Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 29
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg venta på det Stina
    Jeg trur nå at jeg har min voksne porsjon med nøytroner også jeg da - iallfall føles det slik......
    Er det ikke de som detroniserer og nøytraliserer og alt anna med -serer da ?

Og sol tåler jeg - ikke noe problemer der.
    Men endel pussigheter har oppstått. Da jeg slutta med Levaxin ble jeg så kald så jeg tok solarium for å få opp varmen når det ble for jævlig.
    Da var det fler ganger at føttene mine lyste gitt. Hadde fått selvlysende føtter ! Så det når lyset fra solariet traff føttene.

Og jeg fikk vittilago. Flere steder på kroppen og de var der i mange år etterpå. Antar at de ble borte når dosen ble høy nok - lenge nok.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

OK, n'Finn den lyse - men du kan sikkert ha sarkoidose og/eller noe med parathyroidea selv om du tåler sol, husker ikke helt hvorfor jeg spurte engang, men det var jo relatert til D-vitamin uansett - jo, vel om du får for mye da, altså D-vitamin på denne måten.

Og ved solarium, du får ikke for mye D-vitamin ved dette da?

Nå har jeg ikke så god greie på dette med D-vitamin, men det er jo noe som er aktivt, og da er det vel noe som er passivt? Og så er det noe med at D-vitamin er et hormon? En av dem, eller hva? Skjønner ikke så mye altså. Så hørte jeg forleden at det er nyrene som gjør D-vitamin til aktiv form, eller noe slikt, er nyrene dine OK?

Vittiligo? må vel da være et symptom på (langvarig) lavt stoffskifte. Jeg har det også, men bare små hvite flekker her og der (beina og magen), og har jeg ikke lest at det kan være et symptom, mon tro? Hm... jeg viste det til legen, hva sa han? Husker ikke, eller var det han som sa det, eller leste jeg det - at det også er en autoimmun tilstand??

Hvis jeg blir kaldere nå ved å slutte med Levaxin (men har jo beholdt 50 mikrogram enn så lenge), så blir jeg som mamuten under syndefloden/istiden - jeg fryser til is med maten i kjeften. For kaldere enn det jeg er, går det vel neppe an å bli? Forferdelig å fryse sånn, har også brukt veldig mye solarium de siste årene, men nå kan jeg ikke mer - har fått masser av brune solflekker i ansiktet. Resten av trynet er fullt av arr etter flere og flere kviser de siste årene, selv om jeg ikke hadde noen i puberteten. Du vanvittige - for en sykdom dette er! Men har du fått tilbake kroppsvarmen nå da? Det var jo noe jeg håpte sterkt på; å få normal kroppstemperatur på Armour.

Hva med skjoldbruskkjertel-transplantasjon - går det? (Tenker at ikke engang Armour kan være fullgod erstatning for oss.)

Eller en annen opptaksform - prøvd den som stikkpille? Eller intravenøst? Rull sammen hundrelappen og sniff den opp i nesen - ja, kanskje det da kommer litt opp i hjernecellene også? Ja, kanskje spesielt med tanke på at tarmfunksjon hos oss ikke alltid er i orden, og måtte ikke det til for å få ordentlig opptak av medisinen?

Helt nøytralisert og skamfert, slett ikke aktivert, men ofte detonert...
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Om VITILIGO:
    http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... t=vitiligo
    http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... t=vitiligo
    http://www.vitiligo.no/

Dr. Rind sier at vitiligo er et symptom på sliten binyrebark:
    Vitiligo (avgrensede hvite flekker) i fremskredet stadium.
    Og:
    Hos ren Hypothyreose er Vitiligo og overpigmentering svært sjelden.
    http://home.online.no/~meretlun/scorecard.htm

Bekrefter dette min antakelse om at det er en autoimmun lidelse?:
    Hva er årsaken ?
    Ã…rsaken er ukjent. Immunforsvaret angriper pigmentcellene og ødelegger dem. Kraftige solforbrenninger og svære stressbelastninger kan noen ganger være med på å utløse sykdommen. Den kan forekomme hyppigere i enkelte familier. Sykdommer der immunforsvaret angriper organer (autoimmune sykdommer), f.eks. stoffskifteforstyrrelser, forekommer litt hyppigere hos vitiligopasienter enn i befolkningen forøvrig.
    http://avd.rikshospitalet.no/hps/pasien ... tiligo.asp

Hadde vel rett, men det er mer til saken:
    Resultater og fortolkning. Vitiligo er karakterisert ved bortfall av melanocytter i hud og hårfollikler. Patogenesen er kompleks, med både genetiske, autoimmune og toksiske årsaksfaktorer.
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1426423

Mer og mer komplisert blir det:
    Det skilles mellom en lokal og generell variant.

Ã…rsakene til sykdommen er fortsatt uavklart, men det er flere teorier. Den mest utbredte og anerkjente teorien peker på vitiligo som en autoimmun lidelse. Dette gjelder især ved generalisert vitiligo. Tilstanden er forbundet med en rekke andre autoimmune sykdommer som diabetes mellitus, sykdommer i skjoldbruskkjertelen og lupus erythematosus. Andre teorier om årsaken til vitiligo peker på at det kan skyldes endringer i nervesystemet, at kroppen selv lager selvødeleggende stoffer samt at det kan være skader på arveanleggene (genene).
    http://www.nhi.no/?tab=12&art=136
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

D-vitamin:
    http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=1156

Har bare lest litt i denne, må gå og leggja meg no ;), men her står det utrolig mye bra (av det lille jeg har lest):
    http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitamind.htm

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Malvik
    Alder
    61
    Meldinger
    70

Standard

Viktig å få skjekket om man faktisk har behov for D-vitaminer før man begynner å ta det.
    Selv er jeg overvektsoperert og må ta en del vitaminer daglig.
    Fikk råd av kirurgen om også å ta kalsium tilsatt D-vitaminer.
    Gjorde som jeg fikk beskjed om,men etter en tid ble jeg så kvalm, fikk magekramper og følte meg slett ikke bra.
    Fikk tatt blodprøve og det viste seg at jeg var D-vitaminforgiftet

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Nå heter det offisielt noen steder at de anbefaler et nivå på minst 80 nanomol per liter. Over 100 er ikke farlig, men det grense men den som laboratoriet oppgir er hva man har funnet normalt i en befolkning og man har tatt vekk de øverste og nederste 2,5%. Det er altså ikke giftig litt mer enn normalen, bare for å forklare tallene man får fra labben.

Det står en del nå om hva som er toleransegrense i en del nyere artikler om D-vitamin i www.ajcn.org hvor de har gjort disse artiklene gratis tilgjengelig fordi det er så viktig. De har andre måleenheter i USA.

Jeg vil også anbefale folk å sjekke nivået først før man tar store doser, blantannet kan man spare seg en del utgifter hvis man ikke trenger de store dosene men bare normal dose som er 10µg pluss det man får fra mat og litt sol.

Hvis nivået har gått ned plutselig, kan det være noe med tarmen muligens, eller en fjern tanke er det de på sarcinfo sier, at en bakterie i cellene bruker det opp og lager aktivt vitamin D for å slå ut immunforsvaret. D er ikke noe vitenskapelig anerkjent men noen hevder bestemt det er slik hos dem. Forresten så har noen andre forskere nå funnet ut at en genfeil fører til at cellene ikke makter å kaste ut noen bakterier hos ulcerøs kolitt-pasienter. Det er ikke forskere som har snakket med sarcinfo/marshallhel-folka. Jeg synes de er noe sære men de kan jo ha noen poeng. Ikke har jewg lyst til å gå et par år med mørke briller og spise antibiotka for å helbredes for cøliaki og hypothyreose som de sier kan helbredes slik.......men kanskje de har et poeng. Vi er infisert og det er egentlig årsaken til hva vi har. Og de blir ikke bedre uten lavkarbo heller, forresten, akkurat som oss.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard D-vitaminer - bivirkninger?

Hej

Jeg er begyndt at tage ekstratilskud af D-vitamin, men synes at jeg oplever bivirkninger 1 times tid efter indtagelse. Jeg får kvalme, ofte hovedpine og bliver utilpas. Jeg kan læse at D-vitamin KAN give bivirkninger, men oftest ved større doser? Jeg får nok ca. 20 mg. ialt - incl. det der er i den daglige vitaminpiller og i mine kalk-piller tilsat d-vitamin.
    Er der andre af jer der tager d-vitamin der har oplevet lignende bivirkninger?
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard Re: D-vitaminer - bivirkninger?

Det er ikke bra å ha for mye eller for lite D-vitamin, men det er beder å få i seg for mye enn for lite. Har man for lite D-vitamin i kroppen vil Kalsium gå ned. Og i verste fall vil hjertet slutte å slå, fordi Kalsiumprosessen som er med på å få hjertet til å slå blir for svak.

Jeg begynte på 50 mkg daglig i dag, første dagen. Tok pillene for 30 sekunder siden. Så vi får se hva som skjer! Dette etter en abnefalning av lege, da mitt D3-nivå ligger på 45. Normalt referanseområde er 50 -150. Jeg tar også Kalsium-tilskudd. Jeg skal ta 1500 mg om dagen av ren Kalsium.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Dette ble feil Thomas.
    D3 - som vi bør konsentrre oss om, sørger for mange ting.
    I kalkstoffskiftet sørger D3 for å ØKE opptaket av kalsium fra maten du spiser. Senere sørger det også for å få kalsiumet inn i skjelettet.

Man konsentrerer seg om å besvare alle henvendelser om D3 med å snakke om kalsiumstoffskiftet.
    Det er det minst viktige - FOR OSS !
    Den bedring vi er ute etter ligger i den celluære opptrenden.

D3 er IKKE farlig ! Det avgis ikke skadelige metabolitter. Dessuten har kroppen et begrensningssystem for hormonet som lages av denne.
    D2 er farlig ! Fordi det avgis skadelige metabolitter - OG fordi kroppen IKKE har et begrensingssystem for denne.

Det henger MYE gammel synsing og konlusjoner trukket på helt galt grunnlag i lærebøkene til dem som gir slike vanvittige opplysninger.
    Ikke hør på dem.

Dessuten - VI, er ikke som andre !
    Så må de bare slutte å behandle oss som om vi var friske bare fordi de går å inbiller seg at Levaxin gjør oss friske !
    Vi trenger et mye høyere D3 tilskudd enn friske mennesker - derom ingen tvil fra mine egeopplevelser iallfall.

Kalsiumet i blodet er det stoffet som kroppen regulerer strengest. Og her er referanseverdiene å stole på - litt utenfor, og det er 0,1 - så er det fare på ferde.
    Så mye utafor som du har, er som du antyder ganske skummelt og du bør passe på at de følger deg opp med prøver.
    Jeg økte dosen fra 35 til 50 for en uke siden og jeg kjenner stor forbedring nå. Reduserte Armourdosen til 2G i går og jeg kommer til å fortsette å redusere når det trengs.
    Så får en se hvor det ender.

Det bør du kanskje være OBS på Thomas - kan hende du må senke Levaxin-dosen
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Hehe, jeg bare forklarte det som tidligere leger har forklart til meg.

Men at Jeg har lave verdier er det ingen tvil om.

Kalsium: 1.96* (2.15 - 2.51)
    D3: 47* (50 - 150)

I dag tok jeg 50 mkg D3 for første gang. Har gått på 10 mkg D3 i 3 uker, hvorav de siste 2 dagene 20 mkg.
    Jeg begynte også på 1000 mg Kalsium i går. Øker til 1500 mg i morgen tenker jeg.

Håper det ikke er for sent med disse tilskuddene og at jeg overlever dette kjøret!
    - Men, hvorfor fikk jeg egentlig så lave verdier? Kan det ha noe med glutenfri kost å gjøre? Har spist mer eller mindre glutenfritt siden Juli.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Litt om C-vitamin
    Av i forumet C-vitamin
    Svar: 19
    Siste melding: 12-05-11, 10:42
  2. D-vitamin..........
    Av Tiffen i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 18-11-08, 13:05
  3. B6 vitamin
    Av Bille i forumet B-vitaminer