Jeg satte meg ned her for en stund siden (før jeg skulle til endo) og skrev ned min sykehistorie så langt jeg kunne huske. Tenkte at det kunne være begynnelsen på min dagbok her inne, og så får vi se hva jeg evt skulle finne på å skrive her etterhvert...

En ting er iallefall sikkert: Uten dette forumet her og nettet generelt hadde jeg aldri kunnet så mye om sykdommen min, og hatt et mye dårligere utgangspunkt på å ta vare på meg selv fremover. Så TAKK!!

MIN SYKEHISTORIE

2000

Begynnende rygg/leddsmerter. Testet positivt på Bekhterevs, men ingen funn på bilder. Ble sendt hjem med beskjed om at jeg var tykk og lat. (Veide på det tidspunktet forøvrig ikke mer enn et par og sytti kilo, noe som forsåvidt skulle matche ganske greit med min høyde på rundt 1.70...)

2001

Mye syk med rygg/ledd. Måtte ta opp igjen et halvt grunnfag året etter.
Smertene kommer og går i perioder også etter dette.

Ca 2003

Startet å få hovne fingre/føtter

2005

Søvnproblemer. Sov ekstremt mye. Vanskelig å sovne. Unormal døgnrytme.
Begynte å bli generelt sliten.

2006

Økende slitenhet/søvnbehov.
Vektøkning

2007

Januar: Start av stemmeproblemer. Problemer med intonasjon, klarhet og kraft, samt i høyden ved sang. Vondt i halsen av å synge/snakke mye. Forverret seg jevnt hele året.
Rygg og leddsmerter økte igjen etter en lang periode på ok nivå. Gikk på Somadril. Ingen stor virkning.
Ekstremt sliten. Kom aldri ovenpå igjen uansett hvor mye jeg hvilte. Gikk utover sosialt liv.
Større vektøkning
Alle disse symptomene tiltar på høsten.
Startet utredning for stemmeproblemer i september, øre-nese-hals i november.
Syk med forkjølelse/feber/influensa/hoste/kvalme store deler av høsten.

2008

Januar: Utredning hos logoped, får diagnosen fonasteni/stemmetretthet.
Stemmen blir veldig dårlig. Perioder med stemmeløshet.
50 % Sykemeldt pga stemme fra 23. januar.
Utmattethet begynner å påvirke jobb. Tiltar til tross for mindre arbeidsmengde.
Halsen føles trangere. Vondt og vanskelig å puste og svelge, spesielt ved aktivitet eller i sovestilling.
Svimmelhet, kvalme, hodepine, feber jevnlig (omtrent daglig) siden medio februar.
Nedsatt matlyst, klarer ikke å spise så mye, går likevel mer opp i vekt.
Økt hovenhet i fingre/føtter. Hovent ansikt.
Synsforstyrrelser. Får perioder med tåkesyn, alt flimrer, vanskelig å lese pga alt blir utydelig/bokstavene blir en â€suppeâ€. Lysømfintelig
Kognitive problemer. Hjernen jobber på lavgir. Glemmer å gjøre ting, og hvordan jeg gjør ting. Problemer med å finne ord. Klarer ikke å konsentrere meg. Vanskeligheter med engelsk. Problemer med flere inntrykk på en gang, f.eks kjøpesenter, bilkjøring, sosiale tilstelninger med mange folk tilstede. Feilkoblinger. Avhengig av tydelighet. Mental treghet.
Stressintoleranse.
Muskelsvakhet og store smerter i kroppen.
Fryser mye, kald kropp. Kan godt fryse ved 30 grader.
Endringer i humør. Ikke deprimert, men for sliten til å være glad. Kortere lunte enn normalt.
100 % sykemeldt fra april.
Diagnose lavt stoffskifte i slutten av april.
Oppstart logoped i april. Slitsomt. Synes ikke det går fremover. Mangler energi til øvelsene.
Forstørret tunge
Tørt, livløst hår
Tørr, sprukken, uren hud
Lurer på om jeg hører dårligere, eller om jeg bare ikke klarer å konsentrere meg om lyden. Bruker høy lyd, må spørre opp en del.
Smerter og utmattelse ved aktivitet, som for eksempel strikking, skriving, matlaging, vasking.
Brennende følelse under føttene.
Føtter og hender dovner av ofte