Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 30
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    alta
    Meldinger
    158

Standard Sykdommen i 5 år og er ikke bra. Hva gjør endokrinolog og når bør man oppsøke ?

har hatt sykdommen i 5 år og er ikke bra. Gikk lenge i den troen at det var sånn det skulle være og æ var kanskje lat. Nu er æ forbanna og ved neste legebesøk har tenkt å be om Armour og videre sending til endokrinolog. Men har glemt hvor og hva æ leste om var vitsen med besøk hos endokrinolog! Er veldig trøtt , slapp, tiltaksløs, dårlig mage ++.
    bruker Levaxin 100 mikrogram dagen. TSH 2 og FT4 18. Høy B12

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Endokrinologer jobber på sykehus og har tilgang til bedre verktøy enn fastlegen. De er bedre til å kartlegge situasjonen din.
    Likevel har de bare den samme medisinen og vil ikke bruke feks, Armour - så spørsmålet ditt er relevent det, for hva er da vitsen med å besøke en Endo. ?
    Symptomene dine likner dem jeg hadde i åresvis og som forsvant når jeg begynte med Armour.
    Armour er det fastlegen som søker om for deg. Han har skjema for "registreringsfritak" i skuffen. Det er bare å sende inn så har du Armour om noen uker.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    alta
    Meldinger
    158

Standard

Takk for svaret!

Må bare smøre meg med tålmodighet, har legetime 8.9 og det er nu ved skolestart æ hadde trengt energi. Vet om noen som har selv økt Levaxin dosen, men æ er litt engstelig for å gjøre det, hva synes du?

Har lest at folk skriver om nyrer og at alle som har lav stoffskifte burde få nyrene undersøkt. Vet du noe om dette og hvilke prøver trenges det? Tenkte at hvis endokrinolog kunne gjøre alt dette som trenges så æ slipper å tenke på det. Det går litt i surr for meg.

Har endelig klart å mase til meg både journalen og resultatene av prøvene. Så nu skal æ bli flinkere selv å følge med...hvis æ husker.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det Endokrine systemet omfatter også binyrebarkens hormoner. Denne er tredelt og lager mange hormoner som er vanskelige å tolke måleresultatene fra. De må settes inn i en større helhet som bare sykehus greier.
    Sjeldne tilstander her kan være årsak til lavt stoffskifte. Før sto det på Levaxinboksen at dette alltid måtte sjekkes før en begynte med Levaxin - det er fjærna nå, men det er vel ikke blitt mindre viktig ?
    Symptomer fra binyrebarken kan ligne veldig på symptomer fra skoldbruskkjertelen.

Om du lurer på noen målinger og hva de betyr og sånn kan du gå inn på www.furst.no og finne blåbok og klikke på referanselista. Der finner du sikkert det du leter etter.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Dr. Ingrid Norheim og de andre sier at man:
    Først skal prøve med å øke dosen (din TSH var mistenkelig høy, alle vi andre må ha den på 1 eller lavere)

Når TSH er på 1 kan man først prøve å øke dosen levaxin igjen

Så kan man prøve å ta liothyronin i tillegg.

Alt dette trenger man strengt tatt ikke endokrinolog til.

Jeg tviler på at din nåværenede dose er nok for deg siden TSH er så høy som 2.

Jeg selv må ha min ft4 og ft3 i øvre halvdel av referanseområdet, og da er min TSH på 0,02.

Dessverre ser vi nå oftere på dette forumet at det kommer nye hit som er undermedisinerte. Lurere på hva det kommer av, siden det lenge har vært standard prosedyre å behandle hypothyreose med doser levaxin som gir en lav-normal TSH (0,3-1 kan vel sies å værelav-normal) med høy ft4. Står på både Fürst sine sider og på capoilab sine sider.

nora

Gjest

Standard

Ser at TSH har vært
    0,9M i januar, FT4 19
    3,0M i oktober 2004 (da var både æ og legen enige at æ var deprimert og bytta antidepressive) FT4 20M
    2,7M den 28.september 2004 FT4 15M
    1,8M 21 september FT4 18M

Hva betyr M etter FT4?

om binyrebark så husker når jeg leste symptomene at de kunne passe meg men de ligner ju , som du sier finn , på symptomene med stoffskifte. Eneste symptomet jeg husker er at man blir kvikk på kveldene og det stemmer absolutt!

Du nora sier at TSh må være rundt 1 før man øker dosen, hvordan få den dit da? er litt forvirret....

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

En liten systemforklaring :
    Skjoldbruskkjertelen er en fabrikk som produserer et forhormon som kroppen dekomponerer til brukbare hormoner.
    Fabrikken har en reguleringsmekanisme som skal holde produksjonen på et visst nivå. Dette nivået føles av "hjernen" - er nivået for lavt, så økes produksjonen av et hormon som skal stimulere kjertelen til å øke produksjonen. Det heter TSH (Thyroxin Stimulerende Hormon).
    TSH deltar altså ikke i stoffskiftet, men gir bare en pekepinn om hva hjernen syns om stoffskiftenivået.

Høy TSH betyr at hjernen vil stimulere kjertelen til høyere produksjon - altså betyr det at stoffskiftet er for lavt.
    En regner med at hvis TSH viser verdier rundt 1 så er det OK.
    Men en som spiser fremmedhormoner viser kanskje lavere tall for TSH reagerer ikke likt på egene og "andres" hormoner. Noe annet som gjør at TSH må være lavere når en medisineres med hormoner, er at Kjertelen produserer flere av de hormonene som kroppen danner av forhormonet. Fordi kjertelen ikke gjør dette mer må man spise en høyere dose og dermed blir TSH lavere.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Å, det med 1 betyr bare at man skal jo ha TSH på 1 til å begynne med....og da er det en del som ikke er bra, da skal de først øke dosen før de prøver liothyronin, ikke begynne med liothyronin først.....(for da blir jo ft4 lavt og ft3 høyt, dessuten kan det godt hende at doseøkninger er alt so skal til og det er enklere å ta mere levaxin enn to typer tabletter)

Kvinne 42 Gjest

Standard

Tusen takk for fin forklaring, Finn.
    Nå forstod jeg det endelig! - Etter snart 3 år med målinger og verdier på TSH, FT3 og FT4

Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    alta
    Meldinger
    158

Standard Har bare lyst å fortelle!

Hei alle sammen!

Fikk bare lyst å fortelle hva som skjer med meg for tiden og få ev. kommentar til dette.

Har vært hos ny fastlege for to uker siden, og han ble glad for at æ hadde skrevet min sykdomshistorie, ble en A4 ark. Forrige legen syntes det ble dårlig kommunikasjon hvis æ skrev "brev".

Æ har ju gått på Levaxin i 5 år og noen mnd lengere med antidepressive. Er ferdig med yrkesrettet attføring og ska eg. bynne å søke etter jobb. Det var det som gjorde utslaget for meg, innså at æ er ikke istand til å jobbe! Det var /er nedtur, men ble sint og!

F.eks. gikk det opp for meg at æ har tatt de antidepressive i 5 år uten noen annen psykisk hjelp. Skulle æ kanskje fortsette med de resten av livet? :evil:

Så tilbake til legetimen, han sa at det var mye å ta tak i og starta med å fjerne antidepressive! Så nu har æ vært 1 uke uten. Har hatt abstinenser men psykisk syns at hittil gått fint. Merker at får tårer i øynene for ingen ting og det er æ glad før. Følelsene blir ju så utflatet med antidepressive.
    Også kommer det fort noen veeeldig krasse bemerkninger til mannen min! Heldigvis så skjønner han og så kan vi bare flire av det etterpå.

Også for første gang ble det tatt cøliaki prøver. Og æ vet at resultatene er kommet, men legen min er borte... var på laben igår pga forkjølelse og så resultatene, men laboranten forsto seg ikke på de og kunne ikke uttale noe. Lurer på om æ ringer og får de på nytt idag, om det er noen her som kunne fortelle meg noe om de?

Også nevnte legen at æ kunne ha nytte av fysioterapi som går på kropp og sjel. Han kalte det for noe, men ............ Det syns æ høres godt ut!

Har ny time den 20. og er spent hva som skjer da!

Oså var det igår en som syntes at æ kunne søke meg på lokal opptreningssenter. Ska ta det opp med legen. Tanken på å være der f.eks 2-3 uker, få alle måltidene ferdig tenkt og laget, fysioterapi, bassengtrening og bare meg selv å tenke på, høres ut som en drøm.

Er det noen her som har vært på sånn?

Ellers så venter på å få time på Nav til basismøtet. Dermed har ikke søkt uføretrygd ennå. Kanskje dumt av meg?

Men, æ er mer positiv nu fordi det skjer noe!

Oså ønsker æ dokker alle en riktig fin dag!

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Kan ikke gå mer ned i vekt uansett hva jeg gjør....
    Av dordi i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 2
    Siste melding: 19-05-10, 19:31
  2. Hva gjør man med de som ikke skjønner seg på hypotyreose?
    Av Thomas W H i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 12
    Siste melding: 18-10-08, 21:23
  3. Pasienter med TSH under 10 har ikke hypotyreose ( fra en endokrinolog)
    Av cathrin i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 22
    Siste melding: 11-10-07, 16:23
  4. de gjør det ikke lett for oss å unngå karbohydrater nei...
    Av Lissa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 2
    Siste melding: 07-11-06, 13:57
  5. ny med sykdommen
    Av grynet i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 19-04-06, 20:43

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine