Takk for langt svar igjen, nora. Jeg tror nå uansett ikke at jeg har fullskalautgaven av NTIS (da ville nok prøveresultatene mine sett annerledes ut...).

I dag har jeg vært fullstendig smadret igjen... :( Var og trente i går, og kjenner at kroppen verker. Jeg får liksom ikke noen god effekt av å ha trent lenger, bortsett fra med en gang mens endorfinene flommer.

Dagen i dag har for det meste blitt tilbragt i sofaen - stakkars MK måtte stort sett underholde seg selv... Først etter barne-TV kom vi oss ut; var først og leverte papir og plast, og så en stund på lekeplassen.

Trigget av ting jeg har lest i det siste, har jeg kommet på en del symptomer og plager jeg har hatt som jeg ikke har nevnt tidligere. Tror rett og slett jeg vil liste opp alle symptomer jeg mener henger sammen med hypothyreosen:

- Trøtthet, utmattethet, energiløshet, tiltaksløshet. Oooooh yeah. Big time.

- Hukommelses- og konsentrasjonsproblemer. Tiltakende over de siste par årene. Glemmer ord, navn og hendelser. Har problemer med å konsentrere meg lenge av gangen; jeg merker at jeg leser veldig mye mindre bøker enn tidligere, mens bruken av TV og nett har økt...

- Vektøkning. Hele mitt voksne liv, fram til jeg ble gravid som 39-åring, har jeg ligget ganske så jevnt i vekt; 65 (+/-5) kg. Jeg veide aldri under 60, og aldri over 70 kg - uansett hvor mye jeg spiste, uansett om jeg trente mye eller lite. Men; fra midt på '90-tallet begynte vekten min å svinge mer enn før - og rett før jeg ble gravid veide jeg mindre enn jeg hadde gjort siden puberteten (ca. 60 kg). La på meg mye i svangerskapet (ca. 30 kg), til tross for et sunt kosthold med mye frukt og grønt. (Fram til jeg ble gravid levde jeg stort sett på et (lakto-/ovo-/pesco-)vegetarisk kosthold, i løpet av svangerskapet innførte jeg også litt hvitt kjøtt.) Etter fødsel ble jeg etter en stund liggende like jevnt i vekt, men 10 kg høyere - til tross for tiltakende dårlig matlyst, amming og relativt høyt aktivitetsnivå. Da jeg begynte på Levaxin, raste jeg ganske fort opp 10 kg til...

- Karbohydratsug. Henger vel sammen med forrige punkt. Jeg merker et enormt sug etter karbohydrater, særlig etter middag. Tidligere ble jeg kvalm av for mye sukker, men nå kan jeg spise ubegrenset av det.

- Stadige infeksjoner. Siden fødselen har jeg omtrent kontinuerlig hatt en eller annen infeksjon i kroppen. Soppinfeksjoner, mage-/tarminfeksjoner, forkjølelse, bihulebetennelse (etter hvert kronisk?) - og i fjor toppet det seg, først med en akutt blindtarmbetennelse i fjor vår, og så en langvarig lungebetennelse i høst/vinter som jeg måtte ha to runder med antibiotika for å bli kvitt.

- Depresjon. Jeg var ganske deprimert etter fødsel, og i hvert fall et halvt år etterpå. Siden har jeg hatt lette depressive symptomer, som har økt på igjen det siste halvåret.

- Tørr hud. Etter at MK ble født har jeg stadig oftere sett på hendene mine og tenkt at de begynner å se 'gamle' ut... De er blitt rynkete og tørre - i det siste har huden faktisk begynt å skalle av i flak, selv om jeg smører meg med håndkrem rett som det er. Huden på albuene har vært ekstremt tørr også.

- Frossenhet. Har vært enormt følsom for lave temperaturer, og kledd på meg mye mer enn tidligere. Jeg sover faktisk med hel pysj og ullsokker - det har jeg aldri gjort før. (Dette har også ført til at sønnen min som oftest har alt for mye klær på seg, for eksempel i parken...)

- Kvalme. En ukes tid etter andre og tredje doseøkning har jeg hatt perioder på et par uker(!) hvor jeg har gått og vært ordentlig kvalm. Har generelt hatt minimal matlyst de siste par årene. Og siden årsskiftet omtrent har jeg vært mye plaget med halsbrann.

- Anemi. Har tidligere (og antakelig også nå) fått påvist B12-mangel og lavt jernlager.