Hei
Jeg har brukt mer Prednisolon enn jeg orker å tenke på :twisted: Ikke i forbindelse med stoffskiftet, men et par andre skavanker jeg har. Det du bør være oppmerksom på er bi-effekten av kortison. Humørsvingniger, vektøkning og sopp (både i munnen, halsen og alle andre steder som er utsatte) Dette kan og bør legen hjelpe deg med å forebygge! Skyllemiddel til munnen, Canesten til skjeden og bevisstgjøring på matlysten. Noen blir veldig påvirket mens andre slipper nesten fri. Nå er det snakk om 5-6 uker på kortison og da må du regne med en viss påvirkning. Nå vet ikke jeg hvor høy dose du skal gå på. Det meste jeg har vært oppe i er 1000mg x 3iv per dag, men det er neppe snakk om slike mengder håper jeg Dine binyrer danner vanligvis det du selv trenger av kortisol, men når du tilfører kortison kunstig slapper de av. Derfor er det veldig viktig å trappe ned dosen over flere dager slik at binyrene får igang produksjonen igjen. Ellers vil jeg bare si at Prednisolon er et fantastisk og farlig stoff. Fantastisk, fordi det "rydder opp" i alle infeksjoner og farlig fordi det slår "knock out" på kroppens eget immunapparat. Jeg er, personlig, meget glad for at Prednisolon finnes og like glad hver gang jeg er ferdig med en kur. :P Denne medisinen blir ikke skrevet ut "lettvint" av noen leger og du bør absolutt ta imot tilbudet
Lykke til!