Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Tråd: Virkning av Levaxin?
-
17-11-08, 12:31 #1
Virkning av Levaxin?
Når merket du virkningen av medisineringen?
Finns det noe svar på når man burde begynne å merke noe?
Vet at dette er et utrolig generelt spørsmål, så jeg forventer ikke noe annet enn et generelt svar
-
17-11-08, 13:21 #2
Re: Virkning av medisin?
Hei, jeg kan bare svare for meg og vet at det er store variasjoner for oss med lavt stoffskifte. Noen mener at tiden man har gått syk før behandling er den tiden det tar for kroppen å bli bra igjen. Hvor lenge man har gått syk er, i hvert fall for meg, umulig å vite..
Da jeg startet på levaxin i sommer hadde jeg store forhåpninger om å bli frisk og âmeg selvâ i løpet av kort tid, i hvert fall før høsten. Men det gikk ikke akkurat helt som planlagt!
I dag, 5 mnd etter oppstart av levaxin og blodpr. innenfor normalen, har jeg fortsatt mye et stykke igjen. Er mye sliten og trøtt, og har ennå til gode å ha den gode følelsen av å være ordentlig uthvilt. Men mye har bedret seg, men det går sakte.
Du lurte på hvor lang tid det tok før man merker bedring. Det er litt vanskelig å si, nettopp fordi man(jeg) blir sakte bedre. Trodde jeg skulle våkne opp en dag og føle at ânå er jeg friskâ, men slik var det ikke for meg. I tillegg varierer formen i løpet av dagen. Etter 6-8 uker vil jeg si at jeg var merkbart bedre. Var i en lang periode før jeg gikk til legen plaget av mye stress i kroppen, var ingenting som skulle til for at jeg stod å dirret. Var stresset da jeg la meg for å sove på natten, og våknet mye opp av mareritt. Dette gav seg gradvis etter noen uker på levaxin.
Var sykemeldt i sommer og har gradvis økt arbeidsmengden utover høsten. Er fortsatt veldig sliten etter jobb, men har innfunnet meg med at de dagene jeg jobber kan jeg ikke ha planer på ettermiddagen. Men dette håper jeg skal bli bedre i løpet av en tid..
Ble litt langt dette her. Men lurer som deg fortsatt på når jeg skal bli helt bra!!
Hvor lenge har du stått på levaxin? Merker du ingen bedring?
Hilsen Elly
-
17-11-08, 14:39 #3
Jeg har gått på det i ca 7 uker, kan ikke si jeg merker stort. Egentlig ikke noe i det hele tatt.
Det største problemet er vel vekten miun, og den har ikke endret seg etter jeg begynte med medisiner, i hvertfall kke annet enn oppover. :(
Men jeg får vel bare prøve å ha tålmodigheten da....
-
17-11-08, 15:58 #4
Hvordan har du oppdaget at du har lavt stoffskifte da ?
har du antistoffer ?
Hva var prøveverdiene dine ?
Hvor stor er dosen ? Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-11-08, 20:40 #5
Jeg begynte å gå ned i vekt etter noen uker. Grunnen til det kan ha med at jeg var forholdssvis innaktiv den første tiden, og lå mye på sofaen. Men da jeg begynte å få mer energi gikk jeg (fortsatt i sakte tempo!) ned ca 2-3 kg. For tre uker siden har jeg i tilegg forsøkt med liothyronin, og har på kort tid gått ned 2 kg til. Tror ikke jeg er overdosert, og gikk også ned på levaxindosen ved oppstart med lio.
Nå vet jo ikke jeg hvordan formen din er, men kan jo som med meg henge sammen med at du er lite fysisk aktiv nå?! Vet ikke, men det tar sikkert også litt tid før kroppen får opp forbrenningen hvis du har gått med dette lenge. Også mange som startet med en veldig lav dose, og øker sakte. Da vil det ta lang tid før du er oppe på optimal dose. For meg gikk det greit å øke dosen raskt, men ser her på forumet at det er mange som har brukt et år på å komme opp i dose.
-
18-11-08, 13:32 #6
Jeg har vært mye dårlig spesiellt de to siste årene. Mye trøtt, sliten og har en vekt som lever sitt eget liv.
Er ikke helt inni dette enda men tror det var anti stoff prøven som slo ut til å være alt for høy. stemmer det at det er den som skal være 35 eller under?
De andre prøvene tsh var 1,1 og ft4 var 14,4.
har brukt 50mcg Levaxin, i ca 7-8 uker, da viste prøvene tsh 0,29 og ft4 viste 13,8.
Legen sa derfor at han ikke ville øke dosen og mente at vi bare måtte vente å se.
Og ja, jeg er sikkert alt for utålmodig men jeg sliter med å ha det sånn her.. Derfor må jeg spørre å grave ;)
-
18-11-08, 14:55 #7
En prøve som heter anti-TPO skal være under 35 - kan jo være den. Den prøven er følsom for antistoffer som ødelegger kjertelen innenfra.
Det kan ta fra 2år og oppover før kjertelen blir så ødelagt at den ikke produserer nok og man må ta piller.
TSH=1,1 er mitt i blink. Slik skal den være når man ikke behandles. Under behandling blir denne lavere og kan gå helt til null.
fT4=14,4 er også nær blinken når man ikke er under behandling med thyroxin. Under behandling bør den ofte være høyere.
Om det er antistoffer som ødelegger kjertelen, så skjer det gradvis og det er ikke lett å si når man trenger behandling.
Legen må da høre mer på pasienten enn på blodprøvene, noe det ser ut som din lege har gjort ?
Det tar gjerne 7-8 uker før alle pillens thyroxiner er i full virksomhet, så det er først nå du bør begynne å kjenne noe.
Etter som kjertelen blir mer og mer uproduktiv må dosen økes.
Normaldose når den er helt uproduktiv, er 125-159µg/dag. Noen har mer.
Utolmodig ?
En kan ikke vente at man skal sitte der å vente på at noe kanskje kommer til å skje - uten å bli utolmodig.
Den følelesen er nok meget godt kjent av forumdeltagere her ....... Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-11-08, 15:37 #8
Takk for svar. Ja det stemmer at tsh, og ft4 er ganske så midt i blinken.
Men som skriver så valgte legen min å høre på pasienten istden for å se på tallene..
Jeg er ganske så sikker på at det var anti TPO prøven som var for høy. Tror den var på 180 ca... (mulig jeg husker feil.)
Kan jo bli inntresant den nær,meste mnd da å se om jeg vil merke noe..
Får bare prøve å være så lite utålmodig som jeg klarer ;)
-
18-11-08, 15:39 #9
Må forresten si at jeg er vannvittig imponert over hvor mye du kan n`Finn. Jobber du i helsevesenet eller er det bare kunnskap du har lest deg til hjemme?
-
05-08-10, 20:36 #10
Endelig, bedring etter 4 mndr med Levaxin!
Etter 4 mndr med Levaxin merker jeg endelig bedring når det gjelder alle symptomene på lavt stoffskifte som har utviklet seg de siste 5-6 årene. I begynnelsen var jeg utålmodig, trodde medisinen skulle virke med en gang - noe den altså ikke gjorde.
Men nå går det altså mye bedre, og iallfall i riktig retning. For de som ønsker å lese mer om mine erfaringer, har jeg skrevet et mer detaljert innlegg som svar på et av mine første innlegg her inne: https://www.stofskifteforum.dk/showt...1387#post91387 - se post nr 29.
Dette kan kanskje være interessant for dere som nylig har begynt med Levaxin?
Jeg er iallfall mye mer optimistisk med tanke på min egen helse enn jeg var for bare 1 måned siden.
Svar med sitat
Bokmerker