Viser søkeresultater 51 til 60 av 143
-
29-10-08, 12:15 #51
Re: D-vitamin - stoffskiftepåvirkning ?
Akkurat det samme har skjedd med meg, Lilje! Jeg begynte å ta 10 mcg D3 samtidig som jeg begynte på Lio for ca 2 måneder siden, og kvisene bare tøt frem. Jeg har vært plaget siden midten av 20-årene, men i vår/sommer har jeg vært finere i huden enn på mange år. Kan selvfølgelig ha noe med sol på kroppen å gjøre, men jeg får nå kviser på de merkeligste steder. Skikkelig irriterende når disse popper opp igjen.
At kvisene har med stoffskiftet å gjøre er jeg overhodet ikke i tvil om, bare så utrolig irriterende på å ha brukt tusener på dyre antibiotikakurer, laserbehandling m.m når forklaringen egentlig lå i sykdommen :evil: . Og som sagt - jeg ble bedre og bedre etterhvert som jeg økte doseringen på Lev og blodprøveverdiene mine ble bedre.
Trøster meg emd at dette kanskje er en overgangsfase og at det vil stabilisere seg etterhvert. Trøsten får være at vi som er plaget med kviser får færre rynker når vi blir eldre
, så sa hudlegen til meg. En hudlege som forøvrig ikke koblet hypothyrosen med kvisene mine...de burde da vite bedre?
-
29-10-08, 12:41 #52
Tydelig at noe skjer med huden ja.
Jeg har hatt en slags kvise mitt i ryggen - plassert akkurat der en ikke når.
Så jeg har fått en kløpinne av "morsomme" venner - av en eller annen grunn da ..............
Er av bambus og det er en liten apehånd en kan klø med.
Den rekker ! og jeg har hatt den kvisa der mer eller mindre i mange år.
Så begynte jeg med D3 og den ble verre, men så forsvant den for noen måneder siden - og siden har ingen sett den !
I starten med D3 fikk jeg også akkutte leggkramper - verre enn de jeg hadde. Men de ble helt borte etter en stund - nå har jeg litt, men ikke på langt nær som før.
Så jeg tror at den reaksjonen dere opplever kan være forbigående. Kanskje en reaksjon på at nå kommer det endelig D3 inn i systemet - muuuligens.....
Stå på og øk dosen.
Kroppen bruker mellom 100 og 200 µg D3 hver dag - om lageret nærmest er tomt så får du aldri fyllt opp med en dose på 10 eller 20.
Har sett flere som anbefaler 50µg (2000 IE)• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-10-08, 12:53 #53
Hehe Berit S! Bra jeg ikke er alene! Færre rynker - håper det er sant!
kan dine kviser være et resultat av bare det at du begynte på Lio tror du? og er du plaget ennå - etter 2 mnd? iik 
Takk for svar n`Finn! Jeg håper du har rett i at det er forbigående! Bra du ble kvitt den gjenstridige kvisa di da! Jeg synes du er heldig som bare hadde 1.
Jeg får ikke bare kviser - det virker nesten som huden blir tørr og litt betent rett og slett. Jeg klarer ikke la være å være borti dem heller da, så det kan jo være derfor. Håper at det er et resultat av at noe skjer i huden, kanskje at den "renser" seg, men tror det er litt "far fetched" å tenke sånn. Jeg er i alle fall ikke klar for å bli en hormonell kvise-fjortis igjen, så håper dette går over! Gikk ned til 10 ug D-vit igjen pga kvise-angst, skal vurdere om jeg tør å fortsette på 20 ug eller om jeg tar en liten kvisepause ;)
Hilsen LiljeAutoimmune sykdommer:
-Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
-Cøliaki siden ca 2001
-Vitiligo
-
29-10-08, 13:25 #54
Ta deg ei kvisepause du Lilje, og bli kvitt 14-is stemplet fort som F...
kan ikke ha slikt stempla på seg.
Men ikke glem hva du driver med da.
Det er et faktum at D-vitaminmangel er svært utbredt - og lite kartlagt og lite forstått.
Det K A N jo være dette mange her sliter med ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-10-08, 16:22 #55
Leser i et svensk blad hvor de anbefaler D vitaminet(står ikke hvilket) som middlet til å leve lenger.
Det skal være bra mot tretthet,depresjon og nedstemthet.'
Videre skal det være til god hjelp når det gjelder MS,Diabetes,Benskjørhet,Kreft,Hjertesykdommer og Revatisme.
Men så sier de altså at man ikke skal overdosere for da tar kroppen opp for mye kalsium ,som igjen leder til at nyrene blir forkalket og man blir generellt dårlig med appetittmangel og hodepine...
Men naboene der over sier altså ingenting om dosering-bare at den anbefalte ikke er nok.
Så spørsmålet blir jo da :hvor lenge Kan man gå på høyere doser?(50 ug) og hva vil en vedlikeholdsdose ligge på??Graves Disease siden`99. Senere lavt stoffskifte.
Ustabil Tsh. Benskjør, mangl. insulin, laktoseint. Prøvd det "meste" av Alt Med.
-
29-10-08, 17:46 #56
Har lest det samme som deg ATV - og vet ikke svar på spørsmålne dine.
Jeg mistenker også at mange av oss kan ha for lav D3 produksjon i huden, og derfor vil trenge en dose hele tia. Sikkert høyere om vinteren ?
Jeg har sett det om nyrene og husker ikke dosene, men mener det var ved mye større doser.
Og - det er kalsiumet i blodet som reguleres, men det gjøres av PTH - Parathyreoideahormon.
Ikke av D3.
D3 omgjøres til hormonet Calsitol og dette hjelper kalsium inn i skjelettet. Calsitol har egen regulering av mengden.
Likevel kan D3 overdoseres, men det er ved svært høye doser og over ganske lang tid mener jeg å huske. Skal søke.....
Jeg ser jo at mange ordinerer kalsium samtidig med D3.
Og jeg spør : Hva er vitsen med det hvis man ikke har påvist lav bentetthet ?
Vi skal da ikke behandles for osteoperose hvis vi ikke har det !
En øket tilstedeværelse av D3 i tarmen vil sørge for at mer at kalsiumet vi får fra maten tas opp - og det kan vi sikker bare være glad for.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-10-08, 18:38 #57
Har sett litt kjappt på Toxitet.
Det sto faktisk endel i det engelske Wikipedia : http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D
En kjapp oversettelse som jeg håper har med det viktigste :
Vitamin D lagres som 25-hydoxy vitamin D - Calsidiol. Lageret har et meget stort distribusjonsvolum og har en halveringstid på 20-30 dager.
Syntesering av bioaktivt vitamin D hormon er strengt regulert og vitamin D-toksisitet skjer bare ved overdreven dosering. Mat og vitamin D pillers konsentrasjonsnivå er altfor lavt til å være giftig. På grunn av det høye vitamin A-innhold i tran er det er mulig å nå giftige nivåer av vitamin A, men ikke av vitamin D.
Ved solexponering er det mulig å danne opp til 250µg på en dag hvis hele kroppen belyses !
Langsiktig sikker dose av vitamin D er ikke helt kjent, men doser opp til 250 µg per dag for voksne antas trygge. Alle kjente tilfeller av vitamin D forgiftning med hypercalcemia har involvert inntaket av eller over 1000 µg / dag.
Det amerikanske Kosttilskudd Referansen på vedvarende inntak av vitamin D for barn og voksne er 50 µg. Dette antas å være faktisk fysiologiske daglige behov. Vedvarende inntak av 2500 µg kan bli skadelig i løpet av noen få måneder.
The Nutrition Desk Reference mener Terskelen for toksisk effekt er 500 til 600 micrograms [Vitamin D] per kilo kroppsvekt per dag.
(var det riktig tro ???)
Det betyr vel flere ting dette.
1. 50µg/dag er en trygg dose !
2. Lageret haleveres på 3-4 uker hvis det ikke får påfyll !
Og vinteren er laaaang. Vi MÃ… altså ha påfyll.
Det spørs egentlig om 50µ er nok om vinteren her på berget ! Jeg så et sted at vi nok brukte mellom 100 og 200µg Dag.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-10-08, 20:38 #58
Enda mer om toxitet : http://ortagubben.jetshop.se/default.aspx
her :
Överdosering?
Tillskott med D-vitamin har länge hämmats av en rädsla för överdosering. Denna rädsla har nu visat sig vara kraftigt överdriven. Omvandlingen till den aktiva formen sker i flera steg vilket är en inbyggd säkerhetsmekanism. I studier har dosbehov och säkerhet undersökts. Dessa talar för att 100 mikrogram (=4.000 IE) vitamin D3/dag ger tillfredsställande nivåer utan biverkningsrisk. Jämför detta med livsmedelsverkets rekommendation på 400 IE per dag som alltså bara utgör 10% av optimal dos.
Referens: http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6279
IE=InternasjonaleEnheter : 40= µGram. Også IU=InternationalUnits.
4000 IE : 40=100µg.
Bare et lite apropos.
Den tradisjonelle måten å sette referansegrenser på, er jo å måle "befolkningen" og sette laveste og høyeste referansegrense 2,5% innenfor høyeste og laveste statistiske maximum og minimum.
Så det er vel gjort når det gjelder D-vitamin også da ?
Og hva blir resultatet om man utfører denne på en skakkjørt "befolkning" som vår ?
jo, det blir feil.
At man nå har økt nedre grense fra 40 til 80 har man ikke statistisk hold i. Isteden har man antagelig prøvd å bruke hue.......
Fortsett med det !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-10-08, 22:44 #59
Syns jeg må legge inn denne : http://www.lommelegen.no/php/print.php?id=527260
Les legens anbefaling - 7,5µg er dagsbehovet.
Det er ikke så greitt å onfronteres med sine tidligere uttalelser, og man skal jo vokte seg noen og enhver.
Får bare håpe at han har oppdatert seg !
Det er viktig for oss å få oppdatert info når vi spør autoritetene !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-10-08, 22:52 #60
Da jeg studerte på -70 tallet, lærte vi at en måtte opp i 10000-20000i.e. før en ville få toksiske virkninger. Og denne dosen måtte inntas daglig og over lang tid!!(Ernæringslære v/prof. Eeg-Larsen).
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
Svar med sitat

Bokmerker