Jeg merker som regel ikke så mye. Kanskje bare at jeg blir litt piggere, får litt mer energi. Men det kommer helt an på hvor mange plager jeg har av mangelen og hvilke plager jeg merker mest til.

Dessuten regulerer det magen min, for når jeg har lavt b12-nivå, så får jeg diare og vanskelig med å holde på avføringen, sånn at jeg ofte må løpe i full fart til nærmeste toalett. Balanseproblemer, angst og sterk depresjon er vanlig, og det har jeg også opplevd. For to år siden hadde jeg så store balanseproblemer at jeg datt ned ei murtrapp ute og var nær ved å slå hodet i grunnmuren på huset her. Jeg satte ned benet, men hjernen min fikk beskjed om at der var det ikke noe ben, så da datt jeg. Det gikk bra, jeg brakk ingenting. Bare slo meg kraftig.

Dette kommer av at b12 har en finger med i spillet når det gjelder nervenes funksjon. Er det lite b12, så fungerer heller ikke nervene skikkelig og dermed kan man få problemer med ustøhet, skjelvinger, prikking i hendene, og problemer med å holde på urin og avføring. Mangel på b12 kan også føre til pernisiøs anemi.