Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 25
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard Re: Dagbok

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda
    Har du prøvd " Melantonin". Du får det på registreringsfritak hos legen. De pleier iallfall gi ut til en tre ukers kur. Skal tas en time før en vil legge seg, og det kunne kanskje hjelpe deg med å snu døgnet. Når du har den døgnrytma, ville det overraske om ikke kortisolproduksjonen din er speilvendt. Nå tror jeg du kun fikk bare en spyttprøve på "Balder". blodprøven viser BUNDET kortisol, og urinen hele døgnet. Jeg kjenner ikke godt nok til dem der inne, men de går ikke etter enten "Addison" eller "Cushing" de og da??
    I ditt tilfelle ville JEG prøvd med hydrikortisonkrem noen FÃ… uker, for å se og kjenne om du merker noen forskjell overhodet!
    Da smører du bare på 1-2 cm på et område(varier på armene etc.). Dette gjør du hver 4.time. Etter et par uker burde du merke ett eller annet. Bare et forslag.
    Jeg er nemlig IKKE trygg på de vurderingene de gjør her til lands. Men nå har ikke jeg et udelt positivt møte med norsk helsevesen, så er nok ikke objektiv.
    I går sovnet jeg 01.30 og er veldig stolt av det. Det føles merkelig å legge seg så tidlig. Men jeg klarte det. Sto opp kl 10.00 i dag. Må bare prøve å stå opp kl 8!
    Men, jeg sovnet ikke helt smertefritt. Jeg mistet nemlig følelsen i høyre fot, og særlig da høyre stortå. Det KAN henge sammen med at jeg spiste 2 knekkebrød med matmakrell før jeg gikk og la meg. Dette er en fisk som kan gi urinsyregikt. Og jeg har fra før av et urinsyrenivå i øverste ref. område.

Balder Klinikken rekvirerte døgnspytt, døgnurin og døgnurin med saltsyre på Balder. (Samt stor blodprøve og ultralyd av kjertelen min) Har tatt alle prøvene unntatt blodprøven, og venter på svar.

Og så da folkens, en liten oppdatering fra i går:

Jeg tok nemlig ultralyd av kjertelen min. Og følgende ble sagt (etter en relativt lang og grundig ultralyd av hele halsområdet!) :

* Kjertelen min er, etter 11 år med Levaxin og Liotyroninbehandling, uvanlig nok, av NORMAL størrelse. Rundt 14 mm i størrelse. Helt normalt størrelse.
    * Jeg har en eller annen knute på kjertelen. Den er på 4x6 mm, og han syntes den så godartet ut. Videre utredning var anbefalt.
    * Vanlig blodgjennomstrømning

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det var jo en gladnyhet at kjertelen har normal størrelse. Det er jo da også mulig at den kan fungere Thomas !
    Enda et insitament til å senke dosen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Joda, det er jo en god nyhet det. Men hvordan vet man at kjertelen ikke er erstattet med bindevev? Jeg innrømmer at jeg ikke kan mye om ultralydundersøkelser. Kunne han se dette i går?

Kjertelen min, og blodprøvene mine, var også normale i 1997. Men jeg både så ut, og følte meg helt for jævlig da.

I går snakket jeg og min vakre kone litt om alle variablene rundt tilstanden min, både den gangen, og i dag. Jeg har fått mye bra informasjon fra folket het på forumet, og lært litt av enkelte leger (selv om de fleste virker uinteresserte i å hjelpe meg), og mye kommer ut av god tankegang. Verre er det når formen er som verst, og tankene raser avgårde i feil retning. Men, uansett..

Alternativ 0.)
    Jeg hadde aldri Hypotyreose av noen sort, og led/lider av en eller flere andre tilstander som kan foråsake NØYAKTIG de samme tingene man får når man har Hypotyreose. Jeg tror denne teorien er lite relaistisk. Aker tror på denne teorien. Og jeg kan nesten ikke tro at jeg lar dem behandle meg, på grunnlag av dette. Aker sier jo at jeg ble feit fordi jeg hadde kyssesyken og ikke rørte nok på meg. Unnakyld meg, men hadde det vært mulig å Bli feit av å ha kyssesyken, så kan jeg Garantere for at man ikke samtidig hadde blitt treg i hodet, fått raserianfall, mistet interessen av alle hobbyer, og bare sittet inne og deppet. Slike symptomer har nemlig ikke kyssesyken! Jeg kommer til å bruke alt kruttet jeg har for å overbevise Aker om at jeg i det minste virkelig _hadde_ Hypotyreose den gangen. Om jeg har det nå er en annen sak.

Alternativ 1.) Jeg kan ha hatt Hypotyreose Type 2 frem til 1997. Jeg fikk behandling. Den virket. Jeg kan ha blitt frisk, og kjørt på med medisinering alikevel. Men jeg visste isåfall ikke at jeg hadde blitt frisk. Det kan man jo umulig vite, med mindre man slutter å ta medisinen. Ikkesant? Dette hadde vært "drømme-teorien". Men den virker så fjern. Tanken på å være helt frisk som en fisk er for meg helt urelistisk, etter 18 år med smerte og ubehag på en eller annen måte. Jeg er villig til å gi denne teorien en sjanse, og er midt i mitt livs helvete nå.

Alternativ 2.) Jeg kan ha hatt Hypotyreose Type 2 den gangen, og jeg har det enda. Derfor blir jeg dårligere nå som jeg går ned på medisineringen. Nye symptomer dukker faktisk opp. Symptomer som minner meg om da jeg var yngre, og ubehandlet. En knute på kjertelen, slitne binyrer eller en annen x-faktor (eller alle faktorer samlet!) kan meget godt sannsynlig stå bak ubehaget jeg gikk igjennom rundt nyttårsskiftet med hjertebank og hjerteflimmer. Isåfall er det riktig nå å ta så mange tester, sjekker, undersøkelser som mulig, finne ut hva som er galt, og ordne opp i dette. Deretter begynner jeg på høyere dose Levaxin/Liotyrinin igjen. Jeg følte meg virkelig bra i alle disse årene på medisin. Men så skjedde det noe i fjor. Stresset kom over meg. Hjertebank har jeg vært plaget av siden 13-års alderen, lenge før jeg begynte med Levaxin, lenge før jeg visste jeg var syk. Jeg tror at denne teorien er mest sannsynlig.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Flere måter å finen ut om kjertelen er ok på.
    PNB finnålsfiopsi - blodprøven TG Tyreoglobulin og sikkert noe jeg ikke kommer på nå.

normale og normale - kan komme an på hvem som tolker prøvene, og hvilke prøver som ble tatt.

Med normal kjertel har du ikke destruktive antistoffer. Da er det heller ikke sansynlig at du noen gang skulle vært behandlet. Iallfall ikke så lenge !
    Man kan ha forbigående sykdommer som kortvarig må behandles.
    UL kunne vist "no ecco" som betyr at kjerteeln er så liten at den ikke gir noe ekko på UL, altså at den er borte. Noe som oftest blir resultatet av antistoffer.

Uansett hva situasjonen har vært, er det jo nå det gjelder. Du må finne ut mest mulig om situasjonen din akkurat nå.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Flere måter å finen ut om kjertelen er ok på.
    PNB finnålsfiopsi - blodprøven TG Tyreoglobulin og sikkert noe jeg ikke kommer på nå.

normale og normale - kan komme an på hvem som tolker prøvene, og hvilke prøver som ble tatt.

Med normal kjertel har du ikke destruktive antistoffer. Da er det heller ikke sansynlig at du noen gang skulle vært behandlet. Iallfall ikke så lenge !
    Man kan ha forbigående sykdommer som kortvarig må behandles.
    UL kunne vist "no ecco" som betyr at kjerteeln er så liten at den ikke gir noe ekko på UL, altså at den er borte. Noe som oftest blir resultatet av antistoffer.

Uansett hva situasjonen har vært, er det jo nå det gjelder. Du må finne ut mest mulig om situasjonen din akkurat nå.
    Det er sant. Jeg må finne ut mer av akkurat Nå. Da får jeg spørre om de to undersøkelsene. Syntes det har blitt gjort så lite over så lang tid. Jeg vil at man skal ta alle mulige tester på kort tid. Men slik er det ikke å bo i Norge i dag.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard Mer vondt i hodet..

I dag har jeg vondere enn vanlig. Hodet mitt kjennes ut som et råttent egg, og det bare stikker overalt og særlig i pannen og i øynene! Men også overalt ellers i hodet.

Vet ikke hvor lenge jeg gidder høre på Aker...

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard Re: Mer vondt i hodet..

Herregud så vondt jeg har i hodet i dag.. Men det verste er trykket, og SLAPPHETEN.. Føler at jeg konstant sovner og holder på å visne vekk... Grusomt.. har aldri vært borti dette før.. før i år..... aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh

jeg ville gitt KROPPSDELER for å bli frisk nå!!!

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard Vet ikke om noen leser innleggene mine her i "Dagbok", men..

Kl har passert 13 og jeg har nettopp stått opp en Lørdag formiddag. Jeg fikk sove fra ca. 5 (det var da jeg la meg!) - Dvs. 8 timer søvn. Jeg våkner nå, og har følgende deilige plager:

* Ingen følelse i hendene mine
    * Nummen i tungen/munnen
    * Hodepine
    * Litt hovent ansikt (med et hint av "skjeve øyne")
    * Press i hodet, og særlig over venstre øyebryn
    * Sår med blod på tungen
    * Ekstrem trøtthetsfølelse
    * Smerter i øynene
    * Tungt for å puste
    * Følelse av at alle lyder plager/irriterer meg
    * Lyssensitiv

Bare for å nevne noen av plagene jeg har akkurat Nå... Jeg tenker jo at jeg kan ha blitt dårligere av å legge meg sent, men sent har jeg lagt meg før også, og ALDRI vært så dårlig før. Noe ER galt. Jeg VET det. Jeg føler meg definitivt IKKE så bra nå. Det føles ut som om jeg skal stryke med.. Prøver å overbevise megselv om at det ikke er noe farlig, men jeg vet at det er en løgn. For ingen vet hva som feiler meg, nøyaktig. Ikke enda.

Jeg tenker mer og mer på om det kan være noe "ekstra" som feiler meg, i tillegg til _bare_ stoffskifteproblemer. Jeg føler at noen må finne ut hva dette "ekstra" problemet er, FORT. Magefølelsen min sier dette til meg.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Da får jeg vel oppdatere litt her da!

I dag, 23 Oktober 2008, har jeg vondt i hjerteregionen på tredje dagen. Det er en isende følelse jeg har ca. der hjertet sitter, og jeg føler meg litt småsvimmel og kvalm. Sier til megselv at "alt er i orden" men klarer ikke å være rolig med det.

Aner ikke hva jeg skal gjøre. Problemer er at hvis jeg får en alvorlig tilstand, feks med hjertet, så blir denne maskert av "stoffskifte"-problematikken min.

Skjønner?

*trist og lei*

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard Re: BLODPRØVESVAR + Dagbok. Oppdatert 04/11/2008

Nyeste blodprøvesvar fra Balder Klinikken, gjennom Furst lab:

S-25(OH)vit D: 63 (ref. 37 - 131)
    S-125(OH)2-Vitamin D: 116 (ref.42 - 169)
    S-Kalsium: 2.32 (ref. 2.15 - 2.51)
    S-Kalsium, ionisert: 1.20 (ref. 1.15 - 1.35)
    S-Kalsium, korrigert: 2.26 (ref. 2.17 - 2.47)
    S-Magnesium: 0.79 (ref. 0.71 - 0.94)
    S-A-Laktalb.IgA: 0.22 (ref. 0.25)
    S-B-Laktglob.IgA: 1.61* (ref. 1.0)
    S-Gluten IgA: 0.17 (ref. 0.40) (Spørsmålet fra legen på Balder Klinikken var om denne verdien kom opp i grenseland, evt. over, når jeg spiser gluten. Nåværende verdi er etter glutenfri kost.)

Her ser man at Vitamin D har økt, iallefall når man tenker på at Furst har annerledes referanseområde enn feks. Aker. Der er det jo 50 - 150 som er ref. At verdien skal være over 80, og vel som det, uansett lab, det er det vel ingen tvil om. Nyere forskning, osv. viser jo dette. Etter hva jeg har lært i det siste.

Men, legen på Balder Klinikken var også obs på Kalsiumen min. Den har økt så mye, så fort, at han nesten var sikker på at det var en labfeil som ble gjort på siste blodanalyse, da verdien var 1.96* til sammenligning. Jeg kjører fortsatt på meg 1000 mg kalsiumtilskudd om dagen, i tillegg til 50 mkg D3, og 400 mg Magnesium.

Det jeg lurer på er om det kan være dumt å ta så mye kalsium, nå som jeg tar så mye D3, og særlig da når Kalsium-verdien min egentlig ikke var så lav som vi trodde. Greit, nå kan de 10 mkg D3 jeg tok før den andre blodprøven ha ført til en øning av Kalsium alene, men ikke så mye, tror jeg.

Hva sier dere folkens? Noen som har litt god synsing på lager? ;)

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn