Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
Threaded View
-
04-09-05, 19:54 #12
Jeg er glad for å høre grunnen til at du tar så lav dose Levaxin. Legen din har nok gjort en brukbar jobb. I ettertid er det lett å si at dosen burde vært økt saktere. Du har mange spørsmål å stille legen, og kanskje han kan la deg prøve Armour? Du har ikke noe å tape på det. Du er så dårlig nå.
Det vanskelige med denne sykdommen, er at symptomene kan oppleves som så forskjellige, helt uavhengig av hva blodprøvene sier. Folk forteller at de har fått symptomer ved så lav TSH som 2. Så har de gått med symptomer på lavt stoffskifte i årevis, mens fritt t4 sakte kryper nedover og TSH sakte stiger. Endelig kommer et av tallene utenfor "den magiske" grensen og behandling starter.
Andre derimot, får målt stoffskiftet mere tilfeldig, og er utenfor referanseområdet uten å ha hatt symptomer. Eller de har hatt lite plager.
Det er leit at det er så liten aksept for å behandle etter symptomer, og at en blodprøve har så mye å si.
Etter 8 uker på Armour kjente jeg meg fin og optimistisk. Blodprøvene viste at jeg burde vært dårlig. Rart, ikke sant? Jeg går ikke med på at det bare er placebo-effekt. Greitt nok at en kan tenke seg frisk, men jeg har tatt så mye dyre helsekostpreparater og hatt store forventninger til det. Skulle tro at noe placebo-effekt skulle vist seg av det?
Her er blodprøven min etter 8 uker på Armour:
FT4 9,9 (11-26)
T3 4,5 (3,7-6,9)
TSH 16 (0,4-5,5)
Da jeg hadde høyeste dose Levaxin, så var TSH rundt 1 og FT4 helt oppe i øverste grense.
Men jeg var dårligere da!
Jeg har ikke tatt nye blodprøver siden januar 05. De er dessverre kommet bort. Men tallene var akkurat innenfor referanseområdet for FT4 og TSH. Det beroliget legen min. Interssant var at FT3 hadde sunket litt, og jeg var dårligere rundt juletider.
Jeg tror den naturlige forsyningen av FT3 i Armour kjennes igjen og aksepteres lettere av kroppen min, enn syntetisk T4. Her kan du lese noe:
http://www.findarticles.com/p/articl...ch/ai_82881784
http://www.lef.org/protocols/prtcl-104a.shtml
An article in the New England Journal of Medicine described a study in which patients with hypothyroidism showed greater improvements in mood and brain function if they received treatment with Armour thyroid rather than Synthroid (thyroxine). The authors also detected biochemical evidence that thyroid hormone action was greater after treatment with Armour thyroid. The patients who were on Armour thyroid had significantly higher serum concentrations of sex hormone-binding globulin; having higher concentrations of sex hormone-binding globulin is not a favorable event (Bunevicius et al. 1999).
Jeg har ikke hatt antistoffer. Og jeg har aldri hatt reaksjoner ved økning av dose, hverken av Levaxin eller Armour. Jeg er glad for det. Jeg kan kanskje ikke være til stor hjelp for deg, da du har større plager enn jeg har slitt med.
Her er hjemmesiden til en med autoimmun thyreoiditt:
http://home.online.no/~meretlun/index.htm
Hun har gått noen runder med legene, og var til stor hjelp for meg da jeg startet med Armour. TAKK, Merete!

Svar med sitat
Bokmerker