Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    292

Standard Lavt stoffskifte grunn nok til å få yrkesrettet attføring?

Dette bør kanskje postes et annet sted, men forsøker her - så får innlegget heller flyttes....

Jeg har nå tenkt og tenkt og tenkt i ukesvis....jeg mistet jo oppdraget jeg jobbet i nå sist fordi jeg ble sykmeldt og står nå uten jobb. Det har etter å ha startet pent på nytt med Levaxin fra bunnen av gått bedre og bedre med helsa, og min siste sykmelding gikk faktisk ut på fredag. Er vel forsåvidt friskmeldt. Føler meg klar til å snuse på jobb, men har blitt skremt av helsa siste tiden....hva jeg takler og ikke.... syns det er så synd jeg ikke lenger har en jobb så kunne jeg nå ha startet 50%...se hvor frisk jeg egentlig er. Man merker egentlig ikke sånn før man jobber litt igjen og har en normal hverdag. Men, føler det går tålelig bra ihvertfall! :-) Har etter 3-4 år nå med mye sykmelding og mye jobb-bytte og slit funnet ut at jeg ikke lenger orker å jobbe med IT-support, både fordi interessen og motivasjonen for faget er helt borte og fordi jeg tror at stresset jeg opplever med å jobbe med krevende brukere og headset på hodet hele dagen gjør at jeg blir dårligere med tanke på stoffskiftet. Jeg føler jeg har brukt meg opp til sånn type jobb - og at kroppen min mer og mer takker nei til sånt stress og den type jobbing.

Så....etter å ha lett etter jobber i 14 dager nå uten å vite hva jeg vil bli når jeg blir stor (er 34!!!! hi hi) så lurer jeg på om jeg rett og slett trenger å starte på nytt og skal søke om yrkesretta attføring hos NAV (les : omskolering m/lønn). Var der og hentet søkeskjema idag....Jeg mener at både jeg og NAV vil tjene på dette på sikt, istedet for at jeg skal fortsette med mine langtidssykmeldinger og det å hele tida begynne og slutte i tøffe IT-jobber i krevende IT-miljøer.....

Så var det å få med legen på dette, da - han må jo skrive attest og anbefale dette - hva er oddsene for at jeg kan få gjennom dette tror dere?? Vil de le meg opp i trynet fordi lavt stoffskifte ikke er en bra nok sykdom? Misforstå meg rett... :-) Jeg tenker å bytte tilbake til gamle fastlegen min straks, fordi han har kjent meg i 8-10 år og vet hvor mye jeg har sittet hos han og grått uten å vite hva som feiler meg, og gitt meg sykmelding på sykmelding samt anbefalt meg å bytte jobb.... Jeg hadde håpet at han skulle syns dette var en god ide også - istedet for at jeg skal gå på smell etter smell i feil yrke........ Den nye legen min har kun kjent meg et par mnd'er og kjenner ikke fortida mi godt nok til at jeg gidder blande henne inn i dette.

Kåm ån - gi meg litt støtteeee dere her inneee! Jeg kjenner jeg blir så inderlig skuffa hvis jeg ikke får gjennom dette med lege og NAV....sukk...jeg har holdt på med dette i så mange år.....å hate jobbene jeg er i, ikke finne min plass.....

Det jeg satt og tenkte på idag var at siden jeg fikk struma og ble operert i 2004 så har jeg blitt veldig opptatt av helse og kosthold og ernæring og trening og sånne ting...så tenkte jeg rett og slett at jeg skulle kanskje utdanne meg i den retning? Ernæringsfysiolog eller noe.......

Ikkeno er så galt at det ikke er godt for noe....kanskje finner jeg en jobb jeg for en gangs skyld trives med gjennom det å slite med stoffskiftet...
    Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
    Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.

Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    alta
    Meldinger
    158

Standard Re: Lavt stoffskifte grunn nok....?

Hei!
    Lav stoffskifte er god nok grunn til å få yrkesrettet attføring. Det fikk jeg fra en stilling i barnehage. Og gjett hva jeg tok utdanning i? It og økonomi på høyskolen! Og det var ju ikke så lurt, sånn tenkt i etterkant. Ser meg ikke akkurat i et stressende it-miljøet, som du og har funnet ut. Har ju økonomidelen men ingen erfaring og ikke så mye helsa heller. Er fortiden på skjermet bedrift for testing av arbeidsevnen.
    Så, tilbake til deg. Jeg mener å huske at det var Aetat som sendte meg først på kartlegging i forhold til interesser og evner, noe sånt, og etter konklusjonen derfra ble anbefalt å ta utdanning på høyere nivå. Legen var sikkert inni bilde, men husker ikke riktig hvordan.
    Men, er mulig at grensen å få yrkesrettet attføring er kanskje høyere idag. Men tror og at det har mye å si hvor mye du selv ønsker det.
    Så jeg anbefaler deg ihvertfall å søke.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Hei Har vært igjennom samme mølla som du skal nu,rehabilitering,yrkesretta attføring og nu e æ i fast 50% stilling i et helt annet yrke enn tidligere.Fikk også tilbud om en test hos nav for å få litt innsikt i hva jeg ville bli når jeg ble stor,ikke så dumt det.Nei stå på,hopp i det i stedet for å krype det kan bare bli bedre.klem

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    292

Takk for svar!! :-)

Jeg har ikke satt meg så inni det enda - men stemmer det at man må ha vært sykmeldt sammenhengende 1 år før man kan få yrkesretta attføring evt...?

Også står det... : "Før du får innvilget attføringstiltak må NAV først finne ut om det er mulig for deg å skaffe arbeid uten kvalifisering. Selv om du fyller de medisinske vilkårene, kan NAV komme til at det finnes arbeid som du kan søke med din nåværende kompetanse og arbeidsevne uten at attføringstiltak er nødvendig."

Det er jo sikkert masse man kan gjøre som ikke gir IT-support-stress...bare at jeg vil ikke være sekretær liksom.... Er det vanskelig å få gjennomslag egentlig...?
    Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    292

Sitat Opprinnelig skrevet av hanne
    Hei!
    Lav stoffskifte er god nok grunn til å få yrkesrettet attføring. Det fikk jeg fra en stilling i barnehage.
    Men, er mulig at grensen å få yrkesrettet attføring er kanskje høyere idag. Men tror og at det har mye å si hvor mye du selv ønsker det.
    Så jeg anbefaler deg ihvertfall å søke.
    Det er nok endret litt forstår jeg - nå må man legge ved lege-erklæring når man søker hos NAV. Og legen sa denne uken at han godt kunne skrive en erklæring, men at han forventet at jeg fikk avslag. Fordi hvis eks stress er grunnen til at man ikke orker yrket man har så kan man orke å stå på feks Plantasjen å jobbe. Eller ha en stille punche-jobb.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    292

Sitat Opprinnelig skrevet av pusur
    Hei Har vært igjennom samme mølla som du skal nu,rehabilitering,yrkesretta attføring og nu e æ i fast 50% stilling i et helt annet yrke enn tidligere.Fikk også tilbud om en test hos nav for å få litt innsikt i hva jeg ville bli når jeg ble stor,ikke så dumt det.Nei stå på,hopp i det i stedet for å krype det kan bare bli bedre.klem
    Takk for det - men hva slags grunner skrev du i skjemaet når du søkte?? Hva er det lavt stoffskifte gjør med deg slik at du ikke kunne ha gamlejobben?? Det virker vanskelig å få omskolering idag - da skal man være ganske dårlig og antall yrker du kan ha skal være temmelig innskrenka.....dessverre. Eller, det er vel bra så ordningen ikke misbrukes sikkert.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

har du tenkt på hvilke yrker som kan være aktuelle?

når det er fra type barnehage osv, så skjønner jeg at et jobbytte er aktuelt.

men for en it-konsulent?

husk at hyppige jobb bytter også tar veldig på konsentrasjon og opplagthet, så her ville jeg gått i tenkeboksen for å finne det rette studiet for deg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

husk at hyppige jobb bytter også tar veldig på konsentrasjon og opplagthet, så her ville jeg gått i tenkeboksen for å finne det rette studiet for deg.isa1

Private message

Ja det e vel nettopp derfor at rehabilitering og yrkesrettet attføring finnes,for at folk skal få muligheten til å gå i tenkeboksen!!!
    I utgangspunktet da jeg ble syk så var jeg sykemeldt et år,så gikk jeg på rehab i nesten to år,så fikk jeg yrkesrettet attføring for å prøve nytt yrke, visste bare at jeg ikke taklet det tunge,hektiske miljøet på jobb(helsevesenet)
    Skrev i søknad om yrk.r.attf. at statisk arbeid for meg er vanskelig,dårlig stressmestring,hadde jo heller ingen krefter i armene lengre(pussig,har bestandig vært sterk)vonde muskler,ledd alt det der ramset jeg opp,kort og godt stoffskifterelaterte symtomer,med støtte fra fastlege da vel og merke.
    Det som er viktig er at du og fastlege er på bølgelengde med hva som er problemet,for dere skal skrive hver deres forklaring hvorfor du søker yrkesrettet attføring,og da er det jo en fordel at det er litt samsvar mellom søknadene
    En annen ting er viktig,og det er at DU er veldig klar på at du må prøve noe annet pga din helsetilstand :twisted:

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Jeg har struma og autoimmun hypothyreose, i tillegg til insulinresistens og nå også diabetes, overvekt, urinsyregikt (podagra) og ødemer. Søkte først 50% uføretrygd i april i fjor. Jeg spurte legen om ikke jeg skulle søke attføring først, men han sa at jeg skulle søke uføretrygd direkte etter at jeg hadde gått 50% sykemeldt en lang stund. Vel, jeg søkte 50 % uføretrygd, men fikk avslag. Grunn; jeg hadde ikke prøvd attføring først! Det var jo det jeg forsøkte å si til legen, men det hørte han ikke på. Så der gikk 4 måneders venting i vasken. I og med at jeg ikke er interessert i å skifte yrke søkte jeg ikke på attføring, men rehabiliteringspenger. Etter 6 måneder kom avslaget, med begrunnelsen at jeg ikke var i aktiv behandling. Nei, det var jeg såklart ikke, for det hadde jo ikke jeg råd til. Dessuten hadde fastlegen lagt mest vekt på overvekta og ikke hypothyreosen og alle de andre sykdommene jeg plages med. Og siden jeg ikke var i aktiv overvektsbehandling, ble det avslag. Jeg klaget, og nå har jeg ventet i snart 9 måneder på at NAV skal svare.

Den eneste overvektsbehandlingen de kan tilby meg er slankeoperasjon. Men det vil jeg ikke, for jeg har ikke tillit til verken helsevesenet eller NAV lengre. Ã… ta operasjonen privat er ikke noe alternativ, det er for dyrt for meg og ikke kan jeg få lån til det heller, for jeg tjener ikke nok.

Det er halvannet år siden det ble slutt på sykepengene, og nå tjener jeg for lite til å ha rett på sykepenger. Jeg lever nær sagt fra hånd til munn, og hadde det ikke vært for at jeg slipper husleie, hadde jeg ikke greid meg. (Men når det gjelder den forbaska trygdeavgifta, se da tjener jeg plutselig mer enn nok for myndighetene, ja! Den slipper jeg ikke unna :x )
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    292

Standard Sv: Lavt stoffskifte grunn nok til å få yrkesrettet attføring?

Huff...at dårlig helse skal sette oss i sånne situasjoner.....jeg blir bare veldig trist av det. :-(

Men - her går det i det minste litt bedre!! Jeg er nå stabil i stoffskifteformen på 125 mcg 4 dager i uka og 100 resten av uka. Men nå som disse symptomene er mer og mer borte så avdekkes jo andre ting ved helsa, som at jeg føler meg veldig sliten og utbrent av flere år med masse jobbrot, samt ubehandlet/feilbehandlet stoffskifte og masse stanging av hodet i veggen pga stupide leger. Så jeg trenger litt mer tid, for å være sikker liksom....! Fortsatt sykmeldt (og ikke minst arbeidsledig), og styrer veldig med NAV og lege for å ikke falle mellom to stoler i regelverket snart. Økonomi osv... Lege vil dytte meg ut til NAV nå minst 50%, og NAV får jeg ikke tak i, eller de vil ikke svare, eller har ikke noe å tilby meg antar jeg. Fått standardbrevet om at jeg nå må kontakte NAV fordi jeg snart mister retten på sykepenger, mens jeg venter på svar etter å ha kontaktet NAV om akkurat dette 25. mars. Så.....HEIA NAV!! :-)

Men, noe positivt kommer det kanskje ut av dritten. Jeg startet med styrketrening 4 ganger i uka på SATS i november for å ha noe å gå til innimellom, når jeg hadde blitt litt friskere. Og late meg fant ut at styrketrening er min greie!! Samt å befinne seg i et postivit sundt miljø som et helsestudio gjerne har, det føltes veldig oppløftende og bra.

Så uansett form så har jeg nå søkt deltidsstudier på Idrettshøgskolen og har lyst til å bli treningsveileder eller personlig trener. :-) Tenke seg til!! Jeg som bare har jobbet for å jobbe i alle år, og virkelig ikke har hatt godt av å jobbe med IT-support siste 3 årene (negativ stress), ser endelig en positiv og motiverende løsning.

Men - for å ha råd til å deltidsstudere må man også ha heltidsjobb, og nå driver jeg og søker jobber, da. Istedet for å bli dratt lenger inn i NAVmølla så prøver jeg å gjøre det sånn. Regner med det blir et sjokk å begynne fullt samt studere litt på si - men når NAV og lege ikke vil høre eller har noe hjelp eller bedre å komme med så må man betale og sørge for sin egen omskolering da???

Heia meg :-)

Sender uansett inn reahabiliteringssøknad i morgen, just in case....man vet jo aldri.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Gener påvirker responsen på kombinasjonsbehandling
    Av nora i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 3
    Siste melding: 23-05-10, 18:43
  3. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  4. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46
  5. Kan man dø av lavt stoffskifte?
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte og dødelighet
    Svar: 22
    Siste melding: 29-05-06, 10:51

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg