Sitat Opprinnelig skrevet av Grethe

Fra det ene til det andre:
Ingen, verken lege, trygdekontor eller Aetat har noen sinne informert meg om ting og tang. Tilfeldighetene gjorde så jeg fikk nyss om at jeg kunne søke om yrkesretet attføring selv. Har ikke fått tilbud om samtale ang. kartlegging o.l. fra Aetat. Fikk brev fra trygdekontoret like etter søknaden med yrkesrettet, om at sykemeldingsperioden snar t gikk ut. Og at jeg burde tenke på hva som skulle skje videre-ingen samtale der heller. 2 og 1/2 mnd. har gått siden søknaden. Idag ringte jeg Aetat og svar skal foreligge om et par dager sa saksbehandleren min. Venter i spenning. Jeg synes i det hele tatt jeg får dårlig oppfølging både her og der. Vanskelig å vite hva man skal gjøre.... Man må jo mase hele tiden. Oppgitt!!
Jeg må bare "skuffe" deg, men informasjonen fra disse kommer ikke av seg selv dessverre. Jeg har virkelig maset!! Du får sikkert ikke TILBUD om noen samtale, men du kan kreve det. Det gjorde jeg. Jeg har ingen lovparagraf her, men alle er utrolig passive så du må stå på selv. Jeg har skrevet det tidligere, men gjentar meg selv. Jeg har en venninne som jobber som saksbehandler på trygdekontor og hun har hjulpet meg litt - gitt meg tips når jeg har holdt på med min egen sak. Og hun sier at de nye reglene er blitt så kompliserte at saksbehandlerne selv er ikke flinke nok, og hun synes synd på alle oss syke som må gjøre denne jobben selv.

Og det er faktisk slik jeg har opplevd det for egen del. Greier du det ikke selv så finn noen som kan hjelpe deg. Jeg har vært bunn sliten selv i kampen med/mot trygdekontor osv, men jeg har en fordel at jeg har selv jobbet i offentlig sektor, og kjenner derfor til noe av gangen i dette. Og jeg har skrevet flere brev - både til lege, trygedekontor og Aetat. Jeg synes faktisk jeg fikk uttrykt meg best skriftlig. Til slutt følte jeg at jeg hadde fått sagt alt og at også at alle parter ble medhjelpere faktisk.

Så dessverre Grethe - du må stå på selv. Håper inderlig du har noen til å hjelpe deg. Det er tøft. Jeg vil ikke skremme deg. Tvert imot, men sier det igjen: Snakk med saksbehandler på trygdekontoret! Legen forstår vel at du er syk - selv om du beskriver han som håpløs? Han har jo sykmeldt det dette året med sykepenger. Og han vil vel bekrefte til trygdekontoret at du er syk?