Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 50

Tråd: binyrer

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    15

Standard binyrer

Hei!

Jeg har vært hos Dr. Schøith på Balderklinikken og han fant lavt DHEA (2)
    og høyt morgen cortisol som han mente viste binyre insuffiens. I fjor høst fikk jeg Levaxin for lavt stoffskifte hos min privatlege, men sluttet på eget iniativ etter et par mndr. fordi jeg fikk tungpust, galloperende hjerte og bare følte meg helt forferdelig. Jeg skjønte jo selv at binyrene muligens var problemet og fikk det bekreftet på Balderklinkken. (min privatlege sendte meg på en runddans på sykehuset med lunge og hjerte undersøkelser og trodde ikke det hadde noe med Levaxinen å gjøre!) Nå tar jeg DHEA 25 mg per dag (har nettopp begynt og skal øke dosen etter hvert). Mitt spørsmål er: hva skal jeg gjøre med det lave stoffskifte? Jeg har fortsatt symptomer som kom sist gang jeg prøvde levaxin selv om det er et halvt år siden jeg tok det sist og har ikke lyst til å stresse binyrene mere. Men så må jeg vel gjøre noe med stoffskiftet etter hvert også for å føle meg bedre. Er det noen her som har hatt lignende erfaring og fått hjelp for binyrene og stoffskiftet samtidig? Eller må man først behandle binyrene over lengre tid? Hva med Armour? Er det bedre å ta hvis man har problemer med binyrene? Og er DHEA nok? Jeg tar Rosenrot også men har ikke merket noen bedring enda.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard

Jeg kan ikke svare på alt du spør om, men jeg fikk en liten tanke når jeg leste det du skriver. Hvor mye Levaxin satte legen som startdose på deg? Jeg hadde en ekstremt høy TSH da jeg fikk diagnosen og begynte derfor så lavt som 12,5 mikrogr, det er vel ikke helt vanlig. Men jeg har inntrykk av at mange begynner på en litt høy dose. Mange blir satt rett på 50 mikrogr, har til og med hørt om noen som begynte på 100. Klart man får hyper-symptomer da (slike som du beskriver). Problemer med binyrer gjør vel ikke saken bedre.
    Legen din på Balder har vel en plan for stoffskiftet ditt også?
    Hvor lavt stoffskifte har du? Spørs om du må legge ut noen prøveresultater her. Husk å få med referanseområdene også...

Beste hilsen, Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Gjest

Standard

Takk for svar
    Jo, jeg lurte også på om jeg var hyper, men når symptomene ikke forsvant etter flere måneder uten Levaxin mente legen at det ikke kunne være det. Jeg har tatt stoffskifte prøver flere ganger pr. år de siste 7 årene etter at forandringer i skjoldbrukskjertelen ble sett på ultralyd for ca. 7 år siden. Har hatt antistoffer som så har forsvunnet igjen og FT4 har ligget rundt 11, 12, 13. TSH har vært alt fra 1,5 til 4,5 og FT3 har ligget mellom 4 og 5. Så fordi prøvene har ligget innenfor "normalen" har jeg ikke forsøkt levaxin før nylig, selv om jeg har slitt med mange symptomer de siste 20 årene (og har fått mange diagnoser pga det, alt fra bechterew til fibromyalgi til lupus og så stoffskifte da.) Når jeg var på Balderklinikken nylig så var prøvene på binyrene: DHEA: 2, morgen cortisol : 750. Dr. Schøith sa at DHEA skulle ligge på rundt 5-6 for en på min alder (39) og at cortisolen også var for høy noe som tydet på stressa binyrer.

Kari

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det finnes mulighet for at binyrene er hele årsaken. Også til det lave stoffskiftet. Hvis de klarer å rette binyreproblemet vil stoffskifteproblemet også rette seg av seg selv.
    Men det er vel vanskelig å få greie på om det er akkurat dette du har.
    Har du det blir du bare verre av Levaxin. Det sto i pakningsvedlegget før, men er fjernet nå, at dette alltid måtte sjekkes før man begynnte med Levaxin.
    Har du slik trøbbel måler man gjerne antistoffer også (-OH17 og 21)

For ordens skyld er det normalt at cortisolet er høyt om morgenen og at det faller til halvparten om kvelden. Men du hadde kanskje enda høyere ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Det står i pakningsvedlegget fremdeles, det.

Kontraindikasjoner: Overfølsomhet for levotyroksin eller noen av hjelpestoffene. Ubehandlet insuffisiens av binyrer og hypofyseforlapp.
    http://www.felleskatalogen.no/

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jess, men dette er nærmest bare en bisetning i forhold til det som sto før. Da sto det utrykkelig at alle måtte sjekkes før man satte igang Levaxinbehandling - og det står det desverre ikke lengere.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Gjest

Standard

Jeg har forstått det slik at det er det lave Dhea nivået sammen med høyt Cortisol som viser binyre insuffiens. Etter hvert som binyrene svikter mer og mer synker Cortisol nivået og blir like lavt som DHEA. Se link: http://www.drlam.com/A3R_brief_in_do..._fatigue.cfm#2
    Er det noen på forumet her som har fått hjelp for binyreinsuffiens og hva har hjulpet?

Tusen takk for svarene

Kari

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Kari---så innlegget ditt først idag.

Dine symptomer på levaxin kan også være "bare" lavt ferritin.
    Da mener vi under 50-70.
    Referanseområdet går helt ned til ca 15.

Og fine prøver og symtomer kan også være atonome knuter på kjertelen, Line her kan alt om det.

Ellers kan du jo ha noe med biskjolkjertlene, da må man måle calcium i blodet. Det skal aldri, aldri være utenfor referanseområdet. Ellers er det noe galt.

nora

baremei Gjest

Standard

Autonome knuter. Toksik knutestruma.

Mine hyper-symptomer gikk hånd i hånd med lavt stoffskifte, til lenge etter at strumaet var borte (radioaktivt jod fikk jeg for det). Diare', hjertebank, kjempehøy puls og svimmelt lavt blodtrykk.

Jeg har fremdeles tilfeldige episoder med slikt, men alt i alt har Armour fjernet det meste og dempet resten.

Hjertebank kan man også få av lavt T3 tror jeg og legen min. Jeg hadde lange perioder med hjertebank etter et større middagsmåltid og på kvelden, og legen tror at hvis Armour tas om morningen kan det hende at man mangler T3 til kvelden. Når et tyngre måltid skal fordøyes trenger kroppen T3, har den ikke det setter hjertet opp farten for å hjelpe til i prosessen, og så sitter man der og kjemper med pusten tilslutt.

Halveringstiden er kort og da blir det sånn. Så delte jeg dosen i to, morgen og ettermiddag (forsøkte kl. 17, endte opp med ca kl. 14-15) og da ble det bedre.

Etterhvert som stoffskiftet ble mer stabilt kunne jeg gå tilbake til bare morgendose.

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    15

Standard

Nora - jeg har hatt lavt jernlager så lenge jeg kan huske til tross for jerntiskudd. Det har vært nede i 11 og er nå på 16. Dr. Schøith foreslo å ta Aminojern så nå tar jeg 3 om dagen.
    Håper inderlig det hjelper! Calcium var helt fint.

Baremei - har man ikke alltid en forstørret kjertel med struma? Tror ikke jeg har det. Så bra at du har blitt bedre med Armour! Legen vurderer å gi meg det også, jeg er bare usikker på hvordan det går med binyrene da. Har ikke lyst til å bli enda dårligere. Jeg har også oftere hjertebank og pusteproblemer om kvelden. Trodde det hadde med cortisol nivået å gjøre, men nå skal prøve å spise lettere måltider om kvelden og se om det gjør en forskjell.

Kari
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Side 1 av 5 12345 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn