester i graviditeten. Våkner alltid om morgenen med minst ett nesebor som er fullstendig gjengrodd.

- Tinnitus (øresus). Fikk det en gang tidlig/midt på 90-tallet, og fikk full hørselsutredning den gangen. Slo meg til ro med at det ville bedre seg av seg selv, og plages ikke nevneverdig av det i dag - bare når det er helt stille rundt meg.

- Forstørret tunge. Husker ikke når jeg la merke til dette første gangen, men tungen min er 'krøllete' i kanten fremme - det står igjen avtrykk av tennene.